Подай сигнал

Частни фирми пазят пловдивските павета

В Общината нямат отчет колко ценен камък е изваден от улиците и къде е отишъл

Пловдив

от Валентина Йеремиева 936 прегледа 0

Частни фирми пазят пловдивските павета

Въпросът къде отиват паветата, извадени от улиците, е един от най-нежеланите в Община Пловдив. От него обаче би трябвало да се заинтересува прокуратурата, както това вече стана в София. Там паветата са обявени за недвижимо културно наследство и съхраняването им е под контрола на НИНКН и нарушенията в режима се смятат за безстопанственост. Именно на такова прилича отношението на пловдивската администрация към ценния материал.

Откакто под тепетата масово започнаха да махат каменната настилка, "Марица" не спира да пита градската власт как съхранява и използва паветата. Абсурдното е, че винаги получаваме уклончиви и в крайна сметка неясни отговори. Оказва се, че на практика администрацията не желае да даде публичен отчет за този ценен строителен материал, който се добива от градските пътища с хиляди тонове. Това поражда съмнения, че отчет на практика не се води и е възможно голяма част от паветата да са изчезнали. В няколко свои разследвания "Марица" доказа случаи на незаконна търговия или използване на материала за облагородяване на частни дворове.

За последно поискахме отчет за съхраняването на паветата от главния инженер на Община Пловдив Йордан Калев. Попитахме какво количество павета се пазят в момента на склад и колко са вложени в градската инфраструктура. Инж. Калев обясни, че не може да даде такава информация, защото в администрацията на практика няма служител, който да отговаря за паветата. Всъщност имало, но в момента отсъствали. "Има контрол, за всички количества се съставят приемателно-предавателни протоколи", уверява Калев. По памет изброява, че паветата от ул. "Петко Д. Петков" например са вложени в пешеходната зона в "Капана". С отстранени от други места каменни блокчета са разширявани ул. "Гурко", ул. "Отец Паисий" и пространствата до ДКЦ - 1 и Дома на техниката. Пак с павета са изградени и местата за паркиране до зоологическата градина.

Отговорът на главния инженер не би могъл да бъде по-точен, след като общината, умишлено или не, не разполага със собствено депо, където при ремонт на улици да се извозват паветата. Липсват общинска инвентарна книга, кантар и и система за контрол.

На практика съхранението на паветата е вменено като задължение на частните фирми, наети за изпълнители на уличните ремонти. Известни са две депа на два топ изпълнителя на обществени поръчки - на фирма „Драгиев и ко”, което се намира на Пазарджишко шосе, и на „Пътинженеринг”, разположено в двора на бившия Домостроителен комбинат. И от двете фирми твърдят, че паветата се теглят на кантар, не се продават и излизат от базите само срещу документ, подписан от упълномощено длъжностно лице на Община Пловдив. По думите на инж. Йордан Калев в базата на „Пътинженеринг” са карали паветата и от Коматевско шосе, където е работила фирма „Щрабаг”. За останалите изпълнители на улични ремонти като "Пътища Пловдив" АД и други по-малки фирми /някои от които вече фалирали или преобразувани в други дружества/ няма никаква информация.

Според представители на администрацията общинско депо все пак съществува. Без да дават точния му адрес, ни насочиха към терен на Ягодовско шосе. Следвайки следата, стигнахме до така нареченото депо, скрито в храсталаците край пътя. Ограда и охрана там няма, само няколко купчини позатрупани с пръст павета, бордюри и пътни ивици.

„Поне аз не знам къде имаме база”, зачуди се по този повод главният инженер Калев. А ако прокуратурата или други разследващи органи се заинтересуват от въпроса, ще установят една позната от по-стари времена на дива безстопанственост картина - куче влачи, диря няма.


Най-добре е прокуратурата да попита

1. Кой в общината носи отговорност за контрола при изваждане на паветата по време на уличните ремонти на съответните улици и булеварди
- как се осъществява контролът
- как се установяват количествата изнесени от обектите павета
- каква документация се води във връзка със задължителната отчетност

2. Кой отговаря за съхранението на ценния материал
- съществува ли общинско депо и кой го управлява
- ако паветата се съхраняват от частните фирми, на база на какви нормативни документи става това
- как съответните фирми връщат на общината съхраняваните количества, когато приключат със съответните обекти /какъвто е случаят с "Щрабаг", чийто обекти в Пловдив са пред приключване/

3. Колко павета са извадени през последните 7 години от пловдивските улици и булеварди и налични ли са разликите между отстраните количества и вложените в изграждането на друга градска инфраструктура?

Коментари