Следвайте ни

Тиквата - кралица на ноемврийската трапеза

Тиквата е господарката на ноемврийската трапеза. Освен че е много полезна, тя е и супер вкусна. С нея може да се сготви всичко - супи, основни ястия и десерти.

Хубавото при тиквата е, че нищо не се изхвърля. Месестата част е най-вкусна, но тиквеното семе също се използва - например като добавка към салати. Издълбаната тиква пък може да се превърне в естествен гювеч и в нея да се приготвят различни ястия. Дори водата, в която сте варили тиквата, може да се пие за подобряване на съня.

Когато избирате тиква, гледайте да е още с дръжката. Проверете я и за цепнатини. Вижте дали няма места, на които е започнала да омеква. Всичко това са сигурни знаци, че плодът е започнал да се разваля. Тиквата трябва да се усеща по-тежка отколкото изглежда, а ако почукването с чукче или с ръка кънти на кухо, то моментът за консумация е настъпил. 

Ако тиквата е много лъскава, навярно е откъсната, преди да узрее добре и е с блудкав вкус. Избирайки тиква, внимавайте да е добре узряла, но и да не е прекалено стара. Ако купувате нарязана на парчета тиква, бъдете наблюдателни - повърхността й трябва да е влажна и равна, с ярък цвят.

Най-приятният сорт за консумиране и готвене е бялата тиква с тънка месеста кора.

Съхранявайте тиквата на тъмно и студено и така може да я запазите няколко седмици. След като я нарежем на парчета, може да издържи само няколко дни в хладилника.

Твърди се, че историята на тиквата започва още преди 5000 години в далечно Перу, а индианците са първите хора, занимавали се с отглеждане на тикви. Археологически разкопки доказват това твърдение. Христофор Колумб пръв пренася тиквата в Европа през 16-и век. Поради своя уникален вкус и здравословни свойства тя бързо се разпространява из целия континент.

Хранителната стойност на тиквата силно наподобява тази на картофите. В зрелите тикви се съдържа малко количество белтъчини и мазнини, има по-голямо количество захари и вода.

За оптимално извличане на кулинарните и хранителни свойства на тиквата тя трябва да се приготвя правилно. Прекалено агресивната кулинарна обработка убива голяма част от витамините и минералите в нея. Затова печенето е за предпочитане пред варенето.

Ангелина Димитрова

Редактор

Ангелина Димитрова е завършила Българска филология, има магистратура по Публична администрация и специализация по Журналистика. Била е съдебен репортер и редактор в "24 часа“.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?