2374
Следвайте ни

Трик срещу шок-цените: Кръчми свиват порциите, за да скрият поскъпването

viber icon

Шок-цени на храните от първа необходимост в Пловдив. С натрупване от последните седмици кашкавалът на голям производител е с поне 1 лев отгоре за килограм, а киселото мляко ​- с между 10 и 20 стотинки. Кроасаните и всякакви шоколадови бисквити са по-скъпи съответно с 10 стотинки и между 20 и 30 ст. за кутия. Бутилираната минерална вода от 1.5 литра стана от 90 ст. левче, посочва търговец в квартален магазин. Вдигнати са и почистващите препарати, като се започне от обикновената белина и верото за съдове. Източникът на лавинообразното поскъпване на всичко е ясен - скъпият ток за бизнеса и ръстът при горивата.

Всяка доставка от средата на лятото идва с нови цени, но тъй като повишението бе от порядъка на до 4-6 стотинки, аз не пипах етикетите. Като се насложиха обаче няколко седмици, стана неизбежно да не сменя етикетите и това направи впечатление, обяснява собственик на хранителен магазин и вади фактурата си за еленергия - при 400 лева за летен месец сега е 600 лева. Единствената храна, която е запазила старите си цени, е хлябът, и то заради една местна особеност. В Пловдив конкуренцията е голяма и повишенията се случват по-трудно, посочват хлебопроизводители.

Ако в хипермаркетите, благодарение на промоции и дългосрочни договори с производители цените могат да се задържат по-дълго без промяна, то в кварталните бакалии това е невъзможно. И много рядко се случва производителят да „маскира“ поскъпването на стоката си с нова опаковка с по-малък грамаж, защото това изисква допълнителни разходи от негова страна. „Марица“ обаче видя, че тази стратегия е вече в ход при една марка чипсове -вместо 65 грама  пакетът вече е 60 грама.  

Тази хватка се прилага по-лесно от ресторантьорите. За да не отблъскват клиентите си непрекъснато с нови цени, те просто намалиха грамажа, особено при салатите. Или замениха един продукт с по-евтината му алтернатива. Чисто визуално, когато едно ястие или салата се сложи в по-малка чиния, количеството ще изглежда повече и може да заблуди дори редовните клиенти. Ценообразуването при заведенията за хранене е малко по-особено -ресторантьорите внимателно избират крайна цена на ястията,  която да може да компенсира инцидентни вариации на цените на хранителните продукти.

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

Биткойнър

Биткойнър

04.10.2021 | 20:49

Как лесно и бързо да печелим криптовалута Биткойн, само тук и сега : http://bitcoinzavseki.blogspot.com

Отговори
1 1
Невъзпитан

Невъзпитан

04.10.2021 | 16:04

Не се казва " Намаляване на порциите " ,а " Гурме" ! Ей,не се научихте...

Отговори
2 1
Либа

Либа

04.10.2021 | 15:29

Нищо, така постепенно ще се откажем да ги посещаваме. и най-после ще останат доволни, че никой няма да ги затваря. Ще си работят , ако искат и денонощно и с минимум клиенти

Отговори
5 1
МОЛИ

МОЛИ

04.10.2021 | 13:59

МИЗЕРНИЦИ,УВЕЛИЧАВАТ ТРОЙНО ЦЕНИТЕ.И САМО РЕВЪТ.

Отговори
10 1
Путин

Путин

04.10.2021 | 11:40

Просто си увеличават печалбите !

Отговори
12 1
Невъзпитан

Невъзпитан

04.10.2021 | 14:04

А в това време кроманьолецът Алибегов се готви най- сетне да се изкъпи!

Отговори
8 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?