Подай сигнал

Фаталният хеликоптер паднал за 3 секунди

Заради ниската височина пилотите не са имали време да подадат сигнал за проблем, предполагат разследващите

Пловдив

от Екип на "Марица" 297 прегледа 0

Най-вероятната причина за катастрофата с падналия вертолет М-17 на авиобазата в Крумово е техническа неизправност. Инцидентът стана в понеделник около 20.30 ч. по време на тренировка на учебна задача на височина 30 метра. По първоначални данни машината загубила баланс и паднала. Според очевидци, минути преди да рухне вертолетът, той  се завъртял на 180 градуса и паднал на дясната си страна. Всичко станало за броени секунди.

На мястото на произшествието пристигнали линейки и екипи на пожарната. Единственият оцелял от екипажа на разбилия се военен вертолет е бордовият техник офицерски кандидат Алексей Каменов. Капитан Пламен Пантилеев (48 г.) и колегата му кап. Стоян Неделчев (45 г.) загиват. Каменов е бил транспортиран от УМБАЛ "Св. Георги" във ВМА - София. Състоянието му е стабилно. Той е контактен и адекватен, стана ясно вчера. 

Трагедията се разиграла на 300 метра от пистата на гражданското летище „Пловдив”. По това време там имало посрещачи на полета от Лондон. Някои дори заснели хеликоптера, тъй като тренировката била много близо до пистата и на посрещачите им било интересно да наблюдават вертолета. 

Според запознати, военната машина и екипажът изпълнявали способа „бързо въже”. Той бил многократно упражняван за време. За екипа нейното изпълнение било нещо рутинно. При него въртолетът подхожда над площадка, при което трябва да се снижи и да извърши или кацане, или да спусне някой по въже. Изпълнява се на височина между 30 и 50 метра и е свързано с изпълняването на спасително-аварийна дейност.  

Имало е благоприятни метеорологични условия за изпълняване на тренировъчния полет. По доклади техниката е била изрядна. Пилотите не са подали сигнал за проблем, тъй като височината е била малка и не са имали време, стана ясно вчера. Същия ден и тримата военнослужещи са изпълнили по няколко летателни задачи. Капитан Пламен Пантелеев е имал 1 полет, капитан Неделчев - 3 полета за летателната смяна, а за оцелелия Алексей Каменов това е бил четвърти полет.

"Всичко е станало много бързо и дори самите пилоти не са имали възможност да подадат сигнал. Най-вероятно става въпрос за авария в машината, а не за грешка на пилотите", коментира в първите часове след катастрофата военният министър Красимир Каракачанов. Според него не е имало никаква опасност за пристигащите граждански полети, тъй като не се лети над летището, а в негова близост.

Според експертите, истински късмет е, че бордовият техник е оцелял. Те предположиха, че го е спасило обстоятелството, че самолетът е паднал на дясната си страна, а мястото на бордовия техник е малко зад пилотите и той най-вероятно е стоял в лявата страна и не е поел удара. Каменов сам е излязъл от падналата машина. Успял е да се отдалечи от нея въпреки получените фрактури.  

Коментари