Експеримент на Марица: Влакът от Карлово трещи със 117 децибела

"Марица" направи експеримент в различни точки от града с децибелометър

Последното официално замерване на шумовите стойности в Пловдив и актуализирането на шумовата карта на града е правено през месеците май-юни на 2017 година. Според него зоните, в които стойностите надвишават 75 dB(A), са единствено натоварените пътни артерии и възлови кръстовища в централната част, както и отделните индустриални зони в кварталите.  

 


Експеримент на "Марица" обаче показа съвсем различна картина. Преди седмица посетихме няколко произволно избрани точки в града и направихме собствено замерване. То показа значително по-високи стойности спрямо допустимите норми, записани в Наредба 6 на Министерство на здравеопазването.   

 


Най-сериозни отклонения се наблюдават в късните часове, около зоните, които съсредоточават голям брой заведения и клубове. Така например "Капана", според Наредба 6 попада в графата "централна градска част", за която във вечерния часови диапазон е фиксирана максимално допустима шумова стойност от 50 dB(A). На практика обаче се оказва, че в часовете между 23:00 и 23:30 там нивата се движат около 88 dB(A), което е с близо 80% над нормата. Подобна е ситуацията до Метро на бул. "Санкт Петербург", където отскоро са събрани няколко нощни клуба. При допустима стойност от 50 dB(A) през нощта, отклонението в 3 часа през нощта е 90% и шумът достига нива от 94 dB(A). Музиката от околните заведения се чува отчетливо в радиус от 200-250 метра, оплакват се живеещите в района.

 


Прелезите, разположени по булевард "Копривщица", се оказват едно от най-шумните места в Пловдив. На кръстовището с бул. "6 септември" в 19:30 ч., при норма от 60 dB(A), децибелометърът показва близо 85 dB(A). Още по-шумно е около 15:30 часа в районна на прелеза на бул. "Пещерско шосе". Екипът ни избра часови диапазон, в който там преминава пътническият влак от Карлово. Нормата за "зона с релсов или жп транспорт" според Наредба 6 за дневен режим на отчитане е 65 dB(A). Реално измерените стойности там обаче стигат до 117 dB(A). Паважът по бул. "Копривщица" и началото на "Пещерско шосе" също е фактор, който увеличава шумовите стойности. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Лазарова

Лазарова

20.06.2019 | 21:40

А влаковете композиции на Булмаркет? В участъка между бул. Пещерско шосе и Свобода при ограничение на скоростта 40 км/ч се движат с значително по-висока скорост. Пази Боже да не се случват инциденти като този в Хитрино. Така че освен високите нива на шума трябва да се обърне внимание и на безопасността.

Отговори
2 1

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?