Подай сигнал

Фиат оттегли предложението за брак с Рено

Европейската централна банка замрази лихвите по депозитите

Бизнес зона

от Велизар Фурлански, Риск Мениджър 795 прегледа 0

Голямата новина през седмицата беше оттеглянето на офертата за сливане на Фиат Крайслер към Рено. От италианската компания явно се подразниха на обърканата ситуация в мениджмънта на Рено, където има твърде много фактори и решенията се вземат бавно. От една страна Франция (най-голям акционер в Рено) реши, че трябва да договори собствените си интереси в лицето на гарантирано място в Съвета на директорите на новата компания, централа в Париж, както и договор, който гарантира, че няма да бъдат съкращавани работници или затваряни фабрики във Франция. В първия момент от Фиат изглежда бяха готови да се съгласят с тези условия, но тогава другата спънка за Рено дойде от дългогодишния им съюзник Нисан.

Двамата представители на Нисан в Съвета на директорите на Рено не дадоха своето съгласие да се започне процедура по сливане. Председателят на Рено реши да отлага решението, за да си спечели време да убеди ръководството на Нисан, че сделката с Фиат ще е от полза за всички страни. В този момент обаче Фиат решиха, че не искат да изчакват повече, и прекъснаха преговорите по сделката. Потенциалното сливане може би щеше да бъде от по-голяма полза за Фиат, тъй като Рено и Нисан притежават много напреднала технология във връзка с електрическите автомобили.

Nissan Leaf е най-продаваният електрически автомобил

за всички времена. Фиат пък трябва да намери начин да започне да произвежда и продава автомобили с по-малко емисии на вредни газове (например електрически), за да успее да изпълни регулациите, които все повече страни въвеждат. Евентуалното сливане можеше да спести и много разходи от мащаба на двете компании. Към момента заводите на двете компании в Европа работят на 52% и 70% капацитет съответно за Фиат и Рено. При комбиниране на дейността биха могли да бъдат намалени значително разходите за работна сила. Фиат печели средно по 848 евро на продаден автомобил, а Рено по 930 евро. Фиат Крайслер обединява брандовете Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, Lancia, Maserati и Ram, а Рено - Renault (без тежкотоварни камиони), Dacia и Lada.


Изминалата седмица беше наситена и с новини ​за капиталовите пазари. Основните моменти бяха свързани с монетарните политики на двете най-важни централни банки - Федералния резерв (ФЕД) и Европейската централна банка (ЕЦБ), както и с търговските войни. ФЕД и ЕЦБ проведоха редовните си срещи, към които пазарът беше вперил поглед още дни преди тях. Изводите -Федералният резерв изрази готовност при нужда да започне да сваля лихвите с цел стимулиране на растежа в икономиката, в случай че се забележи сериозно забавяне. При новината пазарите на акции се изстреляха нагоре, а доларът отбеляза една от най-лошите си седмици от доста време. Малко по-късно през седмицата обаче ЕЦБ побърза да уточни, че е силно вероятно да последват примера на колегите си отвъд океана.

Сигурното е, че повишение на лихвите в Европа няма да видим поне до следващата година по това време, така че ако някой е очаквал доходността по депозитите в банките да се повиши, може да спре да разчита на това. ЕЦБ дори намекна, че при нужда е готова дори да свали допълнително лихвените нива.

Разликата между Щатите и Европа в това отношение е, че в последните години Щатите успяха да повишат лихвите си няколко пъти и към момента основният лихвен процент там е 2,50%, което им дава известна свобода да го нам​аляват. В Европа обаче цифрата е далеч по-ниска - 0,00%, което означава, че при решение да бъдат свалени допълнително лихвените нива вече отиваме в света на отрицателните лихви. Свят все още непознат за Европа, но отдавна ежедневие за Япония и Швейцария например.

Коментари


да се е.ат с пежо тогава

То има една приказка "Гаранция Франция". Тя говори достатъчно

То има една приказка "Гаранция "Франция" " Кой се е хванал с французи все е бил на загуба в някаква степен