Следвайте ни

Пандемията засили търговията с бизнеси

Продават се от транспортни компании и кръчми до "стаи на загадките"

viber icon

Продажбата на успешни или закъсали бизнеси не е нова практика. В условията на ковид  пандемията процесът продължава с пълна сила в цялата страна. Анализатори очакваха да завалят оферти от собственици на заведения и търговски обекти, които най-много пострадаха заради рестриктивните мерки. Реалната картина обаче е друга. На тезгяха има предложения в най-различни сегменти. Любопитен е фактът, че се продават проспериращи бизнеси - от развъждане на риба и транспорт, до застрахователна дейност и др.

 Транспортният бизнес, който в началото на пандемията през 2020 г. бе закъсал също заради ограничителните мерки, сега е в кондиция. За това уверява собственик на лицензирана транспортна фирма от Пловдив, който я продава, защото заминава за чужбина. Офертата му, за която ще се договаря на четири очи, включва два камиона "Рено" и "Волво" Евро 6 с ремаркета, шофьори и дългосрочни договори със големи чуждестранни компании подсигуряващи целогодишна заетост. Осигурена е също автоматизация за плащане на пътни такси за цяла Европа, свързани с карти за гориво.

Нов собственик се търси и за забавлението „Стаи на загадките“ под тепетата, а офертата е поместена в olx.bg. Бизнесът е насочен основно за провеждане на тийм билдинг,  но е подходящ и за развлечение на деца.  Сегашният собственик уверява, че предлага напълно развит работещ и печеливш бизнес, но поради липса на време и други задължения не може напълно да се отдаде и на тази дейност.

В северната индустриална зона на Пловдив

се продава водоем за спортен риболов срещу 150 000 евро

На площ от 20 декара се развъждат есетра, сом, моруна, чига. Целият имот е ограден с бетонен пояс и мрежа с бодлив тел. За удобство на клиентите и работещия персонал е построена нова къщичка с голяма тераса. За удобство на рибарите има навес за лошо време, барбекю, чешма и тоалетни. В момента се използва за спортен риболов и отглеждане в по-малък басейн развъдник за шаран.

В сайта alo.bg, застрахователен брокер от района на Бургас е обявил продажба на успешен бизнес с 18-годишна история. Има опция целият екип - управител и служители, да остане при желание от страна на новия собственик. Сегашният уверява, че който купи бизнеса, става притежател на утвърден застрахователен брокер с около 2 000 000 лв. годишен оборот, който може да бъде проверен в Комисията за финансов надзор. Другите екстри са: договор с всички застрахователни компании и платформа за СМС известяване с около 10 000 клиента към настоящия момент. Важна подробност е и периметърът на действие - в случая район с огромен потенциал, непрекъснато нарастващ, както и наличие на сключени 30% доброволни застраховки на обща годишна база. Освен това има и добре изградена партньорска мрежа с постоянни клиенти. Цената на застрахователния бизнес ще се договаря с потенциални купувачи.

В същия сайт е заложено и разработено пловдивско заведения срещу 35 000 лв.

 Намира се на място с красив изглед към парк с много детски забавления. В цената влиза оборудването, фирма с всички разрешителни, без задължения и тежести, налична стока към момента на продажбата, предплатено счетоводно обслужване, сключен договор за покупка на ток на свободния пазар.

Даваш 105 000 лв. и получаваш бизнес с автогуми. В цената влиза тъpгoвcки oбeкт, paзpaбoтeн oт 25 гoдини. Paзпoлoжeн e нa възлoвo мяcтo нa 5 км oт Плoвдив в пocoкa Kapлoвo. Бaзaта включва oфиc, cклaд, пoмeщeния зa peмoнт нa лeки и лeкoтoвapни гyми, пoмeщeниe зa peмoнт нa гyми зa тoвapни aвтoмoмили, пoмeщeниe cъc cтeнд, пpoфилaктикa и зapeждaнe нa климaтици cъc cъoтвeтнoтo oбopyдвaнe. Продавачът уточнява, че пpи жeлaниe мoжe дa бъдe пpexвъpлeнa и фиpмaтa, кoятo e peгиcтpиpaнa пo ДДC.

 

3 стъпки, преди да купим чужда фирма

Преди да подпишете договор за купуване на какъвто и да е бизнес, запознайте се с детайли около фирмата, съветва финансовият консултант Стойне Василев. 

1. Най-важното нещо, което трябва да разберете за предишния собственик, е защо иска да си продава бизнеса. Разбира се, всеки от тях си е подготвил някаква причина, която не отговаря съвсем на истината. Най-често срещаните са „Спечелих зелена карта и заминавам с цялото си семейство в Америка”, „Имам болен роднина и трябва да го гледам”, „Няма кой да ми помага, а аз не мога да правя всичко сам” и други подобни.

Но истината е съвсем различна. Обикновено бизнесът „не върви” и предишният собственик иска да се отърве от него и да си намали загубите. Дори да заминава в чужбина, никой няма да си изостави печеливш бизнес. По-скоро ще го прехвърли на близък, отколкото да го продаде на непознат.

Вашата задача е да разберете защо бизнесът не върви. Може да не върви чисто счетоводно. Ако собственикът прилага негов си начин на „осчетоводяване”, е възможно получените резултати да не са реални, особено ако личните разходи се записват заедно с разходите за бизнеса.

Друга възможна причина е приходите от бизнеса наистина да намаляват. Ако разберете каква е причината, вие сте свършили 90% от работата. Ако това е откриването на конкурент, в непосредствена близост е проблем, но не толкова голям. Може да смените предлаганите стоки и услуги и да се насочите към друг сегмент от пазара. И не забравяйте, че липсата на реклама води до фалит много собственици на малък и среден бизнес. Важен източник на информация са служителите от съседните магазини, заведения и офиси. Те могат да ви разкажат защо бизнесът на Х не върви. Изслушайте ги внимателно, но не приемайте всичко за чиста монета.

2. Разгледайте неофициалното счетоводство. Няма какво да се лъжем, в България освен официалните документи за данъчните има и омазани и намачкани бакалски тефтери, където се записват „реалните обороти”. Те също са ориентировъчни, но са доста по-достоверни от данните в касовия апарат и годишната данъчна декларация. В доста големи фирми с майки в чужбина се прилагат непочтени счетоводни принципи, които трудно се улавят дори при ревизия.

3. Разберете какви са взаимоотношенията на собственика с неговите бизнес партньори. Дали не работят с него, защото са му близки приятели, и няма да работят с вас. Това е много важно, защото може да изгубите много време, докато намерите нови доставчици, а нали точно това е целта да си купите действащ бизнес.

Мария Петрова

Мария Петрова

Журналист - екип "Бизнес"

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-сериозният замърсител на въздуха в Пловдив?