Джамбазки: Мобилният пакет ще убие транспортния ни бизнес

В ЕС сме свидетели на тежка битка "център-периферия". Ако се огънем, 150 000 български семейства остават на улицата

Евродепутатът Ангел Джамбазки дойде в Пловдив по покана на Съюза на международните превозвачи у нас. Малко преди това към жестоките френски искания за „Мобилен пакет 1”, според които на всеки три седмици българските шофьори трябва да се връщат у нас, се прибавиха и настоявания в подобен тон от Австрия. Те гласят, че освен шофьорите, у нас трябва да се връщат и камионите. В Брюксел явно откриха някаква непозната душевност в камионите - сигурно затова искат да се връщат в родината си, за да общуват с други камиони. Това е скъпо, замърсява околната среда и е директен опит да бъда разбит българският транспортен бизнес, който дава 17% от БВП, каза Джамбазки.

- Г-н Джамбазки, как българските евродепутати работят срещу новите австрийски предложения по „Мобилен пакет 1”?  

- Всички български представители сме обединени да действаме заедно. Съгласуваме помежду си предложенията, търсим коалиции. Аз съм по-облагодетелстван, защото моята група е по-скоро Източноевропейска и там всички нейни представители са натискани по същия начин. Изградили сме коалиция от България, Румъния, Полша, Унгария, Чехия и Прибалтийските държави, които също са ударени жестоко.

Всеки от нас е направил една дъска със 751 имена в кабинета си, брои и преценява всяка една поправка колко имена може да събере. Ако решим, че можем да осигурим нужните гласове, организираме дискусия  и вот. На последната сесия в Страсбург тази седмица отново обсъждахме поведението на австрийците - техните предложения не са скандални. Правим всичко възможно да не бъде взимано решение в рамките на този мандат. Чакаме да дойде Румънското председателство, защото съседите са от нашата страна на барикадата - те също ще са засегнати. Ще направим всичко по силите си да не бъдат приети тези документи.  

Това ли е стратегията - да не се приеме „Мобилен пакет 1” по време на австрийското председателство, а да се отложи за по-нататък? Ако обаче не мине по време на румънците, след това председател отново ще е страна "от другия лагер"?  

- В момента това, което се опитват да ни задължат австрийците, е освен шофьорите, в страната да се връщат и камионите им. Това е катастрофа за нашите превозвачи. В момента в Европейския парламент има засилена група, която поддържа тези искания - има голяма лобистка група на Макрон.   

Голяма е и германската група. Натискът е от много страни и ако се поддадем, това ще е краят на българските превозвачи.  

Какъв е шансът ни, ако устискаме до следващия парламент?

- Да дойдат повече нови хора - европейци, които мислят като нас.

- Какви шансове имаме за това?

- Имаме много разговори, които са коалиционни, в Европарламента. Правим контакти с различни други групи - те искат от нас да подкрепим неща, които, като преценим, че не ощетяват България, подкрепяме. Същото очакваме и от тях сега. Става дума за размяна на подкрепа, а не за някакво задкулисие. В момента натискът на западните лобисти е много силен и ако се отвори процедурата за гласуване, ние ще загубим. Целта ни е да бойкотираме декемврийската сесия. Остават февруарската и тази през март. След това Европарламентът се разпуска. Искаме това нещо да се решава от легитимен нов парламент. Не от парламент, който е изчерпал мандата си и ще смени състава си поне на две трети след изборите през май. Мога да ви кажа стотици имена, включително и от България, на хора, които няма да бъдат избрани в следващия парламент. Точно в такъв мътен период аутсайдерите лесно могат да бъдат купени и да гласуват срещу нас.

Отивал лобистите и ги купуват, а те след това не отговарят пред никого.

- Дори да говорим за националистическите френски и германски партии, те ще подкрепят пак тяхната визия за този мобилен пакет.

- Не е много сигурно! Социалистите и демократите ще бъдат много смешни на евроизборите.

Да, но в Европарламента пак социалисти, либерали и ЕНП ще имат мнозинство, въпреки ръста на националистическите формации. 

- В Европейската народна партия има различни течения. Тя тръгва да се преформатира - дали ще е с Макрон, или с Орбан. А Орбан никога няма да се съгласи на такъв пакет. Влиянието му е много силно в ЕНП. Никой от източноевропейските държави няма да се съгласи на австрийските предложения, защото това значи да се самоубие и да му ударят жестоко бизнеса. В момента пресата над нас е силна, защото не знаят състава на парламента.

- Мисля, че надценявате влиянието на Орбан в ЕНП. Какъвто и да е новият състав на Евр парламента - французи, германци и австрийци пак ще гласуват срещу нашите превозвачи.

- Да, ще гласуват, но тогава ще се смени съставът на испанците, да речем. В момента те и португалците са много пасивни. А испанци и португалци също ще бъдат ударени тежко от мобилния пакет. Разчитаме на тях. Не можем да разчитаме на гърците, които в момента са много задлъжнели на Евросъюза и си гледат своя интерес. Има битка жестока на центъра срещу периферията на съюза. Знаете ли как купиха Кипър? Обещаха им, че ще направят дерогация за тях (влизане в сила със забавяне). За Кипър няма да има връщане на камиона. Кипър беше на моята дъска за подкрепа - вече го няма там.

Кипър го броят за пренебрежимо малък и освен това е островна държава.

- Точно така! Обаче има един глас в съвета. Германците са вълци в овча кожа. В залата на парламента са хахо-хихи, но когато трябва да си преследват интересите си, са брутално нахални и арогантни. Те продължават да гледат на Европейския съюз като на своя колония, в която те са белите колонизатори, а ние - източник на евтина работна ръка.

- Какъв е дялът на българските международни превози в европейския общ пазар?

- Моите асистенти направиха проучване и се оказа, че е над 10% със сигурност. Това е много - говорим за 17% от брутния ни вътрешен продукт. Излиза близо 12 милиарда евро на година. Това е третият по големина дял в икономиката,  ни след енергетиката и туризма. В енергетиката знаете какво е заплащането - толкова високо е и в международните превози.

- Говорим за сектор, който не генерира работещи бедни като този на шивачките, нали?

- Точно така! В транспорта няма работеща бедност - тук има заплати от порядъка на 3 - 4 хил. евро. Зад тях стоят 150 000 семейства. Тези хора изкарват трудно парите си, връщат се тук и техните семейства използват тези средства. След тях по веригата има магазини, застрахователни форми, недвижими имоти, спедитори, лизингодатели... При приемане на австрийските искания всички те ще преживеят погром. И западните ни колеги се огледаха в този наш бизнес, защото работи. Казвам директно: тук става въпрос за кражба на бизнес и кадри.

- Вие ли ще сте водач на листата на патриотите?

- Това изобщо не е ясно. Според мен първо трябва да имаме вътрешни избори - така ще мотивираш хората и ще се види кой за какво е. Тогава с партньорите ще си кажем честно и мъжки всичко. Да се направят избирателни комисии от всички участници в коалицията. Не трябва никой да се страхува от вътрешни избори. За да има вътрешни избори, трябва да се получи съгласието на трите организации в Обединените патриоти. Ако не се постигне съгласие, ще се търсят други варианти.

- Търсите ли нов вицепремиер? Валери Симеонов каза, че това не е много наложително. 

-  Ние - не! Първо трябва да проверят своите разговори в Национален фронт за спасение на България, после те трябва да бъдат обсъдени в коалицията Обединени патриоти и след това - в Коалиционния съвет. Когато колегите от НФСБ обсъдят положението, ще ни уведомят.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?