Подай сигнал

Екран отвън показва какво става в час

Родители, учители и директорът могат да наблюдават в реално време от коридора, без да смущават работата

Образование

от Елица Кандева 702 прегледа 0

Докато ученици от ОУ „Кочо Честеменски” са в час, родители, преподаватели и директорката могат да виждат какво става в класната стая на екран, окачен над входната врата. Така, от коридора, без да влизат и смущават работата, стават свидетели на урока. Иновацията се нарича публичен дисплей и е въведена за три паралелки в школото - 4. А, 2 Б. и 2. В клас. Вчера от училището демонстрираха как действа пред майки, Обществения съвет и Регионалното управление по образование.

Публичният дисплей се ползва за споделяне на опит между учители, за повече сигурност и като обратна връзка за родителя, обясни педагогическият съветник Златка Драгнева, докато на екрана над стаята на 4. А се виждаше как тече часът по английски. Починът се оказал и коректив на поведението на децата, защото те знаят, че всичко се наблюдава и извън класната стая. Така иновацията се е превърнала и във форма за превенция на агресия и насилие.

Родители могат след предварителна заявка до директора да наблюдават учебен час на детето си от коридора. "Сега да видим кой спи в час и кой участва", пошегува се Илияна Райчева, майка на дете от 4. А. И без предварително записване родители често виждат как тече часът - когато дойдат по-рано и занятието още не е приключило.

Методът съчетава традиционния подход с новите технологии. Когато наблюдаващите не влизат физически в часа, процесът е по-деликатен. Избягва се смущаването на ритъма, разсейването на децата и „пренавиването” да се покажат в по-добра светлина. От училището обмислят да оформят и малки кътове с пейки в коридорите, където наблюдател да може да поседне, докато гледа. Дисплей има и на физкултурния салон. За него пък намеренията са в междучасията да върти кадри със спортни постижения на ученици.

В момента в училището има 6 екрана. Те могат да работят в режим, в който всеки показва какво става в съответната стая, но и да са в мрежа - тогава „майката” задава изображенията на останалите. Това е добра форма за популяризиране на информация, която ръководството иска да разпространи до всички.

Класната на 4. А Силвана Сърмаджиева не се притеснява, че работата <210> може да бъде наблюдавана. Това е начин за комуникация учител-родител-дете, който е по-естествен и достоверен от препредаване на информация на родителска среща, добавя зам.-директорката Мария Илчевска. Когато на обичайните срещи на екипа с майки и татковци се споделя нещо, някоя от страните може да подходи с недоверие, а и се изпада в неловка ситуация. Пред публичния дисплей няма скрито-покрито. Това се видя в часа по музика на 2. Б с класен ръководител Христина Христева и в урока по математика на 2. В - на Грозденка Манева. В междучасието хлапетата поседнаха в меки столове „пуф” в кътове за отдих в клас. Азалия прелисти „Лили Чудото”, а Теа - „Приказки за тебе”. Традиция на 2. В е за рождените дни класът да подарява книга.

Съркъл тайм

ОУ „Кочо Честеменски” кандидатства догодина да е сред иновативните училища с паралелка, в която да прилага метода „Съркъл тайм”. При него децата застават в кръг и си прехвърлят един топка или играчка. У когото е, той споделя. Това е прекрасен метод за общуване и обсъждане, казва класната Десимира Миланова. Младата учителка с 5 г. стаж смята да го прилага в Часа на класа, но е подходящ и за щафетно четене и обсъждане на поуки и герои.

Коментари