Следвайте ни

Пандемията срина автомобилния пазар

Светът произведе 78 милиона коли по-малко

viber icon

Тотален недостиг на чипове накара Ford да държи на склад хиляди недовършени пикапи от най-продавания модел F-150

 

Само за една година производството на нови автомобили в световен мащаб е спаднало с цели 16%. Това гласