Следвайте ни

Управителят на ЗК „Олимпик” - Пловдив, Пепа Деведжиева: Дано няма недомислия и при системата „бонус-малус”

Занимава се със застраховане от 15 години. Създател и ръководител на представителството на ЗК “Олимпик” в Пловдив, което успя да се наложи за 6 години въпреки конкуренцията в бранша.


- Какви са промените при застраховките „Гражданска отговорност” през 2018 г.,
г-жо Деведжиева?

- Вече има онлайн връзка между КАТ, Гаранционния фонд и застрахователните компании и при оформяне на застраховката задължително трябва да се вкарва в базата данни номерът на талона на колата. С това се предотвратяват всякакви злоупотреби, защото се случва посредниците - в името на това да не загубят даден клиент - да поизлъжат за кубатурата при леките автомобили или в товароносимостта при товарните.

Сега обаче с въвеждането на номера на талона излизат всички данни за автомобила и шанс за манипулации няма. Застрахователните компании решават сами единствено как да ценообразуват при товарните автомобили - по товароносимост или по обща маса. С изключение на две компании, застрахователите масово избраха варианта с общата маса, защото в случай на ПТП един такъв автомобил удря не само с това, с което натоварен, а и със своята маса плюс товара.

- А какво става с анонсираната система „бонус-малус”?  

- Чакаме промените с голям интерес, защото вече ще се прави разлика между водачи, които не са причинявали виновно ПТП, и другите. Тоест, ако ти не си бил причина за катастрофа в последната година, получаваш бонус - отстъпка в цената на застраховката. Ако обаче си бил виновен за ПТП и се е наложило компанията да изплаща сериозни обезщетения, то тогава имаш завишение - малус. Завишенията ще бъдат един и същи процент за всички компании - 30 на сто. Ако, да кажем, автомобилът е 2000 кубика и стандартната гражданска отговорност е 200 лв., а водачът е бил виновен за катастрофи, тарифата за него ще стане 260 лв.

- Това звучи доста справедливо.  

- Да, би имало дисциплиниращ ефект, тъй като има водачи, на които им липсва всякаква култура на шофиране и поведение на пътя. Такива шофьори действително трябва да бъдат санкционирани. Тук вече е полемиката дали трябва завишението да зависи от автомобила. За да се определи цената на застраховката „Гражданска отговорност”, се взимат данните на колата - възраст, кубици и т. н. Но водачът е този, който насочва автомобила, той не се удря сам.

Според мен тук е разковничето, защото един такъв шофьор за година може да смени 5 автомобила и така да се разтовари от завишението. Според мен сумата на застраховката трябва да се обвърже с ЕГН-то на човека, защото днес той може да кара колата на майка си и баща си, утре на брат си и после - на приятелката си, примерно. В крайна сметка автомобилът е движима вещ - днес е тук, утре го няма. Иначе добри неща се опитват да въведат законодателите, но има доста неща, които трябва доста да се премислят.

- Какво имате предвид?  

- Когато въведоха връзката между КАТ, Гаранционния фонд и застрахователните компании, никой не се сети за колите със стари сиви талони. Когато са ги издавали, не са вкарвали данните от тях в електронен регистър и сега те отсъстват от новата система. Така ние, застрахователите, не можем да им издадем полици. При това положение тези хора остават без „Гражданска отговорност” и ако бъдат спрени от КАТ, ще бъдат санкционирани, без да са виновни.

Човекът иска да сключи застраховка, но не може. Това е пълен парадокс! Подлудиха ни в последните 2 месеца - клиентите нервничат, а ние не можем да им решим проблема, няма опция да въведем данните на колата. Системата дава информация, че има грешка и няма такова лице в масивите на КАТ, и ние нищо не можем да направим. Това трябваше да се изчисти като проблем още при тестовете, а не да пуснат системата и после да се установи, че има пропуски. Много се опасявам, че това може да се случи и с „бонус-малус”.  

Пловдив, ул. “4 януари” №28 
тел.: 032/660-195


Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?