49

Трус в бизнеса с компютърни игри! Electronic Arts се разделя с FIFA

Близо 30 години след началото на едно от най-сериозните партньорства, издателят на видеоигри Electronic Arts съобщи, че ще спре да прави футболни заглавия с марката FIFA.

Малко преди Коледа на 1993 година, в магазините по света се появява първата лицензирана от футболната федерация игра - FIFA International Soccer. Въпреки че това не е първото футболно заглавие, играта предизвиква абсолютен фурор, като включва цели 78 национални отбора, както и възможност играчите да се пробват за Световното първенство.

За пръв път в историята спортна игра продава над 500 хил. копия, което превръща първия съвместен проект на Electronic Arts и FIFA в неочакван успех. Това поставя началото на поредица от над 30 заглавия до момента, а марката „EА FIFA“ се превръща в най-печелившите в историята на игрите.

През седмицата обаче, в интервю пред BBC, Дейвид Джаксън, вицепрезидент на спортния отдел на производителя на компютърни игри, обясни, че компанията е решила, че е „време да се придвижи в друга посока, за да изгради марка за бъдещето“. Electronic Arts планират да се насочат към ново футболно заглавие, което да застъпи метавселената в себе си. Това обаче няма как да се случи, ако партньорството с FIFA продължи.

„Съгласно лицензионните конвенции, които договорихме с FIFA преди 10 години, имаше някои ограничения, които нямаше да ни позволят да можем да изградим тези преживявания за играчите”, категоричен е Джаксън. Франчайзът обаче оцеля три десетилетия и беше толкова успешен отчасти точно заради подобни лицензионни споразумения, които позволиха на геймърите да видят точни представяния на екипите на отборите, лицата на играчите и стадионите.

Въпреки това, именно лицензионните пари, които световната футболна централа иска за правата над името FIFA, се оказват големият препъникамък. Само за последните 15 години сумата, която се плаща за тях, е скочила с над 750%. Това не значи, че новото футболно заглавие на Electronic Arts няма да включва истински отбори и играчи, а просто че - подобно на доскорошния си конкурент Pro Evolution Soccer, ще подписва индивидуални сделки за права, които могат да оставят отделни отбори и футболисти извън играта.

Новата игра на компанията ще се появи на бял свят в края на 2023 година, което значи, че тазгодишната EA FIFA 23 (която се очаква наесен) ще бъде последната в 30-годишната история на партньорство между Electronic Arts и световната футболна централа.

Огромната част от фенове обаче далеч не са очаровани от идеите за нова посока на производителя на компютърни игри. От години почитателите на гейминга недоволстват от системата за покупка на различни добавки, както и огромното желание на Electronic Arts да превърнат футболната си серия в игра, в която почти всеки потребител да купува различни екстри с реални пари.

Така ключово през следващите 18 месеца, до появата на новата спортна игра, ще бъде това компанията да се увери, че по-голямата част от милионите настоящи играчи на FIFA ще преминат към новото заглавие, още повече след като стана ясно, че световната футболна федерация далеч не смята да се откаже от участието във футболните вирутални забавления.

В дълго изявление на уебсайта си FIFA казва, че марката и името ще продължат да съществува за геймърите. За целта вече се водят преговори с няколко големи разработчици на игри. Според предварителната информация, този път в новата игра няма просто да лицензира марките си, но ще бъде издател. Първата FIFA без участието на Electronic Arts се очаква да бъде готова най-късно в началото на 2024 година.

Така се оказва, че най-популярното футболно (и дори спортно) заглавие в компютърните игри на практика ще се раздели на две нови поредици. Първо - световната футболна федерация ще продължи да издава игри под марката FIFA, които за момента се очертават като логично продължение на съществуващата поредица и ще заложат на познатия формат на геймплей. Въпреки това, новата FIFA ще стартира от нулата - без натрупаните в продължение на 30 години технологии и изкуствен интелект.

От другата страна на барикадата пък ще застане компанията Electronic Arts, която ще поеме по съвсем нов път, ще избяга от класическия модел и ще се опита да създаде заглавие, което повече да прилича на популярните онлайн игри, като Fortnite, в които милиони играчи харчат ежемесечно реални пари в играта.

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?