46

Пловдив отесня, но остава първи избор на големите инвеститори

Напук на кризата новите заводи и логистични центрове край града се множат

Помните ли суматохата преди четири години, когато България влезе в полезрението на "Фолксваген" и бе оглеждана като потенциална локация, където концернът да изгради свой завод? Инвестицията за над 1 милиард евро, в крайна сметка, отиде в Словакия под формата на разширение на съществуващата производствена база в Братислава. Там и дотогава се сглобяваха SUV моделите Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8 и Porsche Cayenne, заедно с по-малките VW Up, Skoda Citigo и Seat Mii. Новото производство трябваше да поеме VW Passat и модела Skoda Superb. Какво общо има това с Пловдив, освен че и ние се състезавахме за големия инвеститор, защото имаше какво да предложим в Тракия икономическа зона? България попадна в short-листата на "Фолксваген" по много причини, една от които беше, че тук са стъпили и са се утвърдили много производители на автокомпоненти, поддоставчици на големи концерни. Тоест екосистемата за големия бизнес беше налице.

Точно по същата схема се разраства напоследък индустрията на Пловдив. Първите големи производители дойдоха с фанфари отдавна, а сега, далеч по-тихо, идват други производства, обвързани с първите. Тези, които са тук, се разрастват, за да останат. Имаме абсолютно нова БГ индустрия, много по-различна и с пъти по-голяма от тази през 1997 година, казва Стефан Стоянов, зам.-кмет „Образование и бизнес развитие“ в Община Пловдив. Инвеститорите вече не идват така шумно просто защото пътят вече е утъпкан.

Бъдещи инженери посетиха “Милара интернешънъл”, за да разгледат на живо е-камиончетата. Снимка от сайта на компанията

Първите пораснаха в пъти

Най-трудното мина и сега наличието на подходящите доставчици и партньори гарантира привличането на нови инвеститори, смятат от мениджмънта на Тракия индустриална зона. И припомнят, че първият инвеститор въобще в рамките на индустриалните зони край Пловдив бе "Фереро" през 1996 година. Година по-късно дойде „Либхер“. Сега компанията има три завода - „Либхер Хаусгерете Марица“, "Либхер-Транспортейшън Системс" ЕООД,  което произвежда отоплителни, вентилационни и климатични системи за приложение в железопътния транспорт (отваря 2004 г.) и "Либхер Конкрийт Технолоджи Марица" ЕООД за бетоновози (открито е 2022 г.). И в момента няколко компании в ТИЗ увеличават своите площи - българската „Макском“, „Милара интернешънъл“, португалската "ВА Глас" (бившият стъкларски завод), посочват от управата на най-големия индустриален парк в Източна Европа. „Милара“ е основана в Пловдив през 2006 г., десет години по-късно разшири завода си, а сега инвестира във втори, в непосредствена близост до първия, за производство на електромобили. Инвестицията е за над 20 милиона лева.

По идентичен път върви и друга компания, зад която стои корпорация майка от Япония. Преди дни „Пентакс медикъл България“ взе сертификат, клас А, от Българската агенция за инвестиции заради инвестиционния си проект „Разширяване на производствения капацитет на бронхоскопи за еднократна употреба”. Вложението е малко над 10 милиона лева.

Компанията е част от японската група Pentax Medical, която е собственост на Hoya Corporation, и присъства в Пловдив със свой сервизен център от 2012 г. Основният предмет на дейност е ремонт на медицинска и ендоскопска апаратура. Още тогава стана ясно, че сервизът в града под тепетата е първият център на Pentax на Балканите и ще обслужва Европа, Близкия изток и Африка. Досега инвестициите се изчисляват на около 14 милиона лева.

“Пентакс” сглобява и ремонтира ендоскопи за цяла Европа, Близкия изток и Африка

Сега дружеството има намерение да увеличи производствения си капацитет. "За реализирането на тази цел компанията ще закупи машини за лазерно рязане, складови системи и оборудване, специализирани инструменти за сглобяване на ендоскопи, включително е предвидено изграждане на микробиологична лаборатория", посочват от Агенцията за инвестиции. Точната инвестиция възлиза на 10 252 000 лв., като се очаква откриване на 74 нови работни места.

