Следвайте ни

Пътниците на "Летище Пловдив" се стопиха наполовина

Сривът дойде, след като нискотарифен превозвач спря две свои линии до Пловдив

В годината, в която Пловдив е Европейска столица на културата, летището ни обслужва двойно по-малко пътници. От 81 392 души за първите шест месеца на 2018 година са останали едва  43 971, или намалението е с 45.98%. Това говори и за слаб чартърен зимен сезон 2018/2019.

Сривът в пътникопотока дойде още миналия ноември, когато единственият нискотарифен превозвач "Райън еър" обяви, че спира две от трите си редовни линии до Пловдив. Отпаднаха Брюксел и Милано, а като дестинация остана само Лондон. Паралелно с рестриктивната си политика спрямо нашия аеропорт обаче, "Райън еър" пусна много нови линии от и до София, Варна и Бургас.


Заради лошите финансови резултати Министерство на транспорта дотира аеропорта край Крумово с над 1 милион лева само за първото полугодие, при положение че  миналата година сумата на държавните пари е била 824 000 лева.

Летище Пловдив продължава да е с разклатено финансово здраве. Докато през първите три месеца на 2019 г. финансовите му резултати бяха тревожни, обобщените за първото полугодие звучат отчайващо. Цифрите от анализа на производствената дейност по основни видове услуги говорят, че приходите от авиационни услуги за периода 01.01.2019 - 30.06.2019 г. бележат спад  с 93 хил. лв., което представлява 16.20% намаление спрямо същия период за 2018 г.


За първото полугодие на тази година е заредено  и по-малко авиационно гориво - 1373 тона, спрямо първото шестмесечие на миналата година - 1880 тона, или  минус 26.97%. Почти наполовина е намален и броят на обслужените пътници. За миналата година през аеропорта са преминали 81 392 пътници, докато обслужените от януари до юни 2019 г. са  43 971, или намалението е с 45.98%. Това говори и за слаб чартърен зимен сезон 2018/2019.

На фона на отрицателните данни за авиационно гориво и обслужени пътницинедоумение буди фактът, че наземно обслужените самолети и товари имат ръст, който в графа самолети е почти 100%. Според финансовия отчет за периода януари-юни 2018 г. на летище Пловдив са обслужени 830 самолета, а за първото полугодие на тази година броят им е нараснал 1609. Каргото от 216 тона пък е скочило на 426 тона.

Почти двойно са намалели и търговските приходи - с 220 хил. лв., което е минус 40.15%. Докато през миналата година е имало продажби за  548 хил. лева, през тази са отчетени 328 хил. лв. За разглеждания  период надолу са и приходите от оперативна дейност  с  93 хил. лв., съответно има спад от 4.78 %.


Излиза, че летището няма сила за собствени приходи, а разчита основно на финансови инжекции от страна на Министерството на транспорта. През януари -юни 2018 г. то е дотирано с 824 000 лв. държавни пари, а за същия интервал от време през 2019 г., в него са налети 1 044 000 лв., което е 26.7 % повече. И докато са се свивали разходите за суровини и материали, за персонал, амортизация и други с между 2 и 54 %, разходите за външни услуги са литнали до почти 300 процента - от 149 000 лв. на 545 000 лв. Толкова проценти гонят и задълженията към доставчици, които са стигнали 697 000 лв. спрямо 186 000 през януари-юни 2018 г.  Почти двойно са набъбнали и вземанията от клиенти и  доставчици - от 901 000 лв. на 1 727 000 лв.

= Концесията в мъгла =

Все още няма яснота кога ще се открие нова процедура за концесия на „Летище Пловдив“ ЕАД. Министърът на транспорта Росен Желязков обяви тази пролет, че това ще се случи през месец юли 2019 г., но по тази тема се мълчи. Явно се изчаква развоят със софийския терминал, чиято наскоро обявена концесия бе стопирана заради жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Според запознати се чака да минат и местните избори и след това да има движение по въпроса с пловдивското летище.


 

Мария Петрова

Ръководител екип „бизнес“

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?