Следвайте ни

Сделките на 2019-а: "Т МАРКЕТ" триумфира в Пловдив

Търговската верига нае дългосрочно 10 супермаркета "Триумф"

viber icon

Най-голямата сделка за годината в ритейл сектора в Пловдив е „бракът“ между местната хранителна верига „Триумф“ и "Т МАРКЕТ" - част от „Максима Груп“. Холдинговата компания с литовско и нидерландско участие управлява магазини за търговия на дребно в Балтийските страни, Полша и България. У нас оперира от 2005 година. На този етап има 82 магазина в 40 града.

„Триумф“ е пловдивска верига, рожба на фамилия Кесови. Те откриха първия си магазин през 2000 година. За почти две десетилетия увеличиха супермаркетите с още 10, като се стремяха да имат присъствие в почти всички квартали.

През лятото на тази година „Максима Груп“ даде заявка да наеме „Триумф“ под свой бранд.  Тогава собствениците на  веригата написаха до медиите: „Изключително тежко и емоционално е решението, което взехме. Запознахме се в детайли с дейността на международната компания "Т МАRКЕТ" и преценихме, че е със сериозна история, с професионално управление в България и оперира в няколко държави. По тази причина гласувахме това доверие на тях, те да развиват обектите в Пловдив". 

С Решение №1163 от октомври 2019 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на холдингъта да оперира дългосрочно 11-те търговски обекта „Триумф“, без да е фиксиран срок. В документа обаче е отбелязано, че независимо от  продължителния характер на договорите, в тях е предвидена възможност за предсрочното им прекратяване. Междувременно стана ясно, че „Триумф“, който бе в мол "Марково тепе", ще се наеме от Билла и от други два чуждестранни търговеца от ритейл сектора.  

Сделката между „Триумф“ и "Т МАРКЕТ" цели разширяване на дейността на „Максима България“ на територията на Пловдив - част от дългосрочната стратегия на дружеството за развитие на българския пазар. Гpyпaтa cи e пocтaвилa зa цeл и pъcт нa oбopoтa oт 7 пpoцeнтa. 

Миналата седмица тя откри в един и същи ден 6 от новите си магазини в Пловдив, които са изцяло реконструирани в стил "Т МАРКЕТ". В началото на следващата година ще отворят врати и останалите четири. С тях общият брой под тепетата ще стане 13. На церемонията генералният директор на  „Максима България” ЕООД Петър Павлов обяви, че до момента за ремонта са инвестирани близо 7 млн. лв.   

Отчетът на дружеството за 2018 г. показва, че финансовите резултати отбелязват ръст от 19,4% в сравнение с предходната година. Търговският оборот на веригата за 2018-а е 259,7 милиона лева (без ДДС), а оперативната печалба преди данъци, такси и амортизация възлиза на 1,56 милиона лева.

 

Три ключови сделки и един фалит

 

Сделките в големия бизнес обичайно остават в тайна за обикновените хора, особено ако не става въпрос за впечатляващо много милиони или брандове, които знаят и децата в началния курс. В Пловдив обаче няколко корпоративни казуса през 2019 г., освен като новини по бизнес страниците на медиите, лесно се класираха и сред ежедневните теми на пловдивчани. Защото засягаха важни въпроси като откъде пазаруваме, къде се храним и какво се случва с емблематичните сгради на града.

"Марица" направи своеобразна класация на най-интересните случки в бизнеса през изминалата година. По наше мнение тук влизат пребрандирането на магазините от пловдивската верига "Триумф", продажбата на най-големия хотел в града "Гранд хотел Пловдив", промяната в собствеността на пицарии "Верди". За съжаление, и фалитът на една от най-големите туроператорски компании в страната "Астрал холидейз", тръгнала преди 24 години именно от града на тепетата. 

 

Сава Чоролеев отваря казино в бившия новотел

Най-големият хотел в града "Гранд хотел Пловдив" от януари тази година има нов собственик. Това е бургаският бизнесмен Сава Чоролеев, свързан със завода за захарни изделия „Победа“ и още по-популярен с интересите си в хазартния бизнес. Сделката бе на стойност 45 милиона лева и не бе първата между „Синергон холдинг“ и Сава Чоролеев. Малко преди пловдивския хотел   бургаският бизнесмен през друго свое дружество купи и един от морските хотели, собственост на Бедо Доганян - "Европа" в Слънчев бряг.  Мълвата носи, че интерес към бившия Новотел са имали и братята Александър и Асен Асенови, собственици на "Хъс" ООД, и друг именит хотелиер - Георги Гергов.

Сделката с пловдивския хотел имаше досущ същата схема като с морския хотел. Регистрира се ново дружество, в което Новотела се вкарва като апорт и се продава то. Така всъщност на тезгяха излезе "Гранд хотел Пловдив" ЕООД. За да влезе Новотелът „чист” в „Гранд хотел Пловдив” ЕООД, на 17 декември м.г. бе отписана и ипотека в полза на Райфайзенбанк.   

Година след продажбата на емблематичния хотел там вече почти е завършено и новото казино. Очаква се то да заработи след Нова година. Сава Чоролеев е с много опит в хазартния бизнес - негови са най-голямото казино в Слънчев бряг „Платиниум” и още едно в Банско. 

 

Шеф Боруков взе пицарии "Верди"

През април един от най-известните шеф-готвачи в Пловдив стана собственик на пицарии "Верди". Дотогава Николай Боруков управляваше няколко класни ресторанта под тепетата - „Сол и пипер”, Porky’s BBQ и „Златна круша”. Сделката на годината му донесе още шест заведения. Концепцията на новия собственик е ясна - фемили ресторанти, с ново обогатено меню /пиците и пастите отново присъстват, но вече не са основен акцент/ и нов интериор на обектите. Важен детайл е, че заведенията вече не са част от верига Пицарии Верди, а от „Фемили Верди”. Промяната застигна дори кутиите за пица, които вече са изработени така, че да задържат по-дълго ястието топло.

 


Пицариите Верди бяха един от емблематичните брандове в града. Тръгнаха още с началото на прехода, преди около 26  години, създадени от трима местни предприемачи - Станислав Костов, Христиан Боев и Мирослав Маринчевски. Бизнесът потръгна и марката стъпи успешно и в столицата, и по Черноморието. През 2015 година бе продадена търговската верига Кавен Ирадис и в крайна сметка  Николай Боруков договори шестте пицарии с „Бомако” на Иван Маринов. Цената на сделката остана в тайна.

 


Отваряме една скоба, за да припомним, че „Златната круша” пък се води за най-стария работещ ресторант в Пловдив. През зимата за първи път в над 85-годишната си история обектът затвори за ремонт и тогава всъщност бе придобит от шеф Боруков. И сега интериорът е такъв, че непрекъснато прави препратки с фотографии от ​стария Пловдив и емблематичните му сгради.

 

Фалира най-големият туроператор в страната

Фалиралият гигант "Томас Кук" взе главата на най-голямата туристическа компания в страната - пловдивската „Астрал холидейз Интернешънъл“ АД .

Тя бе официалният представител на немския туроператор за България от 2013 година насам, но на 7 октомври изненадващо обяви процедура по несъстоятелност.

Благодарение на застраховката си "Отговорност на туроператора" с лимит от 700 000 лева това не доведе до бедстващи туристи по курортите.

Заговори се обаче, че партньори на пловдивския туроператор са останали с неразплатени фактури. Без работа се оказаха около стотина служители на компанията. 

"Астрал" тръгна преди повече от 24 години от малък офис в Пловдив и през всичките години се управляваше успешно от пловдивчанина Христо Гълбачев.

Тя се "роди" на 13 септември 1995 година като малка компания, предлагаща предимно чартъри за българи в чужбина.

С течение на времето се разраства много, служителите наброяваха над 200, а компанията успя да предложи пълната гама туристически услуги ​- външен туризъм за българи в чужбина, вътрешен - за чужденци в България, продажба на самолетни билети, имаше и собствена транспортна компания.

През 2013 година сключва договор с гиганта "Томас Кук" и става негов ексклузивен представител за България. 

 

Мария Петрова

Мария Петрова

Журналист - екип "Бизнес"

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?