46
Следвайте ни

Три пловдивски фирми сред лидерите в сектор "Храни и напитки"

В Топ 30 за 2020 г. са „Белла България“, „ВП Брандс Интернешънъл“ и „Обединена млечна компания“

viber icon

Хранително-вкусовата индустрия пострада най-малко от ковид кризата. Повечето български производители отчитат ръст в производството, респ. в приходите. На пръсти се броят тези, при които има лек спад. На фона на конкуренцията три пловдивски компании влизат в Топ 30 на най-големите производители в сектор „Храни и напитки“ за 2020 г., сочи класацията на Капитал К100.  Това са „Белла България“, „ВП Брандс Интернешънъл“ и „Обединена млечна компания“.

Хранителният холдинг „Белла България“ се нарежда на шесто място, като изкачва едно стъпало спрямо 2019 г. За миналата година фирмата отчита 14.8% ръст на приходите, 8.88% рентабилност, а печалбата е нараснала над два пъти. „Белла България“ произвежда колбаси, тестени изделия, маргарин, картофено пюре. Храните излизат от девет завода с капацитет 350 тона дневно. Холдингът, основан през 1997 г., притежава три фабрики за месопреработка („Идеа“ - Пловдив, „Фермата“ - с. Костиево, „Орехите“ - гр. Добрич), както и мощности за тестени изделия в Ямбол и Свиленград. В Ямбол компанията има и цехове за растителни масла и мазнини. По последни данни персоналът на фирмата е 2344 души. Собственик на „Белла България“ е българо-гръцката Impala Invest Group. Преди година в активите на холдинга влезе и гръцкият производител на опаковани нарязани месни деликатеси Creta Farms.

Производителят на спиртни напитки „ВП Брандс Интернешънъл“ запазва 14-ата си позиция. Компанията отчита близо 17% ръст на продажбите и 12.53% рентабилност. Фирмата осигурява хляб на близо 700 души. По нейни данни от 2013-а до 2018 г. ръстът на продажбите е 80%. Продукцията се реализира на над 80 пазара по света. 

С една стъпка напред - на 20-о място, се класира „Обединена млечна компания“ /ОМК/. Фирмата произвежда продукти под марките „Верея“, „Фибела“, „Ханско“, „Русалка“. ОМК е създадена в края на 90-те след приватизацията на обекти от държавното дружество „Млекоснабдяване“, което функционира от края на 50-те години на ХХ век. През 2001 г. ОМК обединява четири от своите дъщерни дружества - бившите държавни мандри в Пловдив, Бургас, Стара Загора и Шумен. Компанията по-късно затваря другите три мандри, закупени от "Доверие" срещу ваучери по време на масовата приватизация през 1996-1997 г. През март 2003 г. гръцкият фонд за рисков капитал Global Finance придобива 48,5% от капитала на ОМК чрез увеличение на капитала от 5,1 млн. евро.  Година по-късно ОМК  придобива местния производител на мляко и млечни продукти "Виталакт Милк", който преди това оперира под името "Сердика", от гръцкия производител на сладолед Delta Ice Cream S.A. 

През 2005 г. ОМК закрива дейността по производство на мляко във "Виталакт". След още 2 г. гръцката компания Vivartia придобива пълен контрол върху ОМК за 18,7 милиона евро. През есента на миналата година Marfin Investment Group (MIG) - собственик на Vivartia Holdings, получи обвързваща оферта за придобиване на холдинга от базирания в Люксембург фонд за дялови инвестиции CVC Capital Partners. В разгара на ковид пандемията ОМК ще реализира нова инвестиция. Както „Марица“ писа, предстои да бъде изграден нов цех за производство на пастьоризирани млека ”Верея”. Той ще е на площ от 827 кв. м. Топла връзка ще го свързва с основната сграда на бул. „Дунав“. Производственият капацитет на новия цех ще е за обработка на 115 200 литра краве мляко на ден. В него ще се монтират 12 модерни съоръжения - от автоматичен стерилизатор за мляко, до автоматична машина за опаковане и финална палетизираща система.

Мария Петрова

Мария Петрова

Журналист - екип "Бизнес"

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Любопитко

Любопитко

27.09.2021 | 19:50

Споменава се обединена млечна компания ! Наверно като голям имитатор на млечни продукти! Найкой купил ли е кисело млеко, което да се развали /да вкисне/ за 2 - 3 дни ? Не, защото всичко е имитация и фалшификация.. Дадохме си млекоцентралите на французи, които, идвайки у нас, за първи път опитваха истинско кис млеко. Но те са европейци от сой - те могат и фалшифицират всичко! Но само за нашия, вътрешния пазар. Иначе Данон продава и САЩ, но менте! Та така - да живеят ментарджиите! Те са номер едно - винаги!

Отговори
6 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?