Следвайте ни

Родопчанин върти "водни" чевермета СНИМКИ

viber icon

Дърводелецът Георги Панайотов от родопското село Проглед превърна обикновеното чеверме в нещо като ВЕИ. Агнетата, което пекат машините му, са задвижвани от вода с водно колело. 

За 20 години Георги е направил 900 водни чевермета. Те се въртят в десетки страни – от Босна и Херцеговина до Таджикистан. 

„Аз съм пето поколение дърводелец. Откакто се помня – все съм в триците”, казва Георги Панайотов. 

Освен воденични колела за задвижване на чевермета, прави дървени части за ретроавтомобили – волани, лайсни и шасита. 

„Това е рядък занаят – никой не бара да си реже ръцете”, обяснява той.

В двора на работилницата му в Проглед под навеса стоят два автомобила фиат от 1936 година. „Използвам ги като донори за други стари коли”, казва майстор Георги.

Първото си „водно чеверме” направил преди повече от 20 години. Цялата работа тръгнала от хотел „Мургавец”. Оттам дошли със снимка, с която показвал как искат чевермето им да се върти с вода. 

„Изглеждаше много зле цялата работа – имитация някаква! Рекох им – ще го направим като хората”, спомня си майстор Георги. 

Водата за чевермето му е една и съща – върти я с помпа.  В цялата система влизат 3-4 кофи вода. Помпата ги върти, защото в днешно време не трябва да се разхищава вода. „Но, ако имаш бол вода – става”, казва Георги Панайотов.

Досега е направил над 900 „водни” чевермета. В Москва има негово, в Таджикистан също. 

Сърби и гърци са луди по барбекютата му. Поръчват се и в Германия, където много българи си правят барбекюта на двора. 

Чевермето на Георги може да е толкова голямо, че да върти и цял вол. „Имам беседка, която върти 10 човека, та няма да направя чеверме, което върти вол ли”, смее се майсторът. 

В момента завършва новото си изобретение - капан за доене на две овце едновременно. Капанът пуска по две овце – от едната страна им дава храна, а от другата чобанинът може да ги дои. 

Освен двата фиата от времето на Дучето, в двора има  два мотора – Балканче и немски МЗ. Майсторът е възстановил много рядък руски мотор с кош. 

Той е след края на войната. Под формата на репарации руснаците започват да го произвеждат.

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще гласувате ли на извънредните парламентарни избори през юли?