Следвайте ни

Пандемията срина продажбите на смартфони

5G, новият хардуер и сгъваемите съоръжения не успяха да привлекат интереса на купувачите

viber icon

Пандемията от COVID-19 се отрази сериозно на един от най-бързо развиващите се и динамични пазари - този на смартфоните. Данни на анализаторите от Gartner сочат, че второто тримесечие на тази година е регистрирало исторически спад на продажбите на умни телефони.

Според изчисленията на Gartner продажбите до средата на годината са се сринали с общо 20,4%, което е нов черен рекорд в сегмента. Пазарът повече от две години имаше трудности, защото достигна своя пик и вече се бореше просто да задържи нивото си. Очакванията за 2020 г. бяха, че покрай 5G, сгъваемите телефони и напредъка на хардуера ще има известно увеличаване на интереса от страна на потребителите.

Пандемията обаче доведе до точно обратното. Хората пренасочиха разходите си към подобрения за домашния си офис или просто спестяват повече средства. За тях смартфонът не попада в категорията "стоки от първа необходимост" и предпочитат да задържат сегашното си устройство.

Данните на Gartner показват и доста по-разнородни резултати на водещите производители на смартфони. Ако преди те се представяха сравнително сходно, то сега резултатите са в различни крайности. Gartner например изчислява, че продажбите на Samsung са се понижили с 27,1% на годишна база. Така пазарният дял на корейският гигант пада до 18,6%. Huawei от своя страна губи 6,8% от продажбите си. Въпреки това обаче увеличава пазарния си дял с близо 3% и той вече е 18,4%.

На трето място е Apple с 0,4% спад на продажбите и 13% дял. Xiaomi записва 21,5% срив на продажбите, но губи само 0,1% от пазара и има 8,9% дял. Oppo пък има с 15,9% по-малко продажби, но увеличава пазарния си дял с 0,4% до 8%. Всички останали производители са обединени в една графа, която записва 28,8% спад на продажбите и свиване на пазарния дял с 4% до 33,2%.

Една от основните причини за големите разлики е Китай. Пазарът в страната отчита подобряване на ситуацията и съответно възстановяване на търсенето. Там спадът съответно е и най-малък - 7%. Компаниите със силно присъствие там отчитат и по-добри резултати. От друга страна Индия, която също е огромен пазар за смартфони, особено в по-достъпен ценови клас, записва 46% спад заради по-строгите ограничителни мерки.

Макар негативната тенденция някои компании успяват да стигнат до положителна тенденция в условията на коронавируса. Huawei разшири преднината си в Китай, където завоюва 42,6% от пазара на смартфони за второто тримесечие на 2020 г. Huawei предприе агресивна стратегия за въвеждане на нови продукти и за насърчаване на продажбите в Китай и се възползва от силната подкрепа на доставчиците на телекомуникационни услуги за своите 5G смартфони.

Продажбите на Apple iPhone са доста по-добри за второто тримесечието в сравнение с повечето доставчици на смартфони, а освен това компанията увеличи продажбите си спрямо предходното първо тримесечие. Подобрената бизнес среда в Китай помогна на Apple да постигне растеж и в тази страна. В допълнение въвеждането на новия iPhone SE насърчи потребителите на по-старите телефони да обновят своите смартфони. 

Прогнозите за оставащите месеци от годината също не вещаят раздвижване на пазара. Летните месеци традиционно са най-слабите в сектора, като очакваното понижение за третото тримесечие е между 20 и 25 процента.

Станимир Кронев

Станимир Кронев

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?