Деветте кръга на мъките в НОИ

Експерт настоява пловдивчанката Л.Т. да представи осигурителна книжка за времето, когато тя е била на трудов договор

Отговорни хора в държавата трета година ни убеждава, че реформата в администрацията е на ход, а българското е-правителство е на една ръка разстояние. В различните министерства се въвеждат нов софтуер, свързват се масивите на най-важните институции, обслужващи гражданите. Обещанията, че вече няма да висим на опашките с папки, пълни с хартиени удостоверения и преписки, все така си остават обаче само добри пожелания. Важна част от реформиращата се администрация е и Националният осигурителен институт, защото, колкото и добре да живее, всеки здрав човек стига до онзи момент с пенсионирането. Оказва се, че у нас то е все така трудна работа, а обслужването на едно гише тук е илюзия. Различните служители и отдели в институцията продължават да си контактуват с писма на хартия, а гражданите чакат с месеци наред за една съвсем проста справка. Като например - колко пари да внесеш, ако искаш да си "купиш" стаж. За собственото си ходене по мъките из коридорите на пловдивския НОИ ни разказа една актуална кандидат-пенсионерка.   


Л.Т. получава писмо от НОИ миналата година, че на 8 септември 2018-а навършва възраст за пенсиониране и може да предприеме стъпки в тази посока.

Още през декември м.г. - 9 месеца по-рано, лично отива в пловдивското НОИ, за да се информира какво точно трябва да направи. Носи двете си трудови и осигурителната книжка. Приема я експерт, който разглежда документите, казва , че навсякъде по тях има нужните печати и подписи, а за останалия  стаж има информация в осигурителния архив. Не се налага да правите нищо допълнително. Заповядайте направо на посочената в писмото дата!, успокояват я от НОИ.

Жената си тръгва уверена, че всичко е наред. Тъй като 8 септември 2018 г. е събота, тя подава документите си за пенсия на 10 септември, понеделник. Служителката  обяснява, че ще получи решението си за пенсиониране  в срок до 4 месеца.

Л.Т. обаче знае, че не  достига трудов стаж в порядъка на 3-4 години, които иска да закупи - право, предвидено  в закона. В момента за 1 година трудов стаж се плаща по 100,98 лв. на месец, а от 1 януари 2019 г. цената се увеличава с 10 лв. на месец.  Л.Т. настоява в НОИ да изчислят колко месеца трябва да плати до края на тази година, защото, ако решението излезе през януари, ще се наложи да брои с 300-400 лв. повече. Притеснява се, че това може да се случи, тъй като законовият 4-месечен срок за излизане на решението  изтича на 10 януари догодина.

На 3 октомври т.г. получава копие от писмото, което експертката, ангажирана с нейния случай, е изпратила до началника на отдел в НОИ. В него се пита дали за периода от 1 януари 2007 г. до 11 март 2011 г. г-жа Т. има осигурителна книжка. Такава няма и никога не е имало, защото в този период дамата е работила на трудов договор. На следващия ден Л. Т. изпраща писмо, в което обяснява, че има само една осигурителна книжка и я е представила още при подаване на документите си за пенсиониране.

След един месец, в началото на ноември, вместо решение пристига второ писмо с ново питане за наличие на друга осигурителна книжка, този път за нов период - от 12 октомври 1995 г. до 31 декември 2006 г. Това време отново е част от работата  на трудови договори.

Интересното е, че и в двете писма, които получава от НОИ, на два пъти е сгрешено фамилното  име, но ЕГН-то е нейното. Изненадана е, че това е допуснато в официален документ.

Около 15 ноември т.г. Л.Т. се обажда на експертката, ангажирана със случая, и обяснява притесненията си относно плащането на нужния  за пенсиониране осигурителен стаж. Получава отговор, че след 20 ноември трябва да пристигне писмо с изчисления стаж.

Съпругът  всеки ден до обяд дежури вкъщи, за да чака писмото, но то така и не идва.

Л.Т. се обажда отново на експертката и за свое изумление научава, че тя е изпратила ново писмо с копие до нея за искане на информация от архива в НОИ защо е получавала 3 месеца обезщетение за съкращение вместо един. Тази информация я има в регистъра. “Аз работех с колективен трудов договор, в който си бяхме издействали при съкращение да получаваме обезщетение не за 1, а 3  месеца. И ако експертката ми се беше обадила по телефона, щеше да получи тази информация за минути, а не да  отнеме седмици", огорчена е Л.Т. Веднага след разговора съпругът  носи в НОИ нужния документ, тъй като тя е на работа и не може лично да го направи.

След цялата одисея жената се пита защо всеки месец се измисля нещо ново, което е нужно да бъде изяснено, след като то фигурира в регистрите и в този смисъл е пределно ясно. Освен това защо писмата отнемат седмици, след като всъщност се иска информация от служител, намиращ се в друга стая на същата институция. И как си комуникират отделните експерти в НОИ - с писма по пощата ли?

Защо за питания с толкова лесен отговор никой просто не ми се е обадил по телефона, за да реши неяснотите за минути, пита се Л.Т.  "Когато аз се обадих на експерта, тя ми отговори, че е затрупана с документи, идва на работа в 7,30 и въпреки това не може да се справи с всичко - обяснява жената. - Тя и колегите  са държавни служители и би трябвало да работят в полза на нас, гражданите. А се демонстрира пренебрежително и неуважително отношение." 

Познати на Л.Т., на които предстои пенсиониране, и други, които вече са пенсионери, минават и са минали по същия път с хабене на много нерви. Някои са го избегнали, наемайки хора да движат документите им  вместо тях. Те обикновено са работили в НОИ и имат офиси наблизо. Хонорарът им е между 50 и 100 лв.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?