Следвайте ни

Смартфонът сменя портфейла

Мобилното банкиране пести средства и време, но българинът все още е недоверчив към сигурността на операциите

Мобилното банкиране е най-бързо развиващият се сегмент от пазара на финансови услуги през последните години. Смартфонът вече напълно замества портфейла, а освен това пести време за обикаляне на банковите офиси и пари заради по-малките такси. 

Българите обаче по традиция подхождат с недоверие към всякакви иновация. Затова все още не са активни по отношение на транзакциите през телефона си. Въпреки това и ние сме подвластни на тенденцията все повече услуги да стават дигитални. Това кара банките да се конкурират, като си сътрудничат с финтех компаниите и разработчиците на мобилни приложения.

Ако допреди няколко години

едва 5% от клиентите са ползвали мобилно банкиране,

сега една трета от хората са активни потребители, които по 10-15 пъти месечно влизат в приложението си за мобилно банкиране. Това е причината да се пристъпи към добавянето на различни функционалности и приложения по пътя към това телефонът да се превърне в портфейл.

Проблем засега е доверието в дигиталните банкови услуги. Според различни статистики между 90 и 95% от случаите потребителите ползват електронното банкиране предимно като информационна услуга - за проверка на наличност по сметка и в по-редки случаи за превод на пари и плащане на битови сметки. Именно в посока на засилване на доверието към дигиталното банкиране ще работят и банките у нас в следващите години. 

Целта е ясна -

с един клик да се осигури бърза и надеждна услуга

за клиента, която да пести време и в същото време тя да бъде максимал​но сигурна и защитена. Това е своеобразна стъпка към интегрирането на повече услуги в мобилното банкиране и начин за разнообразяване на каналите на дистрибуция на продукта. Една от идеите, която е застъпена в повечето подобни услуги по света, е клиентът да сканира лице и гръб на личната си карта и ​след това да ползва електронен подпис за п​арафиране на договора. След това, данните от документа за самоличн​ост се сверяват​ и се съпоставят с биометричен анализ на лицето на човека, подписал виртуалните договори към съответната банка. 

Стъпка по стъпка 

 

Дистанционната идентификация е най-важната стъпка по пътя към пълната дигитализация на банковите услуги за клиентите на дребно. Така потребителите ще могат не само да банкират, но и да се възползват от всички иновативни финансови продукти докато пътуват, работят или си почиват. Необходими са само мобилно устройство (телефон или таблет) с достъп до интернет и документ за самоличност. Към момента у нас ​само една банка (ПроКредит Банк) предлага възможност както за изцяло дистанционно откриване на сметка, така и за кредитиране. Сигурността на личните данни и удостоверяването на идентичността се гарантират, с допълнителното приложение Евротръст, с което се идентифицирате.

 

Станимир Кронев

Редактор

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?