Следвайте ни

Стоките от Великобритания поскъпват след Брекзит

Излизането на Обединеното кралство от ЕС обаче дава огромни възможности на българските спедитори

viber icon

Заради Брекзит и  „Споразумението за търговия и сътрудничество между ЕС и Обединеното кралство“ (в сила от 01.01.2021 г.) вносът и износът от и към Великобритания ще се оскъпи,  прогнозират от БСК. Стоките вече подлежат на митнически процедури, нужни са сертификати за произход на продуктите, очевидно е и забавяне във времето на доставки и финансово натоварване на крайните потребители. 

Ани Чакърова е управител от спедиторската фирма "АДЕЕЛ". Разказва, че мита  не се налагат, но само ако продуктите са произведени в ЕС или във Великобритания. Това обаче е един от първите проблеми, с които производителите и транспортните фирми се сблъскват, тъй като голям процент от изделията съдържат компоненти, произведени в трети страни като Китай и други азиатски страни. Така, независимо дали Вашата компания внася, изнася, или придвижва стоки или суровини, тя ще бъде засегната от излизането на Обединеното кралство от ЕС.  

Можем да посочим за пример производството на коли. Обединеното кралство разчита на вноса на части главно от Япония и Турция - също трети страни. Поради факта, че над 45% от вложените компоненти в британските коли са от трети страни, той ще бъде третиран с мито. Засега изключение ще правят само електроавтомобилите. За следващите 6 години Великобритания е успяла да договори безмитен внос, а след изтичането на този срок ще се въведе 10% мито, ако над 55% от компонентите в електроавтомобила са с произход трети страни, посочва още Ани Чакърова.

 За трансакции с Великобритания ще ви се наложи да спазвате допълнителни процедури във връзка с ДДС, които са различни от тези в ЕС и Северна Ирландия. Тъй като правилата за начисляване на ДДС при търговски взаимоотношения с трети страни се различават, ще ви се наложи да си направите допълнителни регистрации по ДДС. Това от своя страна допълнително увеличава счетоводната дейност на търговците, които освен всичко останало задължително се нуждаят от т.нар. EORI номер, без него износ/внос е невъзможен. Допълнителни разходи възникват и за фитосанитарен и ветеринарен контрол на храните, които се внасят от или към Великобритания, допълва Ани Чакърова.

Редица анализни сертификати се изискват при внос/износ на фармацевтични, хранителни и текстилни продукти, както и при горивата и др. Въпреки поскъпването на вноса и износа се очаква българските производители на стоки като електроника, електротехника, машини, автомобилни част и акумулатори да запазят конкурентни цени в сравнение с тези на други британски и европейски производители. 

Прогнозите на БСК показват, че дори и без мита, вносителите и износителите ще трябва да понесат  нови и нарастващи отговорности и да подготвят надлежно документацията, която изискват новите експортни процедури. Нека не забравяме и увеличаването на  разходите за тази подготовка, което неминуемо води до увеличаване на  цената за крайния потребител.  Независимо от изброените затруднения за бизнеса, според Ани Чакърова, Брекзит дава огромни възможности за българските и европейските транспортни фирми. Поради ограничените каботажни права на британските превозвачи българските фирми имат възможността да заемат нова пазарна ниша. 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-добрият вариант за страната след изборите?