46
Следвайте ни

По-мързеливи ли са служителите в хоум офиса

viber icon

Много е вероятно голяма част от служителите скоро да минат отново в режим "хоум офис" заради увеличения брой на заразени с COVID-19. С всяка своя заповед министърът на здравеопазването посочва, че тази мярка би трябвало да се приложи навсякъде, където е възможно. Дали работата от разстояние обаче е толкова пълноценна, а служителите - продуктивни? Отговаря Йордан Танковски, организационен консултант.

 

- Г-н Танковски, толкова ли е важно мястото на работа за постигане на корпоративните цели? И защо в режим „хоум офис“ не сме толкова продуктивни?

- Преди години търсех отговор на въпроса "какво е щастието". Случайно попаднах на една мисъл, че „щастието се състои в това да извършваш нещо, в което виждаш мисия и смисъл“. Ако работата на служителя е такава, че той вижда смисъл и мисия в нея, носи му удовлетворение, вижда резултатите от нея и усеща някакъв принос за колективното добруване, ами няма по-добро нещо от това. Мястото на работата има една много важна социална функция, а именно да сближава хората, да могат да си общуват, да усещат синергията на екипността, да обменят идеи. Работното място не е непременно нещо, което хората посещават с нежелание. В моята практика виждам множество хора, които искат да се върнат на работните места, защото чисто физически колегите им липсват. Липсва им споделянето и пиенето на кафе заедно. Неформалното общуване в офисна среда повишава усещането за ​"заедност​". Ние сме социални същества и всяка продължителна изолация унищожава нашите мотивационни системи за участие и създаване на контакти. Когато хората са изолирани, ​"мотивационните системи" в мозъка им постепенно се изключват. Причината е, че се отделя по-малко допамин и по-малко ендорфини - това са онези вещества, които поддържат жизнеността и се грижат за това да имa радост в живота и работата. Ако мозъкът не отделя допамин поради самота и изолация, засегнатите индивиди изпадат в депресия или преживяват различни форми на тревожност.

- Според Вашите наблюдения, след повече от една година с дистанционен режим кои служители са по-мотивирани - тези, които работят вкъщи, или останалите, които посещаваха офиса?

- Моето наблюдение е, че в началото имаше твърде положителна еуфория у тези, които започнаха ​"хоум офисна​" работа. Изглеждаше така, че се увеличават свободата и уютът в работата. Работата вкъщи има големи предимства, но и доста недостатъци. Например, когато си вкъщи, можеш да си облечен по-свободно, чувстваш се защитен, защото си в позната среда. Близките ти са наоколо и никой не ти седи на главата, каквото е усещането в ​"опън спейс​" пространствата на офис сградите. От друга страна се видя, че хората, които работят вкъщи, започват да мързелуват, по-лошо да организират времето си и да приоритизират задачите си. Защо се случи това? Защото вкъщи имаш доста дразнители за практикуване на хедонизъм. Има твърде много изкушения да ​"скатаваш" време, забавлявайки се с нещо. Работата вкъщи често създава предпоставки за разваляне на дисциплината и отлагането на задачите. Консултирах доста мениджъри, които управляваха хора от дистанция, как да мотивират служителите си да станат по-концентрирани и мотивирани и как да не си дават отчетите със закъснение. Това, което се губи, са контролът и самоконтролът. Работното място в офиса има една скрита саморегулираща функция, която кара хората да бъдат по-концентрирани и асоциирани в работата си. Познавам работодатели, които създадоха отлични условия за работа вкъщи - плащаха интернета, поеха разходите за някои офис консумативи, позволиха повече самоорганизация. Това беше оценено от служителите и имаше позитивен ефект върху резултатите. Видях хора, които превърнаха различни онлайн платформи с екипна среда за комуникация, без да се злоупотребява с времето на останалите. Видях и много лоши примери като това, че някои мениджъри в желанието си да контролират повече хората си буквално ги държаха по 4-5 часа в скучни и безсмислени екипни срещи, от което хората се отегчаваха и изключваха камерите и микрофоните си.

- След дълъг период на "хоум офис" вероятно и връщането в офиса е проблем?

 - За последните 9 месеца съм провел три обучения за големи компании на тема "как да се завърна безопасно на работа​". Темата беше продиктувана от факта, че около 20% от служителите имаха сериозни проблеми с връщането на работното си място. Тези проблеми са свързани с повишаване на тревожността, появила се по време на пандемията от ковид-19. От друга страна, това са изгубените навици за работа в офисна среда. Трябваше нова мобилизация и създаване на някои правила за връщане в офиса.

- Какво трябва да направят мениджърите, които виждат трудности да обединят екипите си след толкова време на работа от разстояние? Какъв съвет ще им дадете?

- Първо ще кажа, че работодателят не бива да се поддава на всеобщата тревожност и да позволява тя да го заразява. Тази несигурна среда ни принуждава да ставаме все по-гъвкави и креативни. Нека всеки работодател да се вслушва в идеите на хората в екипа си и да не се опитва да взема самостоятелни решения. Винаги е по-добре да се ползват хората като ​"доставчици на идеи". Важните решения да се вземат в екипни срещи след обмисляне на плановете и детайлите. Желателно е работодателите да помагат на работещите да увеличават личностната си ефективност, защото тя в условия на криза е най-полезна и ценна. Трябва да се променят матриците на мислене и все повече в компаниите да се провеждат обучения, които да увеличават личностната ефективност и устойчивост, уменията за справяне със стреса, емоционалната компетентност, управлението на конфликти и др. Да се предостави възможност на служителите да ползват компетентна психологическа помощ, разходите за която да се поемат от работодателите. Това е нов тип социалноотговорно поведение от страна на работодателите. Мениджърите е добре да провеждат по-често лични мотивационни разговори с всеки един от служителите си, като си говорят не просто за работа, а и за неща, свързани с живота на служителя. Целта на тези срещи е най-малкото работещите да разберат, че на техните мениджъри им пука за тях. 

Визитка:

Йордан Танковски има повече от 24 години опит в организационното развитие и провеждането на обучения в областта на меките умения за бизнес организации, НПО, педагогически колективи и държавни организации. Той е организационен консултант, специализирал в оценката на организации и стратегическо планиране. Сериозна част от портфолиото му е провеждането на лидерски и мениджърски курсове за среден и висш мениджмънт от бизнес организации и държавни структури.

Още интересни четива - в изданието "Есен" на ИК "Марица"

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (3)

Баткото на батко

Баткото на батко

13.10.2021 | 18:03

В Бг със свещ да търсиш, няма да намериш доволен чорбаджия. Привидно в къщи си уж по-продуктивен, по-спокоен, НО колко почивни дни имаш - практически си без почивен ден. Нашите т.н. чорбаджии работодатели им се свиди да ти платят когато си в офиса, а когато работиш от дома, ще ти удържат пари за мързелуване и каквото си наумят, но със сигурност ще ти редуцират заплатата. Това е един капан за наивници!

Отговори
6 0
Батко

Батко

13.10.2021 | 19:34

Така е!

Отговори
1 1
Батко

Батко

13.10.2021 | 17:22

В офиса съм 10 пъти по-непродуктивен, то не са чакания за срещи, кафета, безсмилени разговори.

Отговори
3 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?