Ето най-важните правила при напомпване на зимните гуми

По темата "колела през зимата" основното внимание се отделя на самите гуми: избор между скъпи и евтини, с шипове или с лепенки, колко дълбок е грайферът и пр. Въпросът как те трябва да са напомпени се приема като даденост, но както обясняват вещи гумаджии, това е грешка. 

През зимата, дори при такова просто действие като напомпването на гумите се появяват редица не толкова очевидни нюанси. Всъщност всички те са свързани с факта, че на улицата властва студът. 

А както знаем още от училище, на студа всички вещества се свиват и намаляват обема си, а при нагряване се разширяват. Освен това газовете са особено податливи на този ефект. Въздухът, с който напомпваме колелата, също е газ. Или по-скоро - смес от газове, но това в случая няма значение.

На базата на опита от експлоатацията на колите се приема емпирично, че при понижаването на температурата навън за всеки 8ºС, налягането в колелото пада с 0,1 бара. По този начин, ако при + 20ºС помпаме колелото до 2.4 атмосфери, а след това застудее ( да речем чисто теоретично) до -20ºС, налягането в колелата ще падне до 1.9 атмосфери. Това е с почти 20% по-ниско от препоръчаното в ръководствата за експлоатация на повечето автомобили.

Грешка е да си мислим, че такава ситуация е възможна само на теория. Представете си типичната есенна ситуация: идвате при гумаджията де си смените летните гуми със зимни. Както често се случва в малки работилници, колелата се напомпват до желаните 2.2-2.4 атмосфери веднага след балансиране - в топло помещение при температура от около + 20ºС.

Не след дълго започват нормалните зимни студове - макар и да не са - 20, но като нищо минималните температури може да паднат до -10. В този случай спадът на налягането ще бъде около 0,4 атмосфери, което също е значително. Ако не обърнете специално внимание на това, ще се окаже, че колата ще пътува през цялата зима почти на меки гуми.

Някой ще каже, че е так е дори по-добре, защото се подобрява сцеплението. Да, но само в един-единствен  случай - когато се движите през мек, пръхкав сняг, когато увеличаването на петното на контакта между колело и пътя не позволява на колата да пропада в снега. 

Но повечето автомобили и през зимата се движат главно по твърди пътища, повече или по-малко изчистени от сняг, то меките гуми само ще навредят. Поради тях чувствително ще се влоши управляемостта, колата по-лесно ще залита в странично хлъзгане, по-лошо ще се спира, ще се увеличи консумацията на гориво и т. н. 

Изводът от всичко казано по-горе е следният. При преобуването на колата  в зимни гуми, винаги трябва да бъдат напомпвани колелата поне 0,2 атмосфера над препоръчаните. Така ще компенсираме спада на налягането в тях, което се дължи на студа. 

Но да се превишава това ниво много, също не си заслужава. В края на краищата, по време на шофиране, дори и при най-тежки студове, гумите се нагряват и налягането в тях понякога се повишава с 0,2-0,3 атмосфери, частично компенсирайки зимното "отслабване" на гумите./auto.blitz.bg

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?