Следвайте ни

ПИМК - Транспортният гигант с ново бизнес амплоа

Илиян Филипов и Пенко Несторов нагазиха в строителството, за да осигурят жилища на своите служители. Сега инвестират в модерни сгради в Пловдив и София

Със своите бързо развиващи се икономически зони и безработица под 4% Пловдив се превръща в привлекателно място не само за работа, но и за живеене. Демографската картина в областта е значително по-благоприятна от общата за страната. Причината? Градът привлича нетни мигранти от други области. Чуждестранните студенти също са голяма и платежоспособна група, заинтересована да купува жилища заради високите наеми.

Всички тези фактори поддържат ентусиазма в строителния бранш. И съвсем логично големите проекти в Пловдив са жилищни. Кои са пловдивчаните, които инвестират в имотния бизнес и къде строят днес? Как инвеститорите работят с местната администрация и има ли "богоизбрани" в бранша. Разказваме ви в новата си поредица.

Създадена от Пенко Несторов и Илиян Филипов през 2000 г. и базирана в Пловдив, "ПИМК" бързо отдавна си изгради репутацията на сигурен превозвач на товари. Днес тя е най-голямата транспортна фирма в България и в топ 10 в Европа. Освен това се развива успешно в още няколко направления: от 2016 г. ПИМК инвестира и в жп транспорта, след като спечели концесията на интермодалния терминал край Пловдив за 27 години. От известно време компанията има нови хоризонти в бизнеса. С новото си дружество PIMK Build тя вече има изградени 4 модерни сгради за продан - три в Пловдив и една в София.

В самото начало пловдивското дружество транспортира дрехите на испанската Inditex, производител на марките Zara, Stradivarius, Bershka и др. "ПИМК" бързо се превърна в най-голямата автомобилна компания в България. Сега тя разполага с автомобилен парк от над 1400 камиона и превозва товари в България, цяла Европа, както и в части от Азия и Африка. През 2018 г. компанията закупи 50 нови камиона IVECO. Моделите са IVECO STRALIS NP 400HP и се движат изцяло на природен газ. Новата инвестиция дава възможност на превозвача да направи автопарка си още по-устойчива от гледна точка на финансовите тежести спрямо возилата на дизел. Stralis NP има до 40% по-ниски разходи за гориво в сравнение със съответната дизелова версия, като замърсяването на въздуха е с над 90% по-малко.

Освен в транспорт на природен газ компанията от години инвестира и развива жп транспорта и интермодалните превози, при които има комбиниране на превозването на стоката между камион и влак.


Инвестиции в жп транспорта

От 2016 г. ПИМК инвестира и в жп транспорта, като за целта създаде своя товарна железопътна компания - "ПИМК рейл", и купи локомотиви и специални джоб-вагони за ремаркета. През 2017 г. чрез дъщерната си компания "Терминали" тя спечели концесията на интермодалния терминал край Пловдив за срок 27 години. В терминала, изграден с пари по оперативна програма "Транспорт", новият оператор ще трябва да инвестира 15 млн. лв. Със спечелването на концесията ПИМК пусна и първия си интермодален влак за Черкезкьой, Турция, на който се товарят по 34 ремаркета. В началото на март 2018 г. ПИМК пусна първия си интермодален влак за Турция. Днес три влака пътуват седмично за Турция. Те тръгват от Пловдив в сряда, петък и неделя и се връщат от Турция в понеделник, четвъртък и събота. Курсовете на PIMК Rail между Пловдив и Черкезкьой предизвикаха истински фурор. Интересът към директната жп връзка е огромен за турската индустрия.


Друга екоинициатива на предприемачите е да извозват товарите от КЦМ към Черкезкьой с влаковете на PIMК Rail. Всяка седмица близо 70 камиона се извозват до Черкезкьой. От там товарите пък се разпределят към турските градове Чорлу и предградието на Истанбул Тузла. Това означава по-икономично, екологично и бързо придвижване на стоки между България и Турция. Освен това екопроектът реално се отрази и върху трафика в Пловдив и областта.

Строителството - новото амплоа на ПИМК


От 2 години компанията се занимава и със строителство през фирма PIMK Build, която е част от холдинга. Първоначалната идея на собствениците е да продават жилища при специални условия на свои служители. Това е начин да се реши един от големите проблеми в бранша, а именно липсата на достатъчно международни шофьори. Впоследствие обаче компанията решава да продава жилища и на външни лица. През 2017 г. съдружниците Илиян Филипов и Пенко Несторов инвестират в своя пилотен проект - 7-етажна жилищна сграда на бул. „Дунав“ 196. С предимство за закупуване на апартаментите са техни служители. Фирмата осигурява 95% заем от стойността на апартамента, като заемът се изплаща с погасителни вноски, които се удържат от месечната заплата. Следващите инвестиции на предприемачите са в най-зеления район на Пловдив - „Западен”. Там те започнаха своя първи жилищен проект на кръстовището на бул. „Пещерско шосе” с улица „Елин Пелин”. Комплексът е от затворен тип - с 5 жилищни секции с по 6 етажа, а общият брой на апартаментите е 92. Голямото му е, че ще разполага със собствена детска градина с голям двор за игра. Зад вече строящата се сграда в момента предприемачите издигат втора жилищна сграда. Тя е П-образна, включва 3 жилищни секции с по 6 етажа, а общият брой на апартаментите е 105. Всяка секция е оборудвана с модерен и надежден асансьор, а в сутеренните нива има паркоместа за всички жилища.

Кандидати за концесията на летище Пловдив


Заедно с "Тракия икономическа зона" компанията кандидатства и за концесията на летище Пловдив. През лятото на 2018 г. победителят - китайската HNA Airport Group, се отказа от концесията. Решението на правителството обаче бе да не се подписва договор с втория класиран кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК.

Даниела Арнаудова

Редактор-репортер екип „общество“

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?