Подай сигнал

Финансовите анализатори с нов бизнес - оценка на компании

73% от започналите преговори за сделки с работещи дружества не стигат докрай, защото двете страни не могат да се споразумеят за цената

Бизнес зона

от СТАНИМИР КРОНЕВ 515 прегледа 0

Финансовите анализатори с нов бизнес - оценка на компании

С развитието на техниката, технологиите и изкуствения интелект все повече професии са пред угрозата да изпаднат от пазара на труда. Не е далече времето, когато по улиците ще се движат коли без шофьори, под заплахата на електронното джипи са даже семейните лекари. Изкуствен интелект за чат пък ще измести служителите в кол центровете. С напредването на технологиите намалява и работата на счетоводителите и финансистите.

В същото време обаче свръхразвитието на икономиката отваря нови врати за експертите. Днес ви разказваме за работата на хората, които правят оценки на компании, холдинги и цели бизнеси.

Всеки предприемач знае, че няма вечен бизнес - при подходящ момент и на подходяща цена дори и най-добре работещият и печелещ добре може да бъде продаден. Как обаче реално се определя колко струва един бизнес? Какви компоненти включва, каква тежест има материалният актив, както и какво значи "дълготрайна оценка на възможностите"?


През 2017 година страната ни е на последното място в ЕС при използването на експертни фирми, изготвящи цялостен одит и оценка на една компания или бизнес. А статистиката е категорична - когато фирмите и корпорациите в Европа ползват подобни услуги, те успяват да постигнат 7,3 и 10,6% разлика в двете посоки спрямо първоначалната цена.


Преди да да разгледаме други от причините, поради които оценката на дадена компания е почти задължителна в процеса на едно сливане или покупко-продажба, е важно да разясним процеса. Оценката на една компания се прави от независима фирма по предварително зададен метод. Това е процес, при който се измерват всички показатели на компанията, както и конкурентната <210> позиция в нейния сектор и бъдещите <210> финансови очаквания. Практически, подобни доклади може да включват цялото ДНК на фирмата.


В България обаче все още е екзотика дори и при мултимилионни сделки да се ползват подобни външни оценители. Докато в Германия всяка компания, преди да влезе в ситуация на публична продажба на акции или на контролен пакет, задължително сама поръчва подобно проучване, за да може да улесни бъдещите процедури по продажбата и прехвърлянето. Чрез подобен анализ ще бъдат определени елементите, които създават стойност, както и положителните тенденции и процеси в дружеството. Също така може с реална стойност да бъде определена реалната цена на подобен бизнес. В България често се гледат единствено ГФО-та и доклади за дейността, що се отнася до съставяне на преценка за капитализацията на една компания и все още материалният ресурс има огромна роля в крайната оферта.


Към момента най-често оценки на компании у нас се правят при продажби на български активи на големи западни фирми. Анализът на един бизнес е сложен процес, свързан със събиране на огромно количество данни и информация. Освен емпиричния и счетоводен елемент се взема под внимание и голям набор субективни фактори, както и потенциалът на съответния пазар в следващите 5 или 10 години.


Независимият анализ позволява на купувачите най-добре да изчислят истинската стойност на фирмата, а продавачите да оправдаят исканата цена.


Оценката на компанията е обективен инструмент, който служи за отправна точка на всички преговори.


Според данни на Световната банка в едва 27% от преговорите между две дружества за активи над 50 милиона долара, при което едното поглъща другото, се стига до сделка. Причината е, че двете страни не могат да се споразумеят за цената. Именно тук е ролята на външния анализ и оценката.


Някои от най-големите европейски компании, които предлагат подобна услуга, работят на пазара от близо 40 години и вече имат отделни профилирани екипи за оценки в различните индустрии.


Цената на подобен вид услуга варира в широки граници. С напредването на технологиите вече има и по-малки фирми, които са изцяло онлайн базирани и правят оценки на различни бизнеси и компании по данни от клиента и свое собствено проучване. Подобна услуга струва от 120 до 1300 долара в зависимост от сложността и задълбочеността на доклада. Професионалните подобни оценки в Западна Европа започват от 15 000 евро и стигат понякога до над 150 хиляди, когато се прави детайлен анализ на огромни дружества със стотици милиони обороти и сложна пазарна структура.


Неизбежно е в следващите години и българският бизнес да започне все повече да се обръща към външни оценители. Към тях се обръщат и чуждите инвеститори у нас, които купуват работещи дружества. Тези две тенденции отварят нова ниша на родния пазар за финансовите експерти, а професията е шанс за добър доход на млади хора.