Следвайте ни

Защо "Триумф" се отказва от успешния си бизнес

Предстоящата сделка между пловдивската търговска верига „Триумф“ и литовския холдинг Maxima Grupe поражда въпроса защо фамилия Кесови се отказват от видимо успешния си бизнес? Според официалната информация намеренията на двете страни са за дългосрочно отдаване под наем  на 11-те магазина под тепетата. Според хора от кухнята обаче следващият ход ще е продажба на обектите. Сделките с успешни или фалиращи бизнеси е нормална световна практика, която се прилага и в България.  

Според експерти съществуват три категории компании, които продават бизнеса си. В първия случай това са фирми, които са професионални инвеститори, било то физически лица, или част от мултинационални компании. Те могат да решат в даден момент, че не виждат перспектива в този бизнес, и се концентрират в друга дейност. Вторият случай е при пенсиониране на собственика на дадена компания, а третата категория са на фирми, които вече изпитват трудности да се справят, и се налага да се откажат от дейността си.

При подобен тип сделки освен с луксозен хотел човек може да се сдобие и с туристическа агенция, завод за рециклиране на хартия, верига от аптеки и дори PR-агенция с над 10-годишен опит.

Според Полина Стойкова - експерт в областта на продажба на имоти и бизнеси, може би заради това, че кризата удари първо строителния сектор и имотния пазар, в последните години се оферират доста хотели, проекти за застрояване на парцели за комплекси и друг тип строителство, а напоследък има и доста оферти за продажба на бизнеси като ресторанти, заведения и барове. Има и ​предложения от леката промишленост - мебелни фабрики, текстилни фабрики, от хранителния бизнес и др. Според нея вероятно това са и отраслите, където кризата е била доста осезаема. Но в сферата на заведенията и ресторантьорството се оформя тенденция, според която собствениците на тези бизнеси най-често ги продават, защото планират да заминават или да се местят да живеят в чужбина.

Практиката показва, че успешната формула е да се продаде един бизнес в готов вариант. От гледна точна на това, че първо базата вече е изградена, второ - той разполага със съответните разрешителни, т.е. със съответния статут, за който ще се използва. Това е един огромен плюс за човек, който стартира или вече има подобен бизнес, тъй като спестява време и нерви за ходене по институции. От тази гледна точка продажбата на разработен бизнес е далеч по-удачно от наемането на едно празно помещение например, твърдят експерти.


Само една оферта за „под наем“

Проверка на „Марица“ установи, че в момента в региона има само една оферта за отдаване на бизнес под наем. Това е шивашка фирма в Пловдив, с локация ЖР„Тракия“. Наскоро е отдаден под наем луксозен СПА център, също под тепетата. Бизнесите, които се продават в областта, са ​​десетки. Сред тях преобладават ресторанти, хотели, магазин за хранителни стоки, автосервиз, баничарница, сервизна база, завод за хляб, оптика, лозови масиви и др.

Мария Петрова

Ръководител екип „бизнес“

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?