Припомняме, че японската група проучваше възможностите за инвестиция в България близо две години, преди да стъпи в Пловдив. Според консултанта „Фортон“ компанията е разгледала внимателно над 30 потенциални локации в страни от Европейския съюз. Тогава инвеститорите посочиха, че сред решаващите фактори за избора на Пловдив са били благоприятната бизнес среда, както и потенциалното сътрудничество с висши учебни заведения и медицински институции в града.

Един инвеститор на прага и един в бъдещето

Завод за чипове ще отвори съвсем скоро в чертите на Пловдив. Той не е голям, разположен е на 2000-3000 кв.м, но пък за сметка на това е високотехнологичен, издава в аванс Стефан Стоянов. Засега името на компанията се пази в тайна, докато текат последните приготовления по инвестицията. Особеното й е, че тя ще е в града, нещо, което рядко се случва заради ограниченията на големия град. Последно беше със завода на „БТЛ индъстрийз“, които си харесаха парцела на бившата Кожарска фабрика и строят там за производство на медицинска апаратура. Новата компанията ще ползва готово хале в градската индустриална зона. Преговорите с нея продължиха почти две години, посочва зам.-кметът и допълва, че това наистина не е лек процес. В отдел „Бизнес развитие“ на Общината във всеки един момент има отворени между 8 и 15 казуса на потенциални инвеститори.

Засега обаче няма движение по официалното намерение на компанията на българския емигрант Антон Стефов за производство на бронирани автомобили в Пловдив.

Съвсем наскоро, по време на символична първа копка на такъв завод в Бургас, собственикът на International Armored Group (IAG) обяви, че следващата му стъпка е откриване на заводи в Пловдив и Благоевград. Първоначалната инвестиция за всеки един се оценява приблизително на 25 млн. лв. А си заслужава не само заради огромното вложение… International Armored Group е глобална и позната компания в отбранителната индустрия по света. Основана е от Стефов в далечната 1993 г. в Канада, а сега има подразделения в Обединените арабски емирства, САЩ, Канада и Турция, Великобритания, Пакистан, Ирак и Южна Америка.

Три особености на местната икономика

* През последните няколко години местната икономика стабилно се трансформира от ниско- и среднотехнологичен профил към по-високотехнологичен, с много нови инвестиции в сектори като електроника, оптика и оптично оборудване, медицинско оборудване, самолети и др.

* В региона се намира една от най-бързо развиващите се индустриални зони в Югоизточна Европа, където оперират повече от 200 местни и международни компании. Любопитното е, че в ТИЗ като брой повече са родните компании. Въобще малките и средните компании в Пловдивско имат огромна динамика, което се вижда и с просто око, минавайки по входно-изходните артерии на града, коментира зам.-кметът Стефан Стоянов. ТИЗ като цяло е лидер по работни места - над 71 000, повече от 20 000 от тях в автомобилостроенето и мехатрониката. Това помогна за утвърждаването на Пловдив като лидер в сектора, който формира над 1/5 от добавената стойност на същия за страната - вследствие това производство е допринесло за около 40% от икономиката на региона през 2020 г.

* Тук има голямо струпване на „таланти“ - образована и млада работна ръка. В последните години бизнесът и образователните структури работят в много тясно сътрудничество, за да налучкат как най-добре да са полезни един на друг.  В Пловдив се обучават над 35 хиляди студенти. Ето защо фирмите се надпреварват да „резервират талантите“ още от студентската банка.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
4 коментара
инж. Ганьо Ганев

инж. Ганьо Ганев

12.05.2023 | 06:03

Строите заводи,но върху първокачествена земеделска земя.След 100 години тези след нас ще ядат ламБени шишета,стрити на прах...Същото е и в "яката"/между Родопите и Пловдив,за тези които не знаят какво е "яка"/.

Отговори
17 3
Серьожа

Серьожа

11.05.2023 | 11:30

В Пловдив харашо,но очень много мангалъй и памасъй

Отговори
19 7
Не ви стиска

Не ви стиска

11.05.2023 | 10:09

Що не споменете и заплатите?

Отговори
34 2
Точно

Точно

14.05.2023 | 18:00

Ами да ги споменем де..... за хора без образование 1200лв за такива със от 1400 до 3500лв . ЧИСТО !!!

Отговори
5 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?