Следвайте ни

Какво да сготвим преди заплата

Има варианти, дори когато хладилникът и портфейлът са празни

Последните дни преди заплата са най-трудните дни за всяка домакиня. Тогава портфейлът е почти празен, а хладилникът блести от чистота, очаквайки да бъде напълнен. Въпросът "какво да сготвя почти без пари?" я тормози с пълна сила.

Без паника, ние ще ви дадем спасителни идеи. Ще се изумите как с остатъчни продукти може да сготвите вкусна и питателна вечеря.

Едно от най-лесните предложения е пържени яйца в чушка. Две или три сварени или изпържени яйца са достатъчни за едно хранене. Ако приемем, че едно яйце тежи около 60 грама, то обяд от 3 яйца ще ви достави 130 kcal. С 1 с. л. зехтин ще добавите още 100 калории, а общият сбор на ястието е достатъчен за едно здравословно и леко хранене.
За да изглежда хапването по-апетитно, го пригответе с широки кръгчета чушка. Запечете ги на тиган, а в тях чукнете по едно яйце - ще се получи красиво цветно ястие, от което ще бъдат доволни и очите, не само стомахът.

За другото ястие са ви нужни 3 с.л. брашно, 1 щипка черен пипер, 1 щипка сол, 3 с.л. олио, 1 глава лук, 1,5 ч.ч. прясно мляко, 3 яйца, 300 грама хляб. Натрошете хляба на малки парчета и ги запържете до златисто. Отделно разбийте яйцата с млякото, прибавете брашното, солта и пипера.  Добавете запържения хляб. Нарежете лука и го сложете в тестото. Оставете в хладилника за 1 час. Кипнете 350 мл вода с 1 с.л. сол и оставете да ври на ниски градуси. Извадете тестото от хладилника и направете от него топчета. Пуснете ги във водата. Когато са готови, те ще олекнат и ще изплуват на повърхността. Оставете ги още за минутка във водата, след което ги извадете. Изцедете ги върху чиния, застлана със салфетка. Може да ги залеете с разтопено масло и да поръсите с пресни подправки - копър или магданоз.

Има и друг вариант за засищащо ястие - с един хляб за тостер и яйца. Запеканката се приготвя изключително лесно - нареждате филийките на дъното на тавичка и ги заливате с няколко яйца. Добавете една чаена чаша, пълна с нарязани чушки и домати, а ако имате - малко сирене и кашкавал. Може да добавите сол и черен пипер, върви добре и с копър, ако харесвате вкуса му. Залива се с чаша прясно мляко. Запича се на фурна с вентилатор на 150 градуса. 

Ако след хапването си останете гладни, винаги може да се заситите със старата изпитана циганска баница. Хляба може да го препечете, а отгоре го поръсвате с олио. Когато попие, сложете сол, чубрица и малко червен пипер. Или подправката самардала, която придава много приятен вкус на топлата и хрупкава филийка изкушение. 

Картофено ветрило

Вкусно и засищащо ястие преди заплата са картофените ветрила, които се приготвят супер лесно.

Важно е да нарежете картофите правилно. За предпочитане изберете големи картофи, които трябва да разрежете, без да стигате докрая, така че картофът да остане цял.

Между всяка от шайбите сложете по едно парче сирене и напръскайте отгоре с олио или зехтин. Пъхнете ги във фурната и печете, докато омекнат и станат златисти на цвят. Поръсете с нарязан копър. Когато сервирате, може да сложите отстрани по две лъжици кисело мляко. Или да поднесете със сос от кисело мляко, майонеза и чесън.

Салати с паста и варива

Някои салати са толкова засищащи, че лесно могат да бъдат преквалифицирани в основни ястия, особено когато портфейлът е тънък като жена след дълга и мъчителна диета.

Такива са всички салати, направени с макарони или друг вид паста, картофи, ориз и всякакъв друг вид варива. Салатата може да приготвите също с кус-кус, юфка или нудъли. Обогатете я с домати и краставици, сурови или печени чушки, варена царевица, грах или зелен фасул.

Ако имате възможност, добавете малки парченца сирене, кашкавал или шунка, за да ви засити още по-добре.  

Розова супа

За радост на окото и стомаха може да си приготвите розова супа, в която основният продукт е червеното цвекло. Килограм от него е със средна цена 1,50-1,90 лв. За розовата супа ще са ви нужни още 1-2 картофа, лук и малко прясно мляко. Чесънът, смлените орехи и сметаната са в зависимост от това колко дни ви остават до заплата.

Може би най-важното в рецептата е подготовката на червеното цвекло, което трябва да сварите добре в подсолена вода. Ако главата е по-голяма, я разрежете - така ще се свари по-бързо. Към цвеклото добавете морковите, картофа и лука. После пасирайте сварените зеленчуци, добавете мляко, за да не бъде много гъста сместа. Овкусете с половин лъжичка сол и малко масло, ако имате. Нека покъкри 15 минути на слаб огън.

Евтини сладкиши за щастие

Въпреки че финансовото положение в последните дни преди заплатата е тревожно, може да си доставим удоволствие, като си приготвим сладкиши с минимум продукти.  Както е известно, сладкото прави хората щастливи. Затова ви предлагаме две рецепти за евтини кексове, от които да си хапнете с кафето и да си припомните, че животът всъщност не е толкова лош.

За първата рецепта са нужни 1 ч.ч. брашно, 1 ч.ч. захар, 1 ч.ч. кисело мляко, 1/4 ч.ч. олио,  ванилия, бакпулвер, какао за цвят. Като се изпече, се полива с глазура, приготвена от чаша кипната вода, захар, какао и масло или маргарин. Блатът се надупчва на няколко места, за да може глазурата максимално да напои сладкиша.

За втората рецепта също са необходими продукти, които обикновено имаме вкъщи - 1 ч.ч. сладко, най-добре захаросано;
1 ч.ч. захар;
1 ч.ч. вода;
1/2 ч.ч. олио;
1 ч.л. сода с оцет;
1 канела, и брашно колкото да стане кейково тесто, т.е. не много гъсто и да може да се изсипе в тавичката. Всички продукти се смесват и се бъркат, докато се получи хомогенна смес. Пече се около 30 минути на 200 градуса в предварително загрята фурна.

 

 

 

 

Ангелина Димитрова

Редактор

Ангелина Димитрова е завършила Българска филология, има магистратура по Публична администрация и специализация по Журналистика. Била е съдебен репортер и редактор в "24 часа“.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?