Подай сигнал

Едрият бизнес губи, икономиката печели от дългите уикенди

Събирането на почивните дни е от полза за родния туризъм и свързани с него сектори

Бизнес зона

от СТАНИМИР КРОНЕВ 1952 прегледа 0

Снимка: Гугъл

Според различните работодателски организации и представители на секторни сдружения дългите уикенди и сливането на почивни дни струват на едрия бизнес между 400 и 600 милиона лева всяка година. Това беше и една от основните причини в началото на 2017 година за промяната в Кодекса на труда, която сложи край на дългогодишната практика да се сливат почивните дни, като се отработва в събота. Напълно логично, това решение раздели обществото на две - бизнесът е доволен, докато служителите останаха на обратния полюс. Дългите уикенди и струпването на три или повече почивни дни обаче продължава под нова форма и имат своята огромна роля за редица икономически сектори в страната.


Септември месец е идеален пример за ефекта от сливането и отработването заради двата официални празника - 6 и 22 септември. Стотици хиляди българи ще използват трите почивни дни, в които през тази година ще се съберат 3 почивни дни, за да пътуват. И ако редица наши сънародници предпочетоха Гърция и Турция за кратката ваканция, други се ориентираха към родните курорти и населени места, свързани със знаковите събития от двете дати. Според статистическите данни до 2015 година, почиващи в страната през септември българи са се увеличавали ежегодно със средно 3,8%, а приходите от тях със значителните 10-12%.


В същото време именно туристическият бранш и редица свързани с него бизнеси са най-големите противници на новия регламент, забраняващ сливане и отработване на почивни дни. По данни на НСИ приходите от нощувки на българи в хотелите в страната през цялата 2018 г. са били малко над 370 млн. лева. Само през септември м.г. от сънародниците ни са похарчени близо 35 милиона лева, толкова са и парите за почивка на нашенците и през 2017-а, както и през 2016 г. Така практически държавата сама стопира естествения прогрес и развитие на този туристически продукт.


Очакваният на бранша за този септември не са по-различни. Михаил Асенов е управител на голям хотелски комплекс до Несебър. Според него забраната за сливане на почивни дни през миналата година се е усетила много сериозно покрай 6 септември. "Тогава Денят на Съединението беше в четвъртък, съответно в петък се работеше, а в събота и в неделя - пак се почиваше. Сливането на почивния четвъртък с уикенда щеше да създаде страхотни предпоставки да напълним почти на 100% легловата си база и то с пакети от по 3 или 4 нощувки", споделя пред "Марица" Асенов. Работният петък между почивните дни обаче обърква сметките на хотелиерите. "На практика между 5 и 10 септември успяхме да продадем едва 15% от целия хотел за повече от една или две нощувки. Ако тогава имаше 4 почивни дни един след друг, приходите ни щяха да бъдат с поне 30% по-високи за този период", допълва Асенов.

Събирането на три или повече почивни дни има и огромен ефект върху целия сектор на търговия на дребно. По традиция в почивните дни моловете и хипермаркетите се пръскат по шевовете, което автоматично означава ръст на вътрешното потребление, а съответно и на брутния вътрешен продукт. Същото важи до голяма степен и за цялата развлекателна и културна индустрия в страната. Натрупването на празници е изгодно и за всички музеи, театри, кина, природни и исторически забележителности. През седмицата за много от тях липсват посетители, докато всеки допълнителен почивен ден е равен на значителни допълнителни приходи.