Държавата дава пари за околовръстното, Общината не ще

Парите за разширяването на шосето ще дойдат веднага след като кметовете осигурят трасето с необходимите отчуждителни процедури

Пари  за шосета  има ​- действайте. Това заръча за пореден път на местната власт  премиерът Бойко Борисов преди близо две години, когато с държавно финансиране в размер на 25 млн. лева започна разширяването на трасето  Пловдив - Асеновград.  

Днес, след ремонта,  Асеновградското  шосе е  като магистрала, която обаче сякаш е опряла в задънена улица до старата караулка на входа на Пловдив. Околовръстният път все по-трудно  издържа на свръхнатоварването от 25 000 преминаващи автомобила за едно денонощие. Старият път от Пазарджишко  шосе  до  завоя за Асеновград е тесен, кръстовището на караулката е като изтъняла фуния, източният  обход, който да затваря външния пръстен около Пловдив, за да се изнесе част от трафика извън града,  не е направен.

Защо отново сме на кота нула, както и преди години, когато за първи път премиерът каза, а после повтори и потрети, че за развитието на пътната инфраструктура ще има пари?

Държавните средства се дават, при условие че

че има пълна готовност за работа. Това означава одобрен  проект и проведени процедури  за отчуждаване. Такава готовност обаче  няма.

За  удвояването на Околовръстното шосе  до кръстовището  за Асеновград и изход на "Скобелева майка"   преди няколко години беше направен идеен проект, но се оказа, че той е неудачен. Като грешка се отчете планираното отчуждаване на частните земи в района на Коматево, което стигало  чак до борсата в Първенец.  Категорично беше отхвърлено и предложеното от проектантите решение за  изместване на жп линията, която обслужва КЦМ. „В момента в Агенция „Пътна инфраструктура” се подготвя задание за проектиране на разширяването на Околовръстното шосе с цел

да стане с две платна по две ленти за движение

и с по една аварийна”, каза вчера архитектът в Областната администрация Валентин  Маринов.

Процедурите ще се забавят най-малко с две години, защото проектирането се възлага чрез обществена поръчка. Едва след като се приеме проектът,  се пристъпва към изработване на парцеларен план, който ще покаже кои имоти попадат в разширяването и трябва да бъдат отчуждени. Всичко това - и проектът, и отчуждаването, досега  можеше да бъде свършено. Но не е. 

Отчуждавай навреме, за да строиш пътища - това неспазено правило

препъна и разширяването на кръстовището на караулката,

въпреки че има проект за кръгово движение и е избран изпълнител. Обществената поръчка на стойност 2 млн. лева е възложена на  фирма „ИСА 2000” преди няколко месеца. Но строежът  няма как да започне, защото преди това трябва да бъдат отчуждени четири имота.

В регулацията на кръстовището попадат  земите  на фамилиите Диневи, Власеви,  Кирякови и на фирма „Уотър” ЕООД.   Общата им  цена  е 4364 лева. Според областния управител Здравко Димитров  собственици обжалват оценките  и трябва да се изчака решението на съда.  Едновременно с това сдружение „Бизнесът за Пловдив” настоя кръстовището  до караулката да е на две нива, с надлез, а негови представители поеха ангажимент да подготвят идеен проект и да го дарят на АПИ.  На срещата при Здравко Димитров, проведена през зимата,  се стигна  до консенсус  да се изпълнява първият етап  - за кръгово кръстовище, а след като има готов проект, да се искат пари от държавата за надлез.

Според арх. Валентин Маринов най-лесно и

по-бързо би могъл да бъде изграден източният обход,

за връзката между  „Скобелева майка” и Асеновградско шосе при кръстовището на караулката.  Проектираното  преди няколко години  трасе е с дължина около 7 км и струва около  7 - 8 милиона.  Изграждането му също засяга  частни земеделски имоти, което  засега не са отчуждени. Успоредно продължават корекциите на проекта, например за допълнителна връзка към бул. „Недялка Шилева” в „Тракия”. 

Отчуждаването стана препъникамък и за локалните платна на Асеновградско шосе, за които премиерът разпореди още през септември 2017 г.  От двете страни на пътя  трябва да бъдат „отрязани” общо 220 имота, които попадат в землището на Брестник, Крумово, Куклен, Долни Воден, Горни Воден и Асеновград.  Повечето от тях ​- 131 парцела - са частни. Не са големи по площ, но собствениците естествено ще се борят в съда, за да получат повече пари.

Процедурите по отчуждаването са стартирани от кметовете на общините Асеновград, Куклен и "Родопи" и в момента  оценките се обявяват на засегнатите страни,  увериха вчера от Областта. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?