Държавата дава пари за околовръстното, Общината не ще
Парите за разширяването на шосето ще дойдат веднага след като кметовете осигурят трасето с необходимите отчуждителни процедури
- 10:53, 21.05.2019
- 1163
- 0
Пари за шосета има - действайте. Това заръча за пореден път на местната власт премиерът Бойко Борисов преди близо две години, когато с държавно финансиране в размер на 25 млн. лева започна разширяването на трасето Пловдив - Асеновград.
Днес, след ремонта, Асеновградското шосе е като магистрала, която обаче сякаш е опряла в задънена улица до старата караулка на входа на Пловдив. Околовръстният път все по-трудно издържа на свръхнатоварването от 25 000 преминаващи автомобила за едно денонощие. Старият път от Пазарджишко шосе до завоя за Асеновград е тесен, кръстовището на караулката е като изтъняла фуния, източният обход, който да затваря външния пръстен около Пловдив, за да се изнесе част от трафика извън града, не е направен.
Защо отново сме на кота нула, както и преди години, когато за първи път премиерът каза, а после повтори и потрети, че за развитието на пътната инфраструктура ще има пари?
Държавните средства се дават, при условие че
че има пълна готовност за работа. Това означава одобрен проект и проведени процедури за отчуждаване. Такава готовност обаче няма.
За удвояването на Околовръстното шосе до кръстовището за Асеновград и изход на "Скобелева майка" преди няколко години беше направен идеен проект, но се оказа, че той е неудачен. Като грешка се отчете планираното отчуждаване на частните земи в района на Коматево, което стигало чак до борсата в Първенец. Категорично беше отхвърлено и предложеното от проектантите решение за изместване на жп линията, която обслужва КЦМ. „В момента в Агенция „Пътна инфраструктура” се подготвя задание за проектиране на разширяването на Околовръстното шосе с цел
да стане с две платна по две ленти за движение
и с по една аварийна”, каза вчера архитектът в Областната администрация Валентин Маринов.
Процедурите ще се забавят най-малко с две години, защото проектирането се възлага чрез обществена поръчка. Едва след като се приеме проектът, се пристъпва към изработване на парцеларен план, който ще покаже кои имоти попадат в разширяването и трябва да бъдат отчуждени. Всичко това - и проектът, и отчуждаването, досега можеше да бъде свършено. Но не е.
Отчуждавай навреме, за да строиш пътища - това неспазено правило
препъна и разширяването на кръстовището на караулката,
въпреки че има проект за кръгово движение и е избран изпълнител. Обществената поръчка на стойност 2 млн. лева е възложена на фирма „ИСА 2000” преди няколко месеца. Но строежът няма как да започне, защото преди това трябва да бъдат отчуждени четири имота.
В регулацията на кръстовището попадат земите на фамилиите Диневи, Власеви, Кирякови и на фирма „Уотър” ЕООД. Общата им цена е 4364 лева. Според областния управител Здравко Димитров собственици обжалват оценките и трябва да се изчака решението на съда. Едновременно с това сдружение „Бизнесът за Пловдив” настоя кръстовището до караулката да е на две нива, с надлез, а негови представители поеха ангажимент да подготвят идеен проект и да го дарят на АПИ. На срещата при Здравко Димитров, проведена през зимата, се стигна до консенсус да се изпълнява първият етап - за кръгово кръстовище, а след като има готов проект, да се искат пари от държавата за надлез.
Според арх. Валентин Маринов най-лесно и
по-бързо би могъл да бъде изграден източният обход,
за връзката между „Скобелева майка” и Асеновградско шосе при кръстовището на караулката. Проектираното преди няколко години трасе е с дължина около 7 км и струва около 7 - 8 милиона. Изграждането му също засяга частни земеделски имоти, което засега не са отчуждени. Успоредно продължават корекциите на проекта, например за допълнителна връзка към бул. „Недялка Шилева” в „Тракия”.
Отчуждаването стана препъникамък и за локалните платна на Асеновградско шосе, за които премиерът разпореди още през септември 2017 г. От двете страни на пътя трябва да бъдат „отрязани” общо 220 имота, които попадат в землището на Брестник, Крумово, Куклен, Долни Воден, Горни Воден и Асеновград. Повечето от тях - 131 парцела - са частни. Не са големи по площ, но собствениците естествено ще се борят в съда, за да получат повече пари.
Процедурите по отчуждаването са стартирани от кметовете на общините Асеновград, Куклен и "Родопи" и в момента оценките се обявяват на засегнатите страни, увериха вчера от Областта.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни