Следвайте ни

За засукани дами с апетит: Празът засища и вталява едновременно

Зимният зеленчук е цар на естествените пребиотици

viber icon

Празът е царят на зимната трапеза. Предимствата му са безброй - пресен зеленчук е, защото сега е сезонът му. Освен това засища, без от него да се пълнее. Грижи се за храносмилането, бори се срещу инфекциите и задържането на вода, освен това засилва имунната система.

Ако влакната му са ви твърди, може да го блиндирате за минута и тогава да го сготвите.

Съхранява се лесно на хладно - в избата или на терасата, като при това не е нужно да го поставяте в пясък, както се препоръчва. Ако го купите пресен, може да го ползвате в следващите две седмици. 

Препоръчва се за вечеря, защото е лека храна и въпреки това засища. Това е важно, защото през нощта тялото ни се пречиства от натрупаните токсини и вечерята не трябва да го претовари.

Празът съдържа голямо количество вода и почти няма калории, но за сметка на това е богат на фибри. Интересен факт е, че в 100 г праз се съдържат почти 83 г вода, 1 грам протеини и 2 грама диетични фибри. Консумацията на праз осигурява витамините А, B6, C и K, а също желязо, калций, магнезий и манган.

Съчетаването на праза с храни, съдържащи протеини, и други леки зеленчуци, помага да се отслабва здравословно.

Освен това е една от малкото храни, съдържащи пребиотици, като така се грижи за чревната флора. Така ни помага да спим добре -  без газове, подуване на стомаха и чувство за тежест.

Вкусът на праза е нещо средно между този на чесъна и лука. Не е толкова лют, но ухае на сяра, напомняйки вкуса на лечебните храни. Което не е случайно, защото има антибактериално действие.

Приготвянето на ястие с праз може да ви отнеме само няколко минути. Например, ако приготвите разядка - нужни са ви само 400 г извара, 1 кофичка кисело мляко, 1 стрък праз, а също олио, малко оцет, сол и черен пипер. Смесвате всички съставки и разядката е готова.

За по-малко от десет минути може да си приготвите и студена доматена супа с праз. За нея трябва 800 мл домати от консерва, 1 стрък праз и  3 с.л. слънчогледово олио. Доматите се почистват от люспите, ако не са консервирани обелени. Нарязват се на малки кубчета или просто се намачкват. Празът се наситнява и се добавя към доматите, слагат се също олиото и сол на вкус, може да се добави също черен пипер. Супата е вкусна, полезна и много бърза.

Ангелина Димитрова

Ангелина Димитрова

Редактор - marica.bg

Ангелина Димитрова е завършила Българска филология, има магистратура по Публична администрация и специализация по Журналистика. Била е съдебен репортер и редактор в "24 часа“.   Още

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?