Следвайте ни

Вижте как ни заблуждават в големите магазини

viber icon

Некоректни промоции и липса на наличности са най-честите нарушения на търговците този Великден, сочи обобщението на Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП). По време на празниците те направиха проверки по хипермаркетите на база на десетки сигнали от граждани от различни населени места в страната. 

В обектите на една от търговските вериги има поне пет етикета в червен цвят със сходно оформление, които внушават, че стоките са намалени, разказват от НАЗП. Върху една част от червените етикети е изписано посланието „ПО-ЕВТИНО“, под него стои знакът % и има стара (зачертана) и нова цена, както и процент на намалението. Точно по същия начин изглежда и друг червен етикет, само че посланието е различно и гласи: „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“ и е придружено с голям удивителен знак. Има обаче и друг червен етикет от серията „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“, върху който липсват стара и нова цена и има само една – продажната. Срещат се още две близки разновидности на описаните червени етикети, като върху тях също е посочена само една цена. Единият вид няма никакви послания, а върху другия фигурира голямо изображение на сърце, запълнено с цветовете на българското знаме. Тези практики обхващат, както хранителни продукти, включително и най-търсените по Великден – козунаци, агнешко месо, декорации, захарни изделия и др., така и промишлени и стоки за бита. 

Отделно от това, веригата поддържа и други червени етикети с насърчаващи послания, като „Вземи сега“, „По-изгодно%“, „Дневен артикул. Промоция!“ и др. Подобни апели подтикват към необмислени покупки, тъй като създават усещането за ексклузивна оферта, която ще е налична за много кратък период от време. Но не се знае дали утре цената на тази стока няма да се придвижи нагоре, надолу или пък да остане същата, тъй като в много от случаите за период на промоцията са посочени несъществуващи дати, например: 31.12.99. 

Хитростта на търговеца е, че поставя в непосредствена близост по два или три от различните си видове червени етикети и по такъв начин създава внушението, че всички тези стоки са намалени, коментират от потребителската асоциация.  Така до етикети с послания „По-евтино“ или „По-изгодно“ и посочен размер на отстъпката се появяват други в същия цвят, на които е поставена само продажна цена и най-вероятно тя е без отбив. Но има ли реално намаление може да установи само контролният орган – Комисията за защита на потребителите, като изиска от търговеца документални доказателства, че преди това стоките са продавани един месец на по-висока цена.

Ако стоките с червени етикети не са намалени, но имат сходно с това на промоционалните оформление, то категорично става дума за нелоялни практики, които носят на търговците печалби от хиляди левове на гърба на потребителите и които контролният орган може да санкционира с глоби в размер на до 50 000 лв. (повторно нарушение), посочват от Националната асоциация за защита на потребителите. Ако пък реално има отстъпка, то в случаите, в които липсва информация за размера на отбива от цената и период на намалението , е налице административно нарушение, за което също са предвидени санкции, припомнят експертите. 

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (5)

потърпевш

потърпевш

06.05.2021 | 10:24

цените на яйцата в Кауфланд и Лидл: на табелата под стоката едни, а на касата по-високи

Отговори
2 0
Валентин ангелов

Валентин ангелов

05.05.2021 | 16:25

България , територия населена с най много Боклуци ,на глава от населението.Никоя от веригите магазини няма вина , вината е в простака български , позволяващ това и ред други идиотии , защото просто си е идиот.И няма да минат и 10г. , и ще бъде претопен окончателно.Ще Зомбяса , също като американския .

Отговори
9 4
Габи

Габи

05.05.2021 | 16:15

Ще махнат тези магазини, когато ние се научим да пишем на родната азбука

Отговори
11 5
Narode jurash

Narode jurash

05.05.2021 | 15:33

Trqbva da podvede nqkoi naroda da se mashtat Kauflandi, Lideli, Bili. Qdame boklucite koito ni karat.

Отговори
2 8
Kaufland

Kaufland

05.05.2021 | 14:34

Kaufland redovno zablujdavat, hva6tal sum gi mnogo 4esto. Tmarket sa6to

Отговори
21 6

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще гласувате ли на извънредните парламентарни избори през юли?