Следвайте ни

Петролът евтин, дизелът - скъп

viber icon

Горивата в България поскъпнаха с близо 20% за година, макар цената на суровия петрол за същия период да е скочила с по-малко от 5%. Увеличението на газа, дизела и бензина вдига транспортните разходи на производители и търговци. Това води след себе си до лавина от поскъпвания на основните стоки, което пък помпа инфлацията. Така голяма част от предвидения за догодина ръст на заплати и пенсии вече е изядена. 

Макар все още да сме далече от цените на горивата в Западна Европа, постепенно се доближаваме до тамошните стандарти. Това обаче не се случва с доходите на хората у нас. Разходите за транспорт имат все по-голяма тежест за бизнеса и домакинствата, защото освен дизелът и бензинът ударно поскъпват застраховката "Гражданската отговорност" и данъците за най-масовите автомобили. За антипазарно поведение и картел в търговията с горива у нас се говори от години, но реални действия срещу това от институциите няма. Държавата няма изгода да търси инструменти за натиск върху цените, защото по-високите стойности водят до по-големи приходи в бюджета от акциз и ДДС. Заради лавината от протести в последните дни и публикациите в медиите обаче от Комисията за защита на конкуренцията все пак реши да се задейства и започва проверка на големите вериги. 

Първото, с което ще се занимават инспекторите, е как се формират крайните цени и защо в съседни области с приблизително еднакви транспортни разходи има драстични разлики на колонките за дизел и бензин. 

Търговците обикновено оправдават поскъпването с движението в цените на долара и петрола. От държавната комисия обаче най-после също се запитаха защо в такъв случай по бензиностанциите няма движение надолу, когато суровината поевтинява на световните пазари. За това, че в обясненията на търговците няма логика, говори и прегледът на трендовете от последните 3 месеца. В този период в цената на барел суров петрол има само леки колебания в двете посоки. Таванът е достигнат на 9 октомври, когато сделките са се извършвали на 83 долара за барел. Оттогава суровината поевтинява и към днешна дата суровият петрол се търгува за под 71 долара. Какво се случва в същото време на пазара на дребно. 

На 9 октомври при пиковата стойност на суровия петрол средната цена на дизеловото гориво у нас е била 2,39 лв. за литър, а на най-масовия бензин А95 - 2,36 лв. И когато суровината започва да поевтинява, тук трендът за крайния потребител е нагоре. Днес литър дизелово гориво се продава за 2,41 лв., а бензинът струва близо 2,38 лв./литъра. Това са най-високите стойности на горивата на дребно за последните 3 години. Промяната спрямо началото на годината е около 30 стотинки повече за литър, или близо 20% увеличение. Разликата в цената на суров петрол обаче е минимална. На 1 януари 2018 година барел се търгува за 67$, а към момента цената е малко под 71$. 

Към днешна дата горивата в България са по-скъпи от тези в Белгия, Полша, Чехия, Словения и редица други държави от ЕС. В съседна Македония най-масовият бензин се продава за 2.01 лв., а в Турция цената е дори още по-ниска - 1.77 лв. От основния доставчик Лукойл обясняват, че не бива да се прави пряка връзка между суровината и крайната цена на горивата, защото тя се формира от много фактори. През последните месеци обаче не е имало промяна в стойностите на акциза, ДДС, труда и останалите производствени разходи на рафинерията. 

Поскъпването от последните седмици доведе до лавина от протести в цялата страна, което накара КЗК най-после да стартира проверка в бранша. Експертите обаче са скептични по отношение на резултатите. Още преди комисията да започне работа, депутатът от Обединени патриоти Емил Димитров-Ревизоро заяви, че държавата няма механизми, с които да контролира цената, и повишението било изцяло резултат от процеси, зависещи изцяло от държавите, производителки на петрол. Димитров посочи, че основна причина за резкия скок в цените на горивата са поредните санкции, наложени от САЩ, върху вноса и преработката на суров петрол от Иран. 

Други анализатори обаче твърдят, че причините за скъпите горива са у нас. Още през юли те предупредиха, че новият законопроект за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, ще доведе до необосновани скокове в цените. Един от проблемите, който още през лятото разбуни духовете в обществото, беше явният опит да се защитят интересите на едрите търговци на горива, разполагащи с данъчни складове, като те са изключени от ограничителните разпоредби на законопроекта. Основна пробойна в новата нормативна уредба е свързана със задължаването на малките търговци да обезпечават двойно дължимото ДДС, за разлика от големите вериги на пазара. По официални данни в България близо 80% от дизела и над 90% от бензина, като капацитети, се контролират от най-големия участник на пазара - групата „Лукойл“.

Цанка Семерджиева

Цанка Семерджиева

Репортер-редактор - екип "Регион" Хасково

Завършила е „Човешки ресурси” в УНСС и ПУП във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, преди това РЕГ „Любен Каравелов” в Хасково. Като журналист работи от 21 г. Започва във в. „Новинар юг” през 1998 г., където репортерства 6 г., следва в. „Тракия”. Близо 15 г. е във в. „Хасковска Марица” където е била репортер, зам. главен редактор, главен редактор.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?