Следвайте ни

Лютеница „Траки“ - консервирано лято по рецептата на мама

Продуктът с истински домашен вкус е Любимец на потребителя за 2018 и 2019 г. в конкурса на Международен панаир Пловдив

С благодарност на производителите на страхотните консерви „Траки“. При вас е осъзната отговорността на това да няма никога компромис с качеството и рецептата на всеки продукт. Продължавайте да консервирате лятото за много доволни клиенти. Тези трогателни слова на Рафаела Искрова са само част от получените похвали на мейла на консервна фабрика „Траки“. В повечето от тях пишещите са благодарни за апетитните консерви, и най-вече за едросмляната лютеница, чийто вкус е като на домашно приготвената. 

Тяхното мнение съвпада и с „Изборът на потребителя“, конкурса, в който всяка година се състезават храни и напитки, представени от производители и търговци на изложбите „Фудтех“, „Винария“ и „Вкусове от Италия“ в Международен панаир - Пловдив. За втора поредна година /2018-та и 2019-та/ призът за най-добър продукт в раздел „Консервирани продукти“ печели „Траки“ - домашна едросмляна лютеница „ЕКСТРА“. Да сме любимец на потребителя, е една награда, която според мен единствено не може да се манипулира, смята Стайко Тодоров, собственик на фабриката.

Как собственикът на фирма „Щром“, известна като най-големия дистрибутор на престижни марки строителни материали и реномиран строител на качествени домове, създаде най-вкусната лютеница?

„С рецептата на мама", без да се замисля отговоря Стайко Тодоров. Когато преди 5 години компанията придобива земя в индустриална зона Раковски край с. Стряма /част от Тракия икономическа зона/ първоначалната идея е да се направи логистичен склад с хладилна база. Впоследствие хладилната база е разширена с няколко линии за преработка на плодове и зеленчуци. За да стигне до консервна фабрика, която може да произвежда до 10 милиона опаковки годишно различни видове консерви и да складира над 400 тона продукция в хладилните камери.

Но важното за нас е решението да правим качествени продукти, които да са със стария вкус на българина, от екологично чисти зеленчуци от Тракийската низина, която се слави с производството на червена капия, посочва Тодоров. Имам земи в Стряма и арендатор ни доставя не само червената капия, а корнишони, патладжани и др. Исках да направим традиционен български продукт - вид лютеница. Но тези, които се предлагат за масова консумация, не са същите, които хората приготвят в домашни условия.

Бях на гости при майка ми в Габрово, пенсионирана учителка, която има тетрадка над 200 листа голям формат, със записани рецепти на най-различни видове лютеница, туршия и всякаква зимнина. Избрахме рецепти за 3 вида лютеница, които тя е приготвяла през годините. От тези 3 вида технолозите направиха мостри, които предложихме в нашата фирма за дегустация и най-харесаната е вече 4 години позната на пазара като „Траки“ - домашна едросмляна лютеница „ЕКСТРА“.

Коя е тайната на вкусната лютеница? 70 процента от нейното съдържание е червена капия, при голяма част от  останалите на пазара е много по-малко, казва Тодоров. Като вкусови качества и консистенция все едно си я сътворил в домашни условия. Това е доста скъпо като продукт, но за мен е важно качеството и да е харесвана от потребителите, за да стигнем за година да правим 8 милиона буркана само лютеница.

Червената капия дава вкуса на истинската лютеница, категоричен е производителят. В лютеница „Траки“ има още доматено пюре, патладжан и подправки. В Габрово, откъдето съм, слагат като подправка кимион. Ние направихме 3 вида лютеница - с кимион, без кимион и без захар за диабетици. Доматеното пюре, което ползваме, е произведено само в България, а не внос от Китай - оттам е много по-евтино, но не се знае какво има в него. „Траки“ няма никакви добавки, пълнители и консерванти.

Нашата лютеница не се разваля, защото който отвори бурканчето, го изяжда, не остава за другия ден. Това е тайната, разкрива още един от секретите на апетитния продукт Стайко Тодоров. Може да се консумира намазана на филия хляб и поръсена с натрошено сирене, или като гарнитура към скара, картофи, ориз или тестени изделия. С лютеница се прави традиционната българска салата с лук или смесена с варен боб.

 

Къде се продава?

Домашна едросмляна лютеница „ЕКСТРА“ с марката „Траки“ се продава в магазините на Триумф, Лекси, Слънчеви лъчи, БББ, Метро, Кауфланд, Билла. Лютеница основно се яде в България, но „Траки“ може да хапнете дори и в Сингапур. Фабриката изнася за чужбина и печена белена капия за Италия, Германия и други пазари в Европа. Прави стерилизирани корнишони освен за европейския пазар и за руския. Отскоро произвежданите домашни айвари и апетитки вече набират почитатели.

Lidl пък се е доверил на консервна фабрика „Траки“ за производството на лютеница с марката „Родна стряха“. Тя е по различна рецепта, направена специално за една от най-големите вериги магазини за хранителни стоки в Европа. Румънците също работят с фабриката до Пловдив - 10 тира са изнесени с техния специалитет „Закуска“ -подобна на нашата лютеница, но с повече патладжан.  

Приятелите на Стайко Тодоров се шегуват, че освен качествени домове създава и истинска храна на ценителите на традиционния български вкус. 

Повече за продуктите на консервна фабрика „Траки“ може да видите в сайта /www.traki.bg./

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?