Следвайте ни

Срещу 30 милиона Летище Пловдив поглъща Летище София ОБЗОР

viber icon

Министърът на транспорта Георги Тодоров е задействал процедура по вливане на търговското дружество „Летище София“ ЕАД в „Летище Пловдив“ ЕАД. Това заяви самият той по време на изслушването му в Парламента преди обед.

"Съгласно Закона за публичните предприятия аз предприех искане до Агенцията за публични предприятия и контрол за разрешение за вливане на едното държавно дружество в другото.Вливането предполага всички активи да преминат към "Летище Пловдив" ЕАД в едно с всичките наличности по сметки", обясни Тодоров.

Търговското дружество Летище София ЕАД към момента е 100% държавна собственост, но не е летищен оператор от сключването на договора с концесионера “Соф кънект“. Държавната фирма дори няма персонал, тъй като той е преминал към фирмата концесионер. Заплата оттам взимат единствено охраната и заетите в почивната станция "Космос" и Летище Балчик, които се водят сред активите на Летище София.

Министърът на транспорта обясни, че от вливането ще има поне две ползи. На първо място ще се възпрепятства възможността от разпродаване на средства, които са налични към момента в "Летище София" ЕАД. И на второ – за аеропорта край Крумово ще се осигурят средства за развитието му като летищен оператор и закупуване на активи за оперативната му дейност, посочи Тодоров.

Наред с активите на софийското дружество обаче, в Летище Пловдив ще бъдат прехвърлени и пасивите. Столичното летище е потънало в съдебни дела за над 50 милиона лева, напомнят само един детайл от бранша.

Срещу "спасението" на "Летище София", пловдивският аеропорт ще получи близо 30 милиона лева. Тъpгoвcкoтo дpyжecтвo, cтoпaниcвaлo coфийcкoтo лeтищe, paзпoлaгa c oбщo 60 млн. лв., нo зa мoмeнтa миниcтepcтвoтo нe нaмиpa мexaнизъм, пo кoйтo тe дa бъдaт тpaнcфopмиpaни тaкa, чe дa бъдaт пoдпoмoгнaти бългapcкитe aвиoкoмпaнии. Имeннo зapaди тoвa пoлoвинaтa oт тяx щe ce влeят в плoвдивcкoтo лeтищe, обясни транспортният министър.

Припомняме, че аеропортът край Крумово отдавна си търси концесионер. Повече от година имаше отворена процедура за концесията, но въпреки запитването от страна на няколко консорциума, нито една компания не подаде документи. Поради това се стигна до отлагането на процедурата 4 пъти, докато последната не изтече през март, а желаещи пак нямаше.

= Не е прецедент = 

Вливането на други държавни дружества в "Летище Пловдив" не е прецедент. Още  при първата концесия на аеропортите в Бургас и във Варна, те загубиха функциите си на летищни оператори. По същата схема търговските дружества бяха влети в "Летище Пловдив". Това позволи модернизацията на терминала, напомни още служебният министър на транспорта.

= Контра =

С влизането на двете нискотарифни компании "Летище Пловдив" се намира във все по-добра кондиция, коментира Спас Шуманов, член на СД на дружеството. Сега е много по-вероятно да му се намери и концесионер, а и да привлече външно финансиране. Години наред аеропортът имаше нужда от подкрепа от министерство на транспорта и не я получаваше, напомни бившият директор.

 

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Нали

Нали

19.08.2021 | 22:54

"нo зa мoмeнтa миниcтepcтвoтo нe нaмиpa мexaнизъм, пo кoйтo тe дa бъдaт тpaнcфopмиpaни"!!!!!! Да се чете така "но за момента министерството (мафията на Румен Радев) не намира законен механизам, по който да бъдат откраднати парите"!

Отговори
6 8
Венелин Иванов

Венелин Иванов

19.08.2021 | 20:27

Стига го лансирайте този БИВШ директор и вече БИВШ член на борда. Да беше направил нещо докато беше той директор, Да приказва всеки знае!

Отговори
18 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-сериозният замърсител на въздуха в Пловдив?