46
Следвайте ни

В Гърция хипермаркетите са в края на града, тук - на топлокации

viber icon

В много страни в Европа и в САЩ има практика големите търговски вериги да са в покрайнините най-вече на големите градове. За "Лидл", "Кауфланд", "Билла" и "Метро" обаче това правило често не важи. Особено за обектите им у нас, тъй като българинът обича да има хранителен магазин на една крачка от дома си. 

Репортерска проверка установи, че и в Германия магазините на "Лидл" са навсякъде. Локализирани са както в центъра на населените места, така и в почти всички квартали. При "Кауфланд" е малко по-различно, тъй като за обектите им е необходима по-голяма площ. Затова се разполагат както в центъра, така и в отделни квартали, където  се намира подходящо място за изграждане. На същия принцип е и "Метро". И в град с население от 650 хил. души може да има само два квартални магазина.

Иначе практика в Австрия и Германия е в по-малките населени места да е построен само "Лидл", а "Кауфланд" -  в по-големите.

Най-големи шовинисти в това отношение са гърците. В южната ни съседка топлокациите в населените места са запазени за местните търговци, а магазините на чуждите вериги обикновено са в края на града.

"Метро" се ражда в метрото до Дюселдорф

Търговска верига  "Метро" е основана през 1964 г. от германския предприемач проф. д-р Ото Байзхайм. Първата стъпка прави с пазар на едро близо до Дюселдорф, в метрото, откъдето идва и името на веригата. Той допринася за ерата на хипермаркетите, като изгражда първия обект за търговия на едро и дребно в Европа с пряка продажба „Metro Cash & Carry“ (англ. - плати и вземи), а идеята взима от търговски принципал в САЩ.

Ото Байзхайм е роден в скромно семейство на 3 януари 1924 г. Завършва средно образование за обработка на кожи. Служи в специални части във Втората световна война. След това учи „Търговия“ и защитава професура. Управлява „Метро Груп“ до смъртта си на 18 февруари 2013 г. (89 г.) Преди това дълги години живее в Швейцария. Никога не е давал интервю. Приживе притежава 18,5% от „Метро груп“ и се смята за един от най-богатите германци. Съдружници в компанията са представители на германските фамилии Шмид-Рутенбек и Ханиел. Ото Байзхайм основава две фондации, на които оставя богатството си. Преди това дарява 50 милиона германски марки за построяването в Кобленц на висше училище по право, което носи неговото име. На него е кръстена и сградата на Потсдамер плац в Берлин.

Веригата има над 680 обекта в 24 държави в Европа, Азия и Африка. Първите два отваря в България преди 22 години -  в Пловдив и София, а към днешна дата обектите са 11 в 9 града. У нас оперира чрез фирмата си „Метро Кеш енд Кери България“, която е собственост на „Метро Кеш енд Кери Интернешънъл Холдинг“, с капитал 74 500 000 лв. и седалище в Холандия. Крайното контролиращо лице е „Метро АГ“ - Германия. За над 2 десетилетия в България веригата има и силни, и слаби години във финансово отношение. В отчета за 2020 г. пише, че за посочения период нетните продажби на стоки възлизат на 765 млн. лв., което е с близо 2% по-малко спрямо предходната година. Печалбата след данъци (за над 2 млн. лв.) е в размер на 17 888 000 лв. спрямо 18 257 000 лв. за 2019 г.

„Лидл“ и „Кауфланд“ - златните кокошки на Дитер Шварц

„Лидл“ и „Кауфланд“ са братски, но конкурентни вериги под шапката на германския концерн за търговия на дребно „Шварц Групе“, чийто собственик е 81-годишният милиардер Дитер Шварц. Компанията, създадена през 1930 г. от баща му Йосеф Шварц, е със седалище в гр. Некарзулм - федерална област Баден-Вюртемберг, Германия. Навремето той обединява своето търговско дружество с фирмата за търговия на едро с южни плодове „A. Lidl & Comp.“. Новото предприятие се преименува на „Lidl & Schwarz KG“ и концентрира дейността си в търговия с основни храни, суровини и цитрусови плодове. Впоследствие фирмата се специализира в търговия на едро с хранителни стоки. Разрастването й е прекъснато по време на Втората световна война, но след края й продължава дейността си.

След смъртта на Йосеф Шварц през 1977 г. контролът се поема от сина му  Дитер Шварц. Първият магазин с марка „Лидл“ отваря врати четири години по-рано в град Лудвигсхафен - с трима служители и 500 продукта в асортимента. През годините бързо набира скорост в страната и предприема международна експанзия. Днес присъства в 32 държави по света, между които и САЩ. Разполага с близо 11 200 магазина и над 200 логистични бази.

В Германия първият хипермаркет с името "Кауфланд" започва да работи през 1972 г. в  Некарзулм. След обединението на Германия се откриват още магазини. Първият за Източна Германия стартира през 1990 г. в Майсен, след което инвазията продължава, като днес обектите в страната са близо 700. Освен  в България, на световната карта има присъствие в Германия, Полша, Чехия, Румъния, Словакия, Хърватия и Молдова. 

През 2014 г. Дитер Шварц става най-големият оператор на супермаркети в Европа, ръководейки веригите „Кауфланд“ и „Лидл“. През 2016 г. „Шварц Групе“ е третото по големина частно предприятие в Европа, след търговците на едро „Витол“ и „Трафигура“. Към 2017 година групата има около 400 хиляди служители и обем на продажбите 96,9 милиарда евро. През 2019 г. собственикът Дитер Шварц оглави класацията на най-богатите германци. По данни на тамошното икономическо списание "Биланц", групата "Шварц" има оборот от 104.3 милиарда евро и е най-големият семеен бизнес в страната. Състоянието на Дитер Шварц се оценява на 41.5 милиарда евро. Според в. "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" неговото богатство е почти толкова голямо, колкото бюджетът на Германия за отбрана за 2020 г. Той е женен за Францеска Вайперт, с която имат две дъщери. Семейството живее в Хайлброн. 

Пианист от Виена основава "Билла" и става милиардер

Веригата супермаркети "Билла" има интересна истор​ия. Началото е положено през 1953 г., когато пианистът Карл Влашек, тогава на 35 г., открива във Виена своя първи парфюмериен магазин. 17 години по-късно обхваща вече 45 филиала, в които се предлагат и хранителни стоки на ниски цени. Затова Влашек кръщава веригата BILLA, а името е съкращение от немското Billiger Laden (евтин магазин). Тя е под негово ръководство до 1996 г., след което я продава на немския концерн REWE Group и започва бизнес с недвижими имоти. Умира през 2015 г. на 97 г., а 3 г. по-рано сключва четвъртия си брак. Според сп. "Форбс" с богатството си от 4 милиарда долара Влашек е бил третият по богатство австриец. 

През 2011 г. в групата се извършва трансформация, при която се създава и регистрира отново в Австрия „Rewe international“.  Освен с търговия на дребно, REWE Group упражнява и туристически бизнес. Под нейната шапка е и веригата дискаунтъри (с по-ниски цени от обичайните на пазара) „Пени маркет“, която фалира в България и се вля към "Билла". Освен в Австрия, "Билла" има магазини в България, Чехия, Русия, Словакия и Украйна. Човекът, който ръководи бизнеса на компанията в Централна и Източна Европа, е австриецът Еспен Ларсен. 

Първият маркет отваря у нас през 2000 година. Към момента веригата разполага със 141 магазина в 43 града. В България оперира като „Билла България“ ЕООД, което е собственост на „Rewe international“ - притежател на основния пакет акции в размер на 35 млн. и 924 хил. лв. 

Според проучване Билата, както обикновено хората я наричат, се нарежда след "Лидл" и "Кауфланд" по посещаемост на клиенти. И за разлика от конкурентите си, които по време на ковид пандемията бележат ръст,  при нея ситуацията не е розова. В годишния финансов отчет за 2020 г. е посочено, че има намаление на приходите от продажби с около 5 млн. лв., на броя на клиентите и на средната покупка. За същата година е отчетена загуба за над 15 млн. лв., което е с 1 млн. лв. повече спрямо предната година. Предприети са и съкращения на около 300 души от персонала.

 

 

 

Мария Петрова

Мария Петрова

Журналист - екип "Бизнес"

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (3)

защо не

защо не

13.01.2022 | 11:33

Де да бяхме като гърците да не се подвиваме толкова лесно...

Отговори
3 4
Като кажем А, нека кажем и Б

Като кажем А, нека кажем и Б

13.01.2022 | 11:00

Не всички търг вериги по света са на локации в населени места. НО във Франция и САЩ /например/ към тези магазини има бензиностанции, които продават горивото на редовните клиенти /с карти/ по занижени цени. С това, до известна степен, компенсират клиентите за пътя и времето,най-вече/ за да стигнат до там. А у нас ще има ли поне един "инвеститор", готов на подобна крачка към клиентите си? Много се съмнявам.

Отговори
6 0
Канарите и Смърфовете

Канарите и Смърфовете

13.01.2022 | 11:45

Вече има - Марешки Петролиум, собственика продава и петрол и лекарства.

Отговори
1 4

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кои са най-големите предизвикателства пред новото правителство през 2022-ра година?