БСП поиска оставката на зам.-кмета на Пловдив Златин Велев

Съветниците ще внесат декларация с искане за оставката на следващата сесия на Общинския съвет

БСП поиска незабавната оставка на зам.-кмета по транспорта в Пловдив Златин Велев на пресконференция в града под тепетата. Причината е пълният провал на Транспортния проект на стойност 44 милиона лева и цялостното състояние на инфраструктурата в града. Лидерът на пловдивските социалисти Красимир Трифонов заяви, че са изчакали търпеливо 2 години, за да бъдат отстранени пропуските, но повече не могат да чакат.

 

Съветниците от групата на социалистите ще внесат декларация с искане за оставката на следващата сесия на Общинския Съвет на 19 юни. Една от причините за исканата оставка е, че Велев публично е излъгал, че проектът е завършен, а това не е така. Община Пловдив губи по 82 000 лева на ден, защото испанската фирма изпълнител „Индра“ не може да бъде санкционирана, тъй като общината с протокол от 17 декември 2015 г. е отчела, че са изпълнени дейностите по проекта. Това се вижда и от фактура от декември 2015 г. за окончателното плащане на изпълнителя за въвеждането на система за електронно таксуване, която е за около 21 млн. лв от цялата стойност на проекта. Резултатът е, че испанската фирма, изпълнител на проекта, няма да плаща неустойки. Според председателя  на групата общински съветници на БСП Николай Радев, ако общината не беше приела, че Транспортният проект е изпълнен, фирма „Индра“ щеше да поеме всички неустойки, докато се изпълнят дейностите. 

 

Ако не се стигне до оставката на зам-кмета по транспорта, това означава, че кметът на община Пловдив Иван Тотев поема пълната отговорност с всички произтичащи от това последствия, твърдят социалистите. Велев трябва да бъде освободен лично от кмета Тотев, защото е негово назначение, обясни Николай Радев. В краен случай за провала на Транспортния проект може да се сезират и институции като ОЛАФ, но това е най-неизгодният вариант, тъй като не трябва да се допусне парите по проекта  да се връщат и да се плащат от джоба на пловдивчани. Все пак, за да стане всичко ясно, от БСП ще поискат годишния доклад на Сметната палата, в който ще има данни за паричните потоци за проектите на общината. Докладът би трябвало да излезе в края на месеца.

 

Общинският съветник от БСП Иван Петков коментира, че заместник-кметът по транспорта Златин Велев е излъгал, че системите, изградени по Транспортния проект работят. По този начин община Пловдив е излъгала държавата, че Транспортният проект е изпълнен в срок, без да отчита фактите, че реално нищо не е направено както трябва, нито пък функционира правилно. Остава въпросът дали жителите на Пловдив ще плащат неустойките за умните светофари, за GPS-системата и неработещата система за електронно таксуване. С думите, че "няма електронно таксуване, автоматите за билети не работят, светофарната система е под всякаква критика, а мрежата от велоалеи се руши”, Петков размаха снимки, които са по-красноречиви от всякакви думи. Те опровергават и твърденията на заместник-кмета по транспорта.

 

Съветничката Петя Манева отбеляза, че некачественото изпълнение на проекта пряко се отразява върху качеството на живот на пловдивчани „Пловдив е на пето място по замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Не виждам да се мисли концептуално и за облекчаване на трафика, като се стимулира ползването на обществения транспорт”, посочи част от аспектите на темата Петя Манева. Тя разкритикува местната власт и за паркирането в центъра. В Пловдив зелената зона се отнася само за Стария град, а в други градове в Европа има пълноценна зелена и жълта зона. Това, както и липсата на многоетажни паркинги в центъра, бърка в джоба на пловдивчани.

 

Освен за провала на Транспортния проект съветникът от БСП Иван Петков представи факти за обявения търг за продажба на имущество на БДЖ "Пътнически превози" ЕООД с 8 корта, изградени на общинска земя в Спортен комплекс "Младежки хълм" в Пловдив. Наддаването за трите лота започва от 18 000 лева без ДДС. Според Иван Петков търгът е нагласен. Според него щели да се явят няколко фиктивни участници, които ще започнат да наддават, а после ще се откажат. Отсега можело да се каже кой ще е новият собственик. Той се занимавал с климатични инсталации и е собственик на болница... Съветникът отказа да назове името му.

 

В заключение Николай Радев изрази опасения във връзка с предстоящото домакинство на Пловдив като културна столица на Европа. Предвидената културна програма явно ще се случи до известна степен, но градът няма да извлече максимални дивиденти. Причината е липсата на трайна културна инфраструктура.

 

Общинският съветник Десислава Йорданова анализира мониторинговия доклад, касаещ „Пловдив 2019”, в който е отбелязано забавянето на културни обекти от списъка в апликационната форма. „Казват, че държавата е превела 16 млн. лв. от обещаните 20 млн.лв., но ще видим, когато представят отчета на бюджета, защото не виждаме да се работи по обектите от културната инфраструктура”, отбеляза Йорданова.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?