Угур Озай, управител на „Одело България”: Строим още един завод край Пловдив
Инвестицията е около 10 милиона евро, от които 4 милиона са вложени в машини
- 14:45, 15.02.2021
- 09:35, 16.02.2021
- 3819
- 0
“Одело България” ЕООД е част от odelo Group - водеща международна компания в разработката и производството на светлини за автомобилната индустрия на десет места по света. Сред клиентите на компанията са Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen, Renault, Opel, Ford, Skoda, Seat, Dacia, Toyota, Fiat, Rolls Royce, Bentley, Maybach, Porsche и др.
- „Одело България” строи втори завод край Асеновградско шосе. Пандемията не стопира ли инвестиционните планове на компанията?
- Да, строим втори завод в чертите на Тракия икономическа зона (ТИЗ). Причината е, че нашият бизнес се разширява и разделяме двата вида производство - серийното за автомобилни светлини, които се влагат в нови автомобили, и второто звено за резервни части - светлини, които се продават на други дилъри. В новия завод ще бъде ситуирано производството на резервните части. В момента е микс, всичко се прави в съществуващата производствена база. Капацитетът <210> е 10 поточни линии, но вече използваме почти всички мощности, така че се налага разширение. Заводът ни е разположен на 24 000 кв.м, а новият ще е 12 000 кв.м. Ще представлява производствено хале, склад и малък логистичен център за тях. Инвестицията е около 10 милиона евро, от които 4 милиона евро са вложени в машини.
Надяваме се всичко да е готово до октомври или ноември тази година
Имаме основание да вярваме, че това ще се случи, първо, защото в ТИЗ нещата стават бързо, а отделно от това, „Одело България” е сертифициран като инвеститор клас А и ползваме съкратени срокове за издаване на документи.
Пандемията не промени нашите инвестиционни планове. Автомобилният бизнес със сигурност претърпява неприятни промени заради ситуацията с коронавируса. Но поръчките не са намалели драстично, което да казва, че сме в сериозна криза и трябва да предприемаме стъпки към реорганизиране или намаляване на производството. Намеренията, които са отпреди коронавируса, остават същите и ние разширяваме бизнеса. Нещо повече, проекти, които до момента са били работени от други компании, в момента идват към нашия завод. На пазара за автомобилни светлини има няколко големи играчи, един от тях е „Одело” и между нас има конкуренция кой да взима новите проекти на автопроизводителите. Е, ние успяхме! Съвсем скоро при нас идват нови световни брандове, а „Даймлер” с "Мерцедес" остават като клиенти. До два месеца например стартираме серийно производство за „Дачия”.
- Искате да кажете, че ситуацията покрай локдауните не се е отразила по никакъв начин на вашите контрагенти в Европа и поръчките не са намалени?
- По време на първия локдаун в Германия „Даймлер” затвори завода си за около два месеца. За щастие, ние в България успяхме да пренастроим така производството, че да не затваряме. Есента беше още по-леко, тогава „Даймлер” въобще не затвориха. Бих казал, че пандемията рефлектира върху бизнеса ни по линия на пътуванията. Ние сме на етап на активно разширение и много често ни трябват колеги от чужбина или да командироваме наши, за да черпят опит. Необходимостта от постоянни PCR тестове доведе до известна умора у колегите, които често пътуват. Допреди пандемията ние бяхме много отворена компания, постоянно при нас идваха колеги от другите фабрики на компанията-майка, хора от фирмите, които са наши клиенти, тъй като ние подлежим на одит от тяхна страна, и т.н. Този режим беше доста по-оперативен, отколкото сегашният на срещи, разговори и преговори онлайн. В бюджета си за 2020 година не бяхме планирали и немалките разходи покрай дезинфекция, защитни маски и другите здравни мерки, които коронавирусът наложи. Сега обаче имаме опит.
- Колко души работят в „Одело България” и колко ще наемете за новия завод?
- В момента работят 215 души, включително администрацията. Планът е до края на тази календарна година да имаме 330 служители. Тоест
над 100 души трябва да се присъединят към нашата компания,
и то точно в производството. Не очакваме да дойдат готови кадри, по простата причина, че у нас няма друга фабрика с подобна дейност. Всички новонаети ще бъдат обучени на място. Изискванията ни никак не са високи - търсим позитивни и мотивирани хора, които имат желание да се развиват в аутомотив сектора. По данни на аутомотив клъстера около 65 000 души в България са заети в този сектор. Работят над 250 фирми и човек, попадайки в една от тях, може да има развитие в още много други, при това не само в България, а и зад граница. Работата при нас не е тежка физически и двата пола се справят еднакво успешно. Дори имам впечатление, че на поточните линии, където се асемблират продуктите, жените са доста по-търпеливи и прецизни.
