Елин Пелин отказа 70% от зрелостниците от третия модул

Разказът "Косачи" пренесе градските деца на село да поумуват за реалността и измислицата

Матурата по български език и литература изтръгна градски момчета и момичета от модерния им живот и ги прати на село сред петима селяци от загорските краища в разказа „Косачи” на Елин Пелин. За да отсъдят заедно с мъжете в ямурлуци за реалността ли да се хванат, или да поглеждат по някой път и към неща чудновати. „…Които да те измъкнат от истината, за да разбереш, че си човек”, запомнила е репликата на Елинпелиновия герой Благолажа дванайсетокласничката Лили от Професионалната гимназия по туризъм.

Задачата да напише есе или интерпретативно съчинение на тема „Реалност или измислица” по разказа „Косачи” на българския класик й се стори трудна. Не че й е много далечно селото. В 11. клас минала отгоре-отгоре този урок. И на държавния зрелостен изпит се хвана за спомените от 6. клас. Точно там момичето случило на учителка. От преподавателката си Маргарита Николова досега

помни наизуст началото на разказа:

„Падна чудна лятна нощ, прохладна и свежа”.

Според Лили, която учи кетъринг, човек трябва да е здраво стъпил на земята, но и да не се отказва от приказните неща, за да се спасява понякога от тривиалното.  Проблемът й е, че вярва в мечтите, но не е особено усърдна в преследването им. "Затова сега вярвам, че ще ме приемат в Медицинския университет. И в същото време знам, че с четворки няма да стане”, разкъсва се между илюзиите и реалността дванайсетокласничката в личния си опит на финала на средното образование. Колкото до другите реалности в живота на младежите не е фен на социалните мрежи, които поглъщат връстниците й.

Докато Лили направи усилие да разсъждава по темата от последната 41. задача, възпитаници на ПГВАД „Христо Ботев” масово се отказаха въобще да опитат. 70%  от  всички в моята стая излязоха, след като чуха темата, разказа Иван Караилиев, който учи реставрация и архитектура. Специалността му винаги го е държала с един крак в миналото, не му е съвсем чужд и Елин Пелин. Иван повече се затруднил на въпроси от тестовата част, които изисквали да разпознае от кое произведение са посочените литературни герои.

Надявал се на матурата да се падне поет-революционер, че повече пасва на темперамента му. Именно заради него тийнейджърът сменя курса, изоставя занаята и ще кандидатства в школата в Симеоново, за да стане полицай. За там оценката от матурата му е много важна. За втори зрелостен изпит ще му се зачете бележката от държавния изпит по професията. Остава обаче да се справи и с историята, за да стане студент. Подготвял се допълнително през годината и по двата предмета.

Частните уроци не са задължителни -

може да се успее и само със здраво учене през годината, категорична е Ася от ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров”, която се готви за екскурзовод, но не изключва и още два варианта - да кандидатства в УХТ или пък да следва за логопед. На излизане от Търговската гимназия, където държа зрелостния изпит, тя и съучениците й се оплакаха, че не стигнало времето за въпросите от втория модул. Имало условия, изискващи преписване на пасажи. „Огромни текстове, губиш се в тях - за народните носии и за стила на обличане”, изпъшка зрелостничка на излизане от изпита. Затруднило я и съставянето на резюме и изграждането на собствена теза на тема „Езикът на дрехите”.

„Всичко беше ужас, разказа „Косачи” изобщо не съм го чел.

Добре, че беше даден един откъс”, сподели и Николай от гимназията по туризъм след матурата по български.

Макар текстът да се оказа далечен и непознат за средношколците, повечето от тях избрали да се придържат към Елин Пелин, вместо да прекрачат от интерпретативния текст в по-свободния жанр на есето.

Адреана Узунова от Художествената гимназия „Цанко Лавренов” е сред тези, които все пак дръзнаха да тълкуват темата в по-широк смисъл. Но написах само няколко изречения, разкритикува себе си тя на излизане от Дървото, където държа матурата. „Не ме бива много в писането

 Искаше ми се да им го нарисувам”,

обясни момичето. Но не може - всяка завъртулка на листа би се изтълкувала като белязана работа и би довела до анулиране. Адреана е по-склонна да приеме тезата на мечтателя Благолажа от разказа на Елин Пелин, отколкото на скептика и реалиста Лазо. ”Хората във всички времена са измисляли методи за бягство от суровата действителност. Изкуството е един от тях. И то е моето поле”, казва абитуриентката, която завършва графика и ще кандидатства в Националната художествена академия.

Темата за реалността и измислицата може и да не вдъхнови по време на самата матура, но пък разпали страстите след края й и предизвика спор между учениците от Художествената - дали изкуството е абсолютна фантазия, или по-скоро израз на реалността, но погледната с други очи.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
"Модератор"

"Модератор"

22.05.2019 | 16:26

Най - обичам като не ми харесва нечий коментар да го трия.

Отговори
3 0
Мария

Мария

22.05.2019 | 16:18

Аз само се надявам, че "учител 22.05.2019" не е наистина учител, защото поведението му е неадекватно за подобна професия. Да наречеш което и да е дете "малоумник", е върховна проява на невежество особено пък като идва от човек, поел отговорната мисия да образова следващото поколение.

Отговори
4 0
учител 2

учител 2

22.05.2019 | 15:59

Децата без амбиции откриха грешки в статията. Без коментар

Отговори
4 3
учител

учител

22.05.2019 | 11:41

Този разказ го дъвчат, предъвкват и преразказват в 6 клас. Не го били чели. Дрън-дрън, та пляс. Абе защо не отидохте пред някое училище, където се явяват деца с амбиции, които са са готвили през годините и за матурата? Като чете човек статията, ще си помисли, че всички зрелостници са малоумници без никакви амбиции. За щастие има и други, но много от тях на есен ще са извън България.

Отговори
0 9

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?