46

Скок до 40% в цената на коли на старо, причините са три

Има спад в продажбите, но цената на колите втора употреба скача, обясняват експертите

„Вносът на употребявани автомобили традиционно в България е между 8 и 10 пъти по-голям от този на нови, но за миналата година статистиката е малко по-различна. Според нея има спад на употребявани автомобили в порядъка от 5% до 10% и един малък символичен ръст в продажбата на нови автомобили“, коментира Александър Костадинов - председател на Асоциацията на автомобилните производители, цитиран от bTV.

Въпреки спада в продажбите, цените на автомобилите втора употреба през последната година и половина са се повишили с до 40%, казват от бранша.

„Повишаването дойде след пандемията, войната в Украйна. В България се купуват малко нови коли, но вече и в Европа търсенето на коли втора употреба е по-голямо. Поради тази причина търсенето на коли втора употреба е голямо и цените си седят или на едно място или се повишават“, казва Велизар Митков - собственик на автокъща.

Липсата на суровини за направата на чипове за автомобили и забавянето на производството на компоненти заради войната в Украйна, както и недостигът на батерии, идващи основно от Китай, са част от причините за кризата в автомобилния бранш.

„Тези три фактора доведоха до значително намаляване на производството на автомобили в последната една - две години, което от своя страна се отрази и върху доставките на чисто нови автомобили, тоест търсенето изпреварва предлагането до някаква степен. Това от своя страна се прехвърля върху употребяваните автомобили“, казва Александър Костадинов.

Цената на автомобил, произведен 2005, преди година и половина е била 6500 лева, а сега е почти 9000 лева.

Повишаването на цените е на всички коли втора употреба. Николай Стоянов вече повече от година разглежда различни обяви на коли в интернет, а цените се променят.

„Обиколих доста автокъщи. Особено в Горубляне е много зле положението - затворени автокъщи, много слаб внос на автомобили. Има недостиг на нови автомобили и оттам хората спряха да си продават според мен старите автомобили. Ако досега са ги карали 5-6 години, сега ги карат 8-10 години и така нататък“, коментира той.

„Няма как да има изкуствено повишаване на цените. То дойде след кризата. Ако този автомобил преди година се е продавал за 12 000 лева преди година, в момента е 14-15 000“, посочва Велизар Митков, собственик на автокъща.

От бранша заявяват, че поне две години ще са необходими цените да се нормализират, защото търсенето е повече от предлагането.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
7 коментара
543

543

20.03.2023 | 11:03

Путин им видя сметката на европедалите по всички линии, по точно те сами си го сложиха

Отговори
1 0
turseneto e pove4e?

turseneto e pove4e?

20.03.2023 | 10:07

neznam kvo tursqt 6tom vsi4ko vi stoi. na men ne mi trqbva nova kola da otida do magazina 1 put v sedmicata. em 6tom ima tursene dobre za vas zna4i.

Отговори
0 0
Йоско

Йоско

20.03.2023 | 07:25

Аз сък копувал автомобил на 100 000 рееални километри, но на доста по-висока цена.

Отговори
1 0
евро-атлантик

евро-атлантик

20.03.2023 | 06:59

Дрънгел на 20г, ръжди, салона леш ама инак на 147 000 км ахахахахах, ЩО е то???? ей ни са наядоха тия

Отговори
10 0
смях в залата

смях в залата

20.03.2023 | 06:58

оооо как само 40% малко е, поне 80% да ги вдигнат!!!! Прос народ

Отговори
6 0
ЦИРК!

ЦИРК!

20.03.2023 | 06:56

Къв скок бре, това не е истина! Господин джамбаз взел дрънгела за 800 евро тука му хвърли една боя и оправи джантите и айдееее вече 2500 евро, даже тая седмица е на пРИмоцИя че инак е 3000 евра, живеем в шибанистан не забравяй

Отговори
8 0
Джамбаза

Джамбаза

20.03.2023 | 00:43

Заменям брънгия 20 годишна на 300 000 км за гарсониера в Люлин

Отговори
2 3

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?