- Би трябвало лесно да намерите хора за новото производство, при положение че безработицата се повиши. Доскоро дефицитът на кадри беше един от големите проблеми на работодателите.
- Да, заради пандемията безработицата скочи и покрай това излезе наяве една неудобна истина - че пазарът е наводнен с нискоквалифицирана работна ръка. Често обсъждаме този проблем със специалистите ни от HR отдела. Ние, като производствено предприятие, нямаме кой знае какви изисквания,
искаме обаче хората да имат поне трудови навици.
Образователната система не се занимава с това. Бизнесът се опитва посредством дуалното обучение да изгражда такъв тип хора. Този процес обаче тече много бавно и покрай коронавируса съвсем замря заради трудностите при присъствено обучение, стажове и други. От друга страна, да, много хора останаха без работа през пандемията, но това са основно служители от ресторантьорския бизнес и хотелиерството. Не че тези хора не стават за нас, но самите те нямат нагласата да влязат и да работят в производство. Ситуацията е странна! За съжаление, работата в производството се приема като нещо временно и не особено престижно. А един машинен оператор при нас може да израсне много в кариерата. Ако е достатъчно упорит и завърши инженерна специалност, може да стигне и до позицията мениджър производство. В нашата компания има правило - винаги за липсващите позиции на високи нива първо се оглеждаме сред нашите хора, сред екипа. Едва след това търсим човек отвън.
Има и нещо друго, което обяснява ситуацията на пазара на труда. Ето, казината не работят от месеци и не се знае кога ще заработят отново. А човек, който е работил там и е взимал няколко хиляди лева, няма желание да дойде на поточната линия за доста по-малко пари. Същото се отнася и за високоплатените позиции в ресторантьорския и хотелиерския бранш.
- Хората работят за пари и възнаграждението е основен мотив за започване на работа. Как мотивирате служителите си в този контекст? Наложи ли се да намалявате заплати, или да режете социални придобивки заради пандемията?
- Напротив, тази година отново вдигнахме заплатите в производството. Много компании навлязоха в индустриалните зони на Пловдив, а кадрите не достигат. Това, естествено, кара заплатите да вървят плавно нагоре. Всички следваме този тренд. А социалните придобивки не сме си и помисляли да ги орязваме.
- Кандидатства ли „Одело България” за държавна подкрепа заради пандемията? Имате ли забележки към правителствените мерки?
- Не сме участвали и веднага ще кажа защо. В началото на ковид кризата бяхме пред решение да кандидатстваме по мярката 60:40. Едно от условията беше да докажем оборот една година назад. А тогава, през 2019 година, ние все още строяхме завода си. Такива казуси законът по никакъв начин не ги отрази и така бяха пропуснати инвеститори, които са нови в България. И ако бяхме затворили, нямаше как да се възползваме от тази мярка. Възползвахме се обаче от две от насърчителните мерки на Агенцията за инвестиции - за изграждане на довеждаща инфраструктура до завода и по мярката за възстановяване на осигуровки от работодател. Тези мерки работят и не бяха редуцирани заради коронакризата, което е добре. Така държавата подаде сигнал към инвеститорите, че е готова да помага.
- Какво е бъдещето на автомобилния бранш на глобално ниво? От това зависи хлябът на 65 000 души в България, които са заети в аутомотив сектора?
- Всички се опитват да продължат да работят като преди пандемията. И като цяло няма огромно и чувствително понижение на обемите в аутомотив сектора. Там текат други процеси - на окрупняване на производители, на зелената вълна в производството и други.
България стои добре на тази карта. Заради многото фирми вече има натрупан опит. Дори бих казал, че
страната вече е готова като инфраструктура да приеме голям автомобилен производител.
Икономическите зони са добре развити и структурирани. А когато търсиш къде да си вложиш парите, гледаш дали са добре другите инвеститори около теб. Няма завод в полето, нали? България е в ЕС, което носи само плюсове, има финансова сигурност. Това са само част от нещата, които ме карат да вярвам в доброто бъдеще на аутомотив сектора тук.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.