Подай сигнал

Деветокласник от ПГЕЕ създаде собствен дрон

Ученици от гимназията по електроника с проект за "умна" ферма и соларен влак

Образование

от Елица Кандева 1970 прегледа 0

Деветокласник от Професионалната гимназия по електроника и електротехника създаде дрон, който направи демонстративен полет по време на конференция „Аз променям моето училище”. Форумът представи иновативни практики на 24 пловдивски учебни заведения . Единайсетокласници от ПГЕЕ се включиха в него и със свой проект за екологична ферма, като донесоха на място и макет на стопанството на бъдещето.

Александър Корчев от 9. клас сам е конструирал дрона и вече е провел изпитания заедно с ръководителя си инж. Васил Цветков. Безпилотната машина, тествана на тепетата, може да изпълнява различни функции - например да измери температурата на въздуха и налягането при различна надморска височина. Има безжична връзка, благодарение на която подава данните към лаптоп и не е нужно да кацне обратно, за да бъдат прочетени те.
Александър вече е представил дрона си на младежко техническо изложение в Горна Оряховица, откъдето се върнал с награда. Сега умува над нови екстри - например монтиране на камери върху конзолите. По същия начин може да се добави и GPS,
обяснява момчето. А учителят му инж. Цветков добавя, че

Единственият лимит в разработките, които стъпват на новите технологии, е въображението.

Атанас Иванов от 10. Д пък ги е впрегнал в услуга на екологията. Момчето е автор на проект за екологична ферма. Идеята му е тя да разполага с биореактор за преобразуване на биологични отпадъци в биогаз. Той може да се използва като източник на енергия, а отпадъкът - като тор за растения. Покривът на фермата от бъдещето в разработката на Атанас е със слънчеви панели, като енергията захранва сградата, а излишъците дори могат да се продават. Има и геотермална помпа. Принципът на действие стъпва на циркулирането на вода на дълбочина 4 метра под земната повърхност, където температурата е постоянна. После се подава към климатици и радиатори. Така през зимата отопля, а през лятото действа обратно - взима топлото и го „заземява”. Нещо като инверторен климатик, но екологичен, прави паралел Атанас, който е от паралелка по компютърни технологии в ПГЕЕ.

Макар кравите в макета да са пластмасови играчки от детски комплект, тийнейджърът е категоричен е, че идеята му е напълно осъществима. Вече има биореактори, които се използват активно, дава пример ученикът от професионалното школо. ВиК фирмата на София например използва биологични отпадъци, от чиято ферментация се отделя биогаз и се образува енергия.

Екологията е най-полезното приложение на новите технологии, убеден е Атанас. С намаляването на ресурсите в бъдещето все повече ще се търси алтернативата на възобновяемите източници, а това е поле, в което той вижда възможност за своята бъдеща реализация.

Учениците от професионалната гимназия лансираха също идея за малки ВЕЦ-ове, които да захранват само едно селище. Правят разработка и за соларен влак, като копират визията на Детската железница в Пловдив. За разлика от нея обаче тренът от техния проект ще се зарежда веднъж дневно от батерия. А тя ще събира енергия от соларни панели на тавана на вагоните.

Школото представи и своя работеща практика, в която ученици помагат на връстници, които имат затруднения с материала по химия, физика и биология. Инициативата е на Ученическия парламент. След часовете тийнейджърите се събират в интерактивните кабинети на школото и там гледат видеоуроци от платформата "Уча се". Който вече е наваксвал по този начин, споделя, че предпочита да учи така вместо сам у дома. Ако не се мотивират изоставащите навреме, ученето се отлага за последния момент преди изпитването и резултатите не са добри, казват пък инициаторите на новия подход.

Коментари