Горещият картоф с паспортите на сградите отива в Общината

Всички сгради у нас трябва да получат технически паспорт до края на 2022 г. Срокът беше удължен за четвърти път, след като през 2015-а Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) предложи промени в наредбата за паспортизация на старите сгради държавна, общинска и частна собственост.

Кметът може да възложи изготвянето на паспорт от името на Етажната собственост. 

Изготвянето на документацията варира от 1,5 до 5 лева за квадрат.

Блоковете ще се обследват и там, където е нужно, ще се правят необходимите интервенции.

Мотивът за забавя​нето гласеше, че първо трябва да се види колко сгради са одобрени за саниране по националната програма за енергийно обновяване, тъй като те автоматично получават технически паспорт след обследване.

В Пловдив обаче те са едва 72 - нищожна цифра на фона на хиляди стари блокове, които трябва да се сдобият с технически паспорти само за три години.

За паспортизацията ще е необходима армия от инженерни фирми и огромен финансов ресурс, предупреждават експерти.

Според тях именно по тези причини срокът до 2022 г. няма да бъде спазен.

Възможностите са две - или да бъде удължен за пети път, или горещият картоф да бъде прехвърлен на Общината.

В закона е записано, че след изтичане на срока кметът може да възложи изготвянето на паспорт от името на Етажната собственост и после да си вземе парите по съдебен път.

За да не се стига до тази крайна мярка, експертите съветват домоуправителите да не губят време, а да стартират процедурата още сега.

Сумата обаче не е малка - между 1,5 и 5 лева за квадрат.

Който се е занимавал с управление на етажна собственост, знае какво значи да накараш семействата от цял един блок с 4 входа да дадат между 300 и 500 лева, кахърят се домоуправителите.

Страхът на хората идва от големия разход, който им предстои. Фирмите пък се чудят как ще насмогнат с вълната от хиляди стари сгради, които ще се паспортизират в последния момент.

Ние сме като студентите ​- оставяме за деня преди изпита всички въпроси от конспекта. А и това не е едностранен акт -инициативата за разясняване на методологията по издаване на технически паспорт трябваше да дойде от Общината”, убеден е  изпълнителният директор на „Пловдивинвест” инж. Петър Попов.

По думите му, паспортизацията засяга масово сградите отпреди 1999 година. За строените след това задължително се издава паспорт още преди въвеждането им в експлоатация. 

Въпреки това проблем има и при някои жилищни обекти, изградени след 1999 г.

Те са с паспорти, които трябва да са в три хартиени екземпляра - единият е в районното кметство, ако сградата е под 15 метра, или в голяма община, ако е над тази височина.

Другият е в РДНСК, а третият трябва да бъде даден на собствениците.

Строителните фирми обаче масово се ослушват, когато трябва да връчат документа на живеещите в блока.

Те нямат интерес от това, тъй като, ако един ден тръгнат гаранционни претенции, паспортът ще послужи като доказателство за строителните им гафове, разказват председатели на Етажната собственост.

Когато стартират процедура по издаване на технически паспорт, те трябва да са наясно, че им предстои да минат през „ада на домоуправителя”.

Първата стъпка е да съберат на едно място всички собственици на жилища в блока.

Те, на свой ред, трябва да гласуват сума от 300 до 500 лева за апартамент. На подобни събрания обаче винаги има няколко души, които казват, че няма да платят. 

И това далеч не е всичко. Щом се съберат парите, започва техническото обследване на сградата. Първо се проучва дали тя има проектна документация. Много собственици не я пазят.

Тогава фирмите правят цялостно заснемане етаж по етаж. И следят има ли конструктивна намеса.

„Блоковете се разглеждат и визуално и там, където е нужно, се правят необходимите интервенции - заварки на арматури. Конструктивното обследване дава и предписание за укрепване”, обяснява инж. Попов. Той помни случай с блок в Смолян, на който е дадено предписание за укрепване, а ремонтът впоследствие е направен изцяло за сметка на собствениците.

При сгради с нарушена конструкция законът е ясен - районното кметство издава заповед в определен срок тя да се възстанови.

А ако стотици собственици едновременно откажат да направят това?

Кметът трябва да тръгне по съдебен ред да ги принуди.

„Ако е казано, че ние трябва да го направим - ще го направим”, зарече се зам.-кметът по "Общинска собственост, устройство на територията, строителство и инвестиции" Йордан Калев.

Общината обаче няма финансов ресурс да подхване стотици дела едновременно.

Следващият кмет ще лудне, предричат професионалните домоуправители. 

Според тях ситуацията ще е най-доходоносна за частните съдебни изпълнители, които ще "цедят"  собствениците на жилища по силата на принудителното събиране. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?