Подай сигнал

Галерията на „Гладстон“ - малко като мол, малко като мавзолей

Сагата с ремонта е към края си, сега започва новата със стопанисването

Пловдив

от РУСЛАН ЙОРДАНОВ 1894 прегледа 0

Новата художествена галерия на „Гладстон“ е почти завършена, но предстоят тежки преговори за това кой ще я стопанисва. Тя е построена на мястото на старата галерия на Дружеството на пловдивските художници. Зданието, за което са броени 3,5 млн. лв., се очаква да бъде открито в края на юли или началото на август.

В момента работниците оформят пространството около зданието и засаждат декоративна растителност. За разлика от преди, мястото е почти голо и липсват дървета и зеленина.

Все още обаче не е доставено и монтирано вътрешното оборудване. „Няма окачващи системи за картините и постаменти за скулптури. Не са доставени аксесоарите, необходими за подреждането на една изложба“, заяви пред „Марица“ Снежана Фурнаджиева, председател на Дружеството на пловдивските художници.

Тя се надява тези дни от общината да им съобщят дали Дружеството ще има честта да направи първата изложба там и ще може ли това да стане до края на знаковата 2019 г. Не е изяснен и въпросът кой ще управлява най-новото арт пространство в Европейската столица на културата. По време на дискусиите, организирани от кмета Иван Тотев, се чуха п​редложения със стопанисването <210> да се заеме Общината или фондация „Пловдив 2019“.

„Надявам се, че с намесата на някои представители на изкуството и групите в управлението в София, ще се вземе правилното решение и галерията ще бъде наша, което не пречи в нея да се провеждат концерти и поетични вечери“, допълни Фурнаджиева. По думите <210>, не може галерията да се управлява от много хора или от лица, които не са в течение на изложбената дейност. По време на скорошната изложба на Дружеството в Берлин те са провели сериозен разговор с председателя на Парламентарната комисия по култура Вежди Рашидов. „Г-н Рашидов смята, че не е възможно тази сграда да не принадлежи на пловдивските художници“, разказва Снежана Фурнаджиева.

По думите <210>, има идеи там да се провеждат икономически форуми и конференции, които са „пълни глупости“. „Не може дружество с 454 художници, което е най-старото и най-голямо в България, да се изхвърли на улицата и в галерията да се прави всякаква халтура“, отсече тя. Според нея подобен вариант би приличал на това да се изведат артистите от театъра или музикантите от Операта.

Дружеството на пловдивските художници е склонно на преговори и отстъпки за използването на залата. Според творците няма пречки да се провеждат изложби и поетични вечери. „Картините могат да съжителстват чудесно с останалите изкуства, но не бива галерията да се ръководи от хора, които не са се занимавали с това”, отбеляза Снежана Фурнаджиева.

Отстраняването на дружеството би означавало да се унищожи 45-годишна традиция. Не може да започва светът наново с всяка политическа сила, коментира тя. Фурнаджиева не е съвсем доволна и от архитектурния облик на сградата.

„Отрязаха предната част, която беше по-красива. Сега сградата е твърде изчистена и прилича на мол. Бяхме направили много артистични външни елементи, за да бъде по-уютна и за преминаващите. Поне вътрешната част е запазена и ще се опитаме да я изпълним със смисъл и съдържание“, заключи тя.

Междувременно архитект Петкана Бакалова сравни галерията с мавзолея на Георги Димитров в София. Прилича на сградите от близкото минало. Близка е по стил до Дома на културата „Борис Христов“, което в известен смисъл създава хармония, но няма съвременен облик, какъвто имат повечето сгради за култура и изкуство по света”, подчерта тя пред Радио Пловдив.

Коментари


Отвратително! Кмета пак направи нещо знаково и смислено за града, което означава че платената тролска гмеж ще изсипе отровната безсмислена злъч за пореден път! По-добре Тотев нищо да не беше правил тия 8 години, че да не им гледам простотията!

Малко като ла@но насред улицата.