Следвайте ни

Кейлът – северният супергерой, който завладя нашата трапезата

viber icon

Кейлът е супергероят на северна кухня, който бавно и постепенно завладя и нашата трапеза. Освен, че е пълен с витамини, минерали и антиоксиданти, може да го отглеждаме сами без никакви особени грижи и да сме сигурни, че в него няма грам химия.

От абсолютно непознат зеленчук, характерен за ширините на северна Европа, кейлът, който е вид къдраво зеле, се превърна в лесно достъпен и при нашия климат. За огромна изненада, той вирее отлично и при 40-градусова жега. Отглеждането му сюрпризира градинарите – може да си приготвите разсад и да го засадите навън по всяко време на годината. Дори когато падне сняг, кейлът спокойно оцелява под него. Прияде ли ви се, просто откъсвате няколко листа и се развихряте в кухнята.

За тези, които харесват да знаят повече – кейлът е с високо съдържание на сулфур, който спомага за производството на глутатион - един от най-важните антиоксиданти за тялото. Освен това е зеленчукът с най-богато съдържание на лутеин и зеаксантин, които увеличават защитата на очите от вредното влияние на слънцето.

В комбинация с полезни мазнини като зехтин, авокадо или ядки, мастноразтворимите картениоди, които се съдържат в кейл, се усвояват по-лесно от тялото.

Високите нива на фитонутриенти, като глюкозинолат например, могат да предпазят от формирането на тумори, както и да блокират ензимите, които се асоциират с развитието на ракови клетки.

Може да включите кейла към множество рецепти – например към омлета за закуска, зеленото смути, задушените зеленчуци за рибата или пилето за вечеря, салата, и дори супа. Или да го запечете върху лист хартия, за хрупкава и полезна алтернатива на картофения чипс.

С една чаена чаша кейл ще си набавите полезния за костите калций, колкото с една чаша мляко, както и желязо, което спомага за преноса на кислород до клетките. Освен това е източник и на полезните омега-3 мастни киселини, които подобряват паметта, функционирането на мозъка и по-доброто му представяне.

Наличието на магнезий пък спомага за справянето със стреса и се грижи за доброто храносмилане. Кейлът съдържа много фибри, които играят ценна роля при стабилизирането нивата на кръвната захар и превенцията на диабет.

Освен това храните, съдържащи фибри, ни държат сити по-дълго време, а с една чаена чаша кейл си набавяме 10% от необходимото количество за деня.

Кейлът е изключително богат на витамините А и С – съдържа 133% от препоръчителната дневна доза витамин А и 134% витамин С.

Салата с кейл

Необходими продукти: 
Две шепи крехки листа от кейл, няколко листа пресен спанак, 1 добре узряло авокадо, смес от ленено семе, сусам, орехи и слънчоглед. За дресинга - лимонов сок и зехтин, сол.

Начин на приготвяне: Нарязваме листните зеленчуци, ако се налага отстраняваме жилите в средата на листото. Начукваме сусама в малко пликче с чук за месо. Не е важното да е на брашно, а да му се пропука обвивката. Това разбираме, като започне пликчето да побелява и да става мазно отвътре. Начукването е нужно, защото той, като всяко семе с по-твърда обвивка, остава неусвоен. Лененото семе също трябва да е смляно. После орехите и слънчогледът начукваме по същия начин. Това е най-бързият метод, без мелници, блендери и както там се натрошават ядки.

Дресингът се забърква от сока на лимона и зехтина, добавя се хималайска сол. Сервираме салатата с нареденото авокадо отгоре и поръсваме със сместа от семена и ядки. Поливаме с дресинга и готово.

Супа от кейл

Необходими продукти: 300 г кейл, 1 голям картоф, 120 г праз, 100 г лук, зехтин, сол, черен 

Начин на приготвяне: Почистете и нарежете праза на тънки кръгчета, а лука на тънки ивици. Задушете в 30 мл зехтин за 5 минути. Обелете картофа и нарежете на кубчета, а добре измитото къдраво зеле накъсайте на парченца. Картофът и половината кейл сложете при лука, запържете за секунди и налейте 1.3 л. вода и солта. Варете 25 минути, сложете черния пипер и дръпнете от огъня. Пасирайте супата до гладкост.

Останалите листенца кейл разбъркайте с лъжица зехтин и малко сол. Изсушете в загрята на 140 градуса фурна за 12 минути или до получаване на хрупкав чипс от кейл. Много внимавайте да не покафенее, трябва да е наситено тъмно зелен.

Готовият чипс оставете да изстине и сложете върху супата непосредствено преди да сервирате, за да бъде хрупкав.

Кейл с ориз и гъби

Необходими продукти: 1 ч.ч. ориз, 400 гр гъби, измити и нарязани, 400 гр кейл, измит и почистен от стеблата, 1 глава лук, нарязан на кубчета, 2 скилидки чесън, нарязани на дребно, 3 с.л. краве масло или олио, 1 кубче зеленчуков бульон, 2 ч.ч. вода, сол, черен пипер, пармезан за поръсване.

Начин на приготвяне: В нагорещен тиган сипете олиото или сложете маслото. Запържете лука, чесъна, добавете черния пипер. Добавете нарязания кейл и гъбите. Задушете ги в мазнината под капак за 3-4 минути. Добавете ориза и разбъркайте. Добавете водата и зеленчуковия бульон. Като заври, покрийте съда с капак и оставете 15-20 мин. да ври на слаб огън докато се свари ориза. Овкусете със сол. Сервирайте с настърган пармезан. Преди да сготвите ястието, масажирайте кейла няколко минути с 1-2 с.л. зехтин и малко сол. Така листата ще омекнат предварително.

Чипс от кейл

Необходими продукти:

1 голям сноп листа от кейл (зелени или лилави), 1-2 с.л. разтопено кокосово масло, подправки по избор (щипка морска сол, 1 ч.л. кимион на прах, 1 ч.л. чили на прах, 1 ч.л. къри на прах и др.)

Начин на приготвяне:

Загрейте фурната до 110°C. Измийте и старателно изсушете кейла. След това го накъсайте на малки парченца и изхвърлете всички големи стъбла. Сложете ги в голяма купа, намажете го с масло и подправете. Разбъркайте добре с ръце. Наредете кейла върху хартия и печете 15 минути до златисто-кафяво оттенък. Чипсът е най-добър е за консумация, когато е прясно изпечен. Може да го съхранявайте на стайна температура 2-3 дни.

Баница с кейл

Необходими продукти: 1 връзка зелен лук, 300 гр. измит, почистен от дръжките и нарязан кейл, 350 гр. натрошено сирене, 5 яйца, пакет кори за баница.

Начин на приготвяне: В тиган се запържват зеленият лук и листата от кейл, докато омекнат. В голяма купа се размесват сиренето и яйцата. Добавят се листните зеленчуци. Върху всяка кора се поставят 3-4 чаени лъжички от сместа и се разстилат. Корите се навиват на охлюв в тава, в която предварително сме поставили хартия за печене. Пече се на 190С до златист загар на корите. Когато е готова, напръскваме опечената баница със зехтин и завиваме с кърпа за 15 минути.

Ангелина Димитрова

Ангелина Димитрова

Редактор - marica.bg

Ангелина Димитрова е завършила Българска филология, има магистратура по Публична администрация и специализация по Журналистика. Била е съдебен репортер и редактор в "24 часа“.   Още

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво първо да построи община Пловдив с парите от заема, който смята да тегли?