4020

Търговец не издава касов бон? Не плащайте, а се обадете на НАП

Данъчните тръгват по морето на проверки

Клиент има право да задържи плащането към търговец, докато не получи касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите. Ако и тогава търговецът не издаде касов бон или бележката е фалшива, потребителите трябва да сигнализират данъчните по телефона – или на националния телефон 0700 18 700, или на 02 9859 6801, или да изпратят мейл на [email protected]

Това право ни бе дадено с промяна  в Закона за ДДС , която е в сила от 1 януари 2024 г. и  цели да намали укриването на приходи и нелоялната конкуренция, както и да гарантира потребителските права. Припомняме, че идеята „няма касов бон - не плащаш сметката“ бе на бившия министър на финансите Асен Василев. Тя предизвика гнева на рестораньорите, защото бе анонсирано, че мярката ще се налага само спрямо техния бизнес. В закона за ДДС обаче няма такова уточнение и правилото важи за всички търговски обекти. 

Платежният документ дава възможност на клиентите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна, напомнят още от НАП. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул.

Предстои лятната контролна кампания на НАП, в която един от акцентите ще бъдат именно проверките за спазване на изискванията за издаването на платежен документ. 
През миналия летен сезон, само по черноморските ни курорти, НАП установи близо 1700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон, 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Фискалните инспектори са съставили над 1350 акта за установяване на нарушение, като 280 обекта са били запечатани. Данъчните са установили, че най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и др. Това води до укриване на приходи и щети за бюджета, от който се финансират важни за обществото сектори като образование, здравеопазване, социални услуги и други. 

Анкета

Как и къде ще почивате през лятото?