ЕВУИМ отваря начално училище по финландски модел

Първата стъпка е лятно школо с езикова подготовка, калиграфия, пейнтбол, миниголф

Лятно Европейско училище „Плюс” ще отвори през юни като първа стъпка от амбициозен проект на Европейското висше училище по икономика и мениджмънт - да създаде начално учебно заведение по модела на финландската образователна система, която е сред най-добрите в света.

Лятното школо ще съчетае езикова подготовка с много забавление, казва президентът на ЕВУИМ проф. Мариана Михайлова. Петима преподаватели разработват атрактивни занимания. За някои от тях ще се ползва спортната база на вуза  в Оризари, където да се провеждат състезания и игри. Обмислят се и варианти за пейнтбол и миниголф. Интересите на децата ще подскажат какво още да се включи. „Ще се възползваме от новия статут на двореца в Кричим, който е отворен за граждани и където могат да се видят уникални ботанически видове. Ще има детски дискотеки. С артисти сме договорили поне 3 изнесени куклени постановки”, обяснява проф. Михайлова. Поредица конкурси ще провокират творческия потенциал на децата от предучилищна до 10-годишна възраст.

Първата стъпка вече бе направена с конкурса за детска рисунка, като 300 хлапета от детски градини в целия град рисуваха училището на своите мечти. До края на април тече вторият тур на тема „Моят любим приказен герой”. Най-добрите малки художници ще бъдат наградени на специално тържество на 7 май.

Тези, които изберат лятното училище, ще имат уникална възможност да направят и първи стъпки в калиграфията. ЕВУИМ води разговори с китайско училище. Бивш студент, който преподава в китайски университет, дава рамо с помагала за най-малките. „Китайските йероглифи са вече над 50 000. Ние имаме по-скромна амбиция, по-скоро калиграфското умение за изписване на базов йероглифски минимум”, уточнява проф. Михайлова.

Този формат ще е решаваща стъпка към начално училище, което да отвори наесен през 2020 г. „Водим разговори с различни личности, които са влизали при студентите ни - енергийни експерти, художници. За възрастните те са познати имена. Но не по-малък ще е ефектът от срещата им с малките хора - с цел създаване на авторитети. На детето не трябва да се говори лигаво и подценяващо, а да се третира като партньор”, казва проф. Михайлова. Предстоят няколко кръгли маси, които ще стартират наесен. Вузът прави проучване на експертно равнище „33 принципа на успеха на финландската система”. Ще има форум на тази тема. Уъркшоповете замисля да направи с фондация „Дигитални деца и аналогови родители”.  Обмисля се и биенале на детската креативност.

Лятното европейски училище „Плюс” ще работи през юни, юли и август, когато градът замира. За разлика от класическите занимални ще дава възможност и за вечерни занимания. Родители, които искат да отделят време за себе си след работния ден, могат да оставят детето до 21.30 ч. Форматът отново ще е игри, песни, литературни занимания с девиз „Аз чета, аз мога”. Ще има варианти лятното училище да се посещава седмица, месец, през уикенда или във вечерната форма. Целодневният престой ще включва 5 хранения по меню, съставено от диетолог. Създадено е партньорство с психолози и ще има възможност за индивидуални консултации.

Философията: Да извадим детето от рамката

„Големият дефект на образователната система е педагогиката на отрицанието, казва проф. Мариана Михайлова. А трябва да се поощрява детето да се изразява и да развива потенциала си. Всяко дете е уникално. Затова подготвяме специални интервюта на входа. Искаме да направим профил на всеки малчуган за неговите интереси. В такава детска лятна свободна форма могат да се проявят най-добрите характеристики на малките деца и таланти.

Много ме притеснява механичното преименуване - това, което беше „труд и творчество” в училище, стана „предприемачество”. По-скоро трябва да се смени подходът - да бъдат подтикнати децата да мислят рационално, прагматично, да проявяват оригиналност и индивидуалност. Понякога се раждат симпатични идеи. В среща с малчугани, които интервюирахме игрово какво е училището, което биха с удоволствие посещавали, си говорихме за бизнес хрумвания. Едно дете каза: „Хубаво е през лятото да има климатици на дърветата за катериците”. Като попитахме как ще се финансира това, отговори: „Нали има екологични организации?!”. Толкова са необременени децата, че могат да предложат много оригинални идеи. Искаме да отключим това, вместо да ги поставяме в рамка. Уравниловъчно стимулиране е вредно. Ученето трябва да става през игра, за да не отвращава детето от училището. От учителя много зависи как то ще се върне вкъщи - огорчено или вдъхновено, със или без самочувствие. Трябва да формираме личности, уверени в себе си. Това става в ранна възраст. От финландската система взимаме повече работа с детето при зачитане на неговата индивидуалност и различни форми на преподаване”.

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?