Следвайте ни

Звъниш на номер с 0700 - бърка ти в джоба поне с левче

Мобилно приложение спасява от нежеланото таксуване

viber icon

Хиляди абонати всеки месец се обръщат към офисите на мобилните оператори с един въпрос: „Нали имам безплатни минути към всички, които не съм изразходил? Откъде са тези 3-4 лева във фактурата ми?“. Повечето с изненада разбират, че допълнителните разходи идват от потребителските телефони и центровете за обслужване на клиенти, използвани от компании и институции.

За да получим информация или да решим проблем, често ни се налага да наберем номер, започващ с 0700. Той е връзката ни с държавни институции, банки, застрахователни, енергийни оператори, доставчици на телевизия, интернет и услуги. Все повече вериги магазини, заведения и дори фитнес центрове също ползват такива единни номера.

Телефоните, започващи с 0700 обаче, не са единствената алтернатива, макар и близо 90% от всички единни номера да са именно такива. Много по-малко са компаниите, избрали другият подобен код - 0800. Разликата между двата е една, но значителна ​- обажданията към тези, започващи с 0700, са за сметка на потребителя, който звъни, а тарифата се определя от компанията, която ще администрира номера. Докато позвъняванията към 0800 са изцяло за сметка на институцията или бизнеса, който ще приема повикванията.

С подобен казус се сблъсква Михаил, който в качеството си на домоуправител на блока, в който живее, трябва да заяви ремонт на общата инсталация. „В рамките на две седмици звънях пет пъти към номера 0700 17 898 на ЕВН Топлофикация в Пловдив. Общо разговорите ми бяха около 25 минути, за които платих близо 7 лева, или по 28 стотинки на минута“, разказва пловдивчанинът.

Потребителтие са на мнение, че е почти невъзможно разговорът към различните единни клиентски номера от системата на 0700 да продължат по-малко от 4-5 минути. Започват със запис на любезен глас, който надълго и нашироко разяснява опциите в менюто - кое копче ще те препрати към желаната услуга, кое ще ти даде автоматична информация и кое ще те свърже с оператор. Често след изслушването на няколкоминутната тирада на човек му се приисква да чуе отсреща жив глас и натиска бутона за връзка с оператор, но системата отговаря: "В момента всички наши сътрудници са заети. Моля, позвънете по-късно". И опитите започнат отначало, ако на човека вече не му е писнало.

Проверка на „Марица“ показа, че обажданията към подобни телефони на пет произволно избрани институции и доставчици на услуги, използвайки автоматичните менюта, продължават поне 3 минути (при Банка ДСК) и могат да стигнат до 7 (куриерската компания Еконт). Ако проблемът или информацията, от която имаме нужда, обаче изискват връзка с оператор, тогава рядко има разговор под 5 минути. Така на практика всяко обаждане към подобен номер ни струва поне левче. 

Ценообразуването и таксацията на разговорите към специални номера от типа 0700 е въпрос на свободни пазарни договорки между телекомите. Това е и причината масово разговорите към тези номера да струват около 30 стотинки на минута. Важно уточнение е, че тези номера нямат добавена стойност - тоест фирмите и институциите не получават процент от тях, а целият приход отива при мобилния оператор.

Безплатният номер за потребителите 0800 пък излиза солено за самите фирми - само откриването и експлоатацията му за 12 месеца са над 1000 лева. Скъпа излиза и тарифата на трите компании за подобни телефони - около 15-20 стотинки на минута трябва да плати фирмата, която не иска да товари клиентите си с такси към операторите. Според повечето бизнеси и институции мобилните компании трябва да предоговорят своите условия и да свалят таксите към номерата, започващи с 0800, за да станат те по-масови и  да спре практиката обикновеният клиент да плаща допълнително. 

Заради проблема у нас действа и безплатното мобилно приложение "0700", достъпно за смартфони. То представлява база данни, която дава алтернативни фиксирани номера (когато са налични), благодарение на които потребителите не трупат допълнителни сметки и използват включените минути в договорите си.

Станимир Кронев

Станимир Кронев

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

Това е

Това е

06.02.2021 | 10:35

Ало измама рекек

Отговори
3 0
JORO

JORO

05.02.2021 | 13:28

VSICHKO E REKET ZA HORATA...

Отговори
5 0
Да попитам

Да попитам

05.02.2021 | 11:25

А къде дремят една сюрия регулатори, агенции, Комисии за защита на потребителите и т.нат.?? Без тяхното мълчаливо бездействие би ли било възможно това дране?

Отговори
22 0
Виолета Павлова

Виолета Павлова

05.02.2021 | 12:35

Узаконена от държавата кражба!!!

Отговори
13 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай