Деца с увреден слух и говор общуват чрез таблета

Мобилно приложение ще им позволи да избират символи от виртуална библиотека и да построяват кратки фрази

Вместо да влизат в обяснения с мимики и ръкомахания и често да изпадат в афект, понеже  остават неразбрани, деца с увреден слух и говор вече ще могат да общуват по-лесно с помощта на новите технологии.  Те ще могат да изтеглят картинка, дума, израз или кратка анимация от своеобразна виртуална библиотека и да подредят символите във „фраза” върху екрана на таблет или мобилен телефон. Така нарисувано човече, думата „искам” и картинка на чешма например може да образува съвсем бързо и простичко изречението „Аз искам вода”, което детето може да има затруднения да произнесе и обясни.

Базата с ключови думи и изображения ще се попълва и ползва от родители, учители, експерти и от самите деца, които са от 2. до 8. клас. „Инструментът” е разработен в рамките на международен проект по програма „Еразъм+”, в който от българска страна участват Специалното училище за ученици с увреден слух „Проф. д-р Стоян Белинов” и Пловдивският университет. Наименованието на проекта - TESI,  се разчита като   „Адаптивна персонализирана система за създаване на инструменти за изразяване в социалното включване на учещи с вербални комуникационни увреждания“.  

По проекта ще бъдат закупени таблети и мобилни телефони  за учениците от СУ за УУС „Проф. Стоян Белинов”, заснемаща техника и аудио устройства, на които да се ползва създаденият софтуер.

Сред децата има  тийнейджъри с различна степен на глухота, Синдром на Даун,  психически заболявания, аутизъм, обясни учителят по английски език в школото Иван Райчев.  Всички те имат трудности да изразяват себе си, споделя той. И дава пример със своя ученичка с аутизъм, която е със съхранен интелект, но е глуха и не може да говори. Лесно губи търпение, когато се опитва да обясни нещо, а не я разбират. Приложението може да улесни ежедневието на тези тийнейджъри, да им помогне в общуването, а и да се ползва в часовете по различни дисциплини за по-добра комуникация и по-ефективно усвояване на материала. „Прилагането с образователна цел обаче е втора стъпка. Първо искаме, когато влезе в стаята, детето да може да „каже” по този начин „Добро утро!”, да може да се изрази в общуването с връстници и възрастни. С него много по-лесно децата ще се справят в живота в ситуации, когато са без придружител и помощник, който ги разбира”, каза Райчев.

Всички потребители на  TESI - деца, преподаватели, социални работници и родители, ще бъдат персонално обучени да изразяват себе си, да комуникират, да се справят с предизвикателствата на ежедневието, да споделят своите въпроси, свързани със социалното приобщаване, да получават информацията, от която най-много се нуждаят. За целта ще бъдат „въоръжени“ с набора от интерактивни инструменти - визуални знаци, изрази и инструкции, които са най-подходящи за индивидуалните им нужди.

Средното училище за ученици с увреден слух „Проф. д-р Стоян Белинов” започва изпитания на новия софтуер  в реални условия в началото на 2019 г. По същия начин приложения на своите езици разработват и партньорите в Хърватия, Полша, Испания, Румъния, Гърция.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?