Печелившите в кризата: Куриерският бизнес дръпна и се пренареди

OLX доминираха години наред в продажби на дребно в мрежата, но сега имат няколко конкурента

Търговията в интернет в България извоюва все по-голям пазарен дял през поредните няколко години и продължава да увеличава печалбите си. Българският потребител още през 2019 година ясно показа, че е започнал да се отърсва от предразсъдъците, че не купува нищо, което не може да пипне и види на живо.

Обемът на онлайн търговията за изминалата година у нас достигна над 1,7 млрд. лв. Това е най-високият резултат в сравнение с предишните години. Ръстът на пазара спрямо 2018 година е 30% при средни стойности за Европа от 14%.

Търговията на дребно чрез поръчки през интернет в България е нараснала с 22% през юли тази година в сравнение със същия месец на миналата година, показват данни на НСИ.  Покупките през глобалната мрежа, доставяни по пощата, са единственият сектор на търговията на дребно, която постоянно отбелязва  растеж по време на месеците на извънредни мерки срещу коронавируса от март насам.

Най-голямо повишение в сектора беше регистрирано през юни, когато увеличението беше с 36% на годишна база. Преди това също имаше ръст - през март с 5%, през април с 12% и през май с 15% на годишна база. За справка: след отварянето на физическите магазини, през юли спадът на оборотите на годишна база е 18%, приблизително колкото беше и за предходния юни.

И ако обемът на сделките в мрежата у нас обхваща десетки хиляди онлайн магазини, най-популярни у нас все още са платформите за обяви в мрежата. Техният пазар претърпя пълна метаморфоза през последните месеци.

Най-голямата промяна дойде, след като лидерът в сегмента с обяви в мрежата OLX избра нов партньор за куриерските услуги в лицето на Speedy. Считано от 1 август  услугата доставка с "Еконт" беше деактивирана от сайта на OLX след дългогодишно партньорство. Платформата е с над 10 милиона посещения на месец, което я прави деветият най-посещаван сайт у нас.

Заради значително по-малката мрежа от офиси на Speedy обаче наложи OLX да потърси втори партньор в лицето на "Бългapcки пoщи". Дъpжaвнaтa кoмпaния e пoдпиcaлa cпopaзyмeниe c интepнeт плaтфopмaтa зa тъpгoвия и започна да дocтaвя пpaтки, поръчани през сайта oт 8 ceптeмвpи.

Пощите имaт пpeдимcтвo зapaди oгpoмния cи бpoй oфиcи в cтpaнaтa - нaд 3000. Плюс е и по-ниската цена, тъй като през минaлaтa гoдинa изнeнaдвaщo дъpжaвaтa peши дa ocкъпи пpaткитe пpeз чacтнитe oпepaтopи. Така кoмпaниитe тpябвa дa плaщaт 20% ДДC, дoкaтo зa "Бългapcки пoщи" тaкoвa изиcквaнe нямa. Така OLX запазиха лидерския си дял при онлайн обявите.

Новият играч в сегмента обаче също има сериозен опит в сферата. В последния си ден от партньорството с OLX куриерската фирма "Еконт" обяви старта на тяхна собствена платформа за онлайн обяви - Pop Up. Регистрацията и обявите в нея също са безплатни, като от "Еконт" твърдят, че целият потребителски интерфейс и навигация са максимално интуитивни и лесни. Доставката става само през компанията майка - "Еконт", но потребителите на приложението ползват отстъпка от 10% на куриерската услуга.

След по-малко от два месеца в мрежата все още е рано да се каже дали Pop Up ще успее да донесе сериозен пазарен дял на "Еконт", но очевидно компанията не е готова да се откаже от сериозния дял от приходите си, които идват именно от такива пратки.

Репутацията също е важна в битката

И докато няколко сайта като Bazar.bg (с малко над 6,2 милиона посещения) и Alo.bg (с близо 5,3 милиона посетители) продължават да имат стабилни резултати, при тях има един недостатък. И двата конкурента се ползват с по-лоша репутация заради много по-занижения контрол върху публикуваните обяви. Освен това те нямат фиксирани опции за доставка, като тя може да се договаря директно между клиента и продавача. През последните години двете платформи постоянно скъсяват дистанцията между тях и OLX.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?