Подай сигнал

Електрическата крушка проговаря: "Идвай на вечеря!"

Ученици вградиха в нея и камера, представиха иновацията си на фестивал на учебно-тренировъчните фирми

Образование

от Елица Кандева 517 прегледа 0

Електрическата крушка вече не само свети в стаята на тийнейджъра, а и „проговаря” с гласа на майка му: „Идвай на вечеря!”. Ученици добавиха към изобретението на Едисон интерфейс функция, която ползва интернет. Чрез нея, когато отсветителното тяло свети, през него може да се комуникира с хората в помещението. А в лампата може да се вгради и камера. Смарт крушката е създадена от ученическата тренировъчна фирма „Соларис – 13” на русенската гимназия „Елиас Канети”. Възпитаниците й представиха иновациите на своя щанд на ТФ фест в панаира. Изложението събра учебно-тренировъчни фирми, които ученици създават, измислят продукт или услуга и през дейността на компанията тренират всички тънкости за въртене на бизнес. Всичко се прави реално, няма само реален паричен поток и обикновено продуктите са само фантазия. Русенци обаче направиха демонстрация, че техните крушки наистина работят. Оказа се, че някои модели не се произвеждат в България, каза управителят на компанията – единайсетокласкникът Григор Петров.

Той й връстниците му предлагат iCanSee модел, който комбинира лампа и охранителна камера, подходяща за наблюдение на дома или офиса от разстояние. Командва се с дистанционно през Wi-Fi мрежа, дори да сте в Китай. Тоалетната чиния пък свети в 9 цвята със специална лампа за WC. Асортиментът включва и лампа за къмпинг с тъч панел. Григор показа и как работи в SOS режим. Ако се изгубите в гората и превключите, заработва като сигнална лампа с мигащо оранжево. Има също лед крушка с блутут и соларна лампа със сензор за присъствие, която пести енергия.

Пратениците на земеделска професионална гимназия в Сандански пък поставиха пред щанда си истинска картинг кола, а на потенциалните клиенти предлагаха семейна картинг олимпиада. В костюм на пилот Йоана Поповчева обясни, че ученическата фирма е социално отговорна и цели сплотяване на семействата. Картинг булида учениците взели от чичото на управителката си, който има писта за забавления. Преди ТФ феста екипът се пробвал в надпревара там. Посетил и ДГ „Празник”, за да разкаже на децата и за високите скорости, но и за правилата за движение. Рисунки на малчуганите украсиха щанда на групата от Сандански. Мария Илиева, която е мениджър човешки ресурси, разказа, че с връстниците й първо си направили учебна фирма за чорапи, после минали през музикален магазин, частна детска градина и аптека. Във всички видях как работи на практика това, което учим, сподели тя. Най-ценният опит обаче се оказала екипната работа – как всички да се сработят, всеки да предлага идеи и да се обединят около една, а после да разпределят отговорностите.

800 участници от 117 учебно-тренировъчни фирми са на продължаващия и днес ТФ фест. Те са от България, Албания, Армения, Сърбия, Македония, Молдова, Румъния. „Правим всичко, за да са красиви жената и светът – обясни тийнейджърка от Сърбия сред шишенца с парфюми, гелове и фондьотен. – Но красотата не е най-важното, а стилът!”. Сватбени и туристически агенции, търговци на спортни стоки и детски играчки, шивашки предприятия, шоколатерия има още на изложението. И даже винарна, която твърди, че Мона Лиза на етикета се усмихва, защото е вкусила напитките й – френско и българско десертно вино с горски плодове.

На еко и отговорно потребление заложи ПГ по икономика „Алеко Константинов” в Кърджали със своята работилничка „От нищо – нещо”. Правим от отпадаците нещо ново, креативно и забавно със собствените си ръце, казаха Джулияна Димитрова и Ебру Хасан. Бинтовани човеци от бутилки са били декор на школско Хелоуин парти. И другите училищни тръжества са украсени с изделия на ученическата фирма – елха от ролки от тоалетна хартия, снежинки от дръжки на пластмасови лъжици и цвете от вилици, декорации от капачки и букети от нарязана на ленти употребявана хартия.

Във фестивалните дни жури ще определи първенците в 16 конкурса – за най-добър щанд, екип, професионално обслужване, каталог, рекламни материали, уебсайт, презентация, банка, защита на интелектуална собственост, сътрудничество с фирма-ментор, Мис и Мистър ТФ фест.

Търговската праща на Луната

Разходка до Луната срещу 500 000 лв. предлага на ТФ фест ученическата туристическа компания „Спейс травъл” на 11. З клас от Националната търговска гимназия в Пловдив. Тази цена се плаща за осигурен подготвен екипаж, застраховка живот, медицински тестове, космическа храна и напитки. На 6-местната ракета не се допускат пътници с високо кръвно, наднормено тегло или ръст над 2 м, както и хора със здравословни проблеми. Излитането е от град Куру във Френска Гвинея, а дотам клиентите трябва да стигнат сами. Преди полета всеки подписва декларация, че поема риска.

На щанда си, облепен със изгледи на звездни мъглявини и под висящи книжни звезди и планети, учениците увериха, че няма да фалират заради липса на платежоспособни клиенти и се целят в богаташи в чужбина. Ще преборим конкуренцията на вече съществуващи такива компании с убедителна реклама, каза техническият секретар Симона Станева. Главната счетоводителка Таня Млеканова пък разказа, че покрай космическия туризъм с връстниците й доста поровили в интернет и научили любопитни неща – например, че звездата Бърнард е червено джудже, по-старо от нашето Слънце. Запленени от Алфа Кентавър – най-ярката и най-близка до Слънцето звезда, която обаче не се вижда от България. Затова, освен пътешествието до Луната с стъпване на нея в специален скафандър, учениците предлагат и оферта за излитане и наблюдение на Алфа Кентавър - срещу 100 бона.

За осъществяване на космически мисии работят 4 отдела – счетоводен, административен, правен и маркетингов. Вече бихме се справили и с истински частен бизнес,стига да сме в същия състав, заключи оперативният счетоводител Мариела Симитчиева. А звездната принцеса на фирмата се оказа учителката по счетоводство и работа в учеоригинална дейност. Но не очаквах да стигнат чак до космоса, усмихва се тя. Доволна е, че назначавйки персонала, учениците се поровили в класификатора на професиите и минималните осигурителни прагове, на практика приложили знания от всички икономически дисциплини.

Коментари