3906

Позиция на Yettel България във връзка с политиката и процесите по извършване на оценка на риска

 

Във връзка с публикация от 28 май 2024 г. в онлайн и печатното издание на вестник „Марица“, в която се представя политиката и процесите по извършване на оценка на риска на клиентите на Yettel България, с цел коректно представяне на фактическата обстановка бихме искали да направим следните уточнения:

Процесите при извършване на оценка на риска от Yettel са формализирани, публични и регламентирани в Закона за електронните съобщения. Информацията за нея е достъпна за всички потенциални, нови и съществуващи клиенти онлайн на Yettel.bg, в онлайн магазина, както и в нашите търговски обекти, където сме осигурили печатни материали. 

Оценката на риска е стандартна практика за всички компании, които предлагат устройства на лизинг, както и за всички банкови и небанкови финансови институции в страната. Тя представлява автоматизирана проверка, чиято цел е да покаже доколко е вероятно дадено лице да спре да плаща задълженията си към Yettel или да изпадне в ситуация, при която не е в състояние да го прави.

Твърденията в статията, че при неблагоприятна оценка на риска се изисква от клиентите да платят „доста повече от стандартната цена на абонаментен план или при покупка на мобилно устройство“, категорично не отговарят на истината. Тя няма влияние върху цената на услугите или устройствата, предлагани на лизинг или в брой. Всички клиенти, независимо от оценката на риска, заплащат еднакви крайни цени и това е описано на Yettel.bg на същата подстраница, цитирана в материала. 

По-неблагоприятната оценка има отношение единствено към броя месечни такси или вноски за лизинг, които даден клиент трябва да предплати при сключване на договор, но те не са допълнителни или наказателни, тъй като се приспадат от общата цена, която клиентът заплаща. Това означава, че цените не се влияят от оценката на риска и не са по-скъпи за клиентите, чиято оценка е за по-висок риск. 

Както вече посочихме, в случай на по-неблагоприятна оценка, от клиента може да бъде изискано да предплати една или повече месечни такси (при закупуване на устройство на преференциална цена с абонаментен план), да заплати определена първоначална вноска (при предоставяне на устройство на лизинг), да предостави друга гаранция или обезпечение, а в много редки случаи е възможно на лицето да бъде предложено по-нисък клас устройство. Важно е да уточним, че ако клиентът не са съгласи с резултатите от извъшваната чрез електронен алгоритъм автоматична оценка на риска, той може да поиска нейното преразглеждане чрез писмено заявление в търговските ни обекти или такъв от партньорската ни мрежа. 

Вярваме, че използването на логото и бранда на Yettel България в материали, съдържащи некоректна или непълна информация, е в разрез с етичните правила на обективната журналистика. Добрата практика изисква при изготвянето на аналитични материали цитираната страна да получи възможността да изрази своето становище, за да могат читателите бъдат запознати с пълния набор от факти. 

С оглед на изложеното по-горе ще се радваме нашето становище да бъде отразено.

Анкета

За кой отбор ще стискате палци на Евро 2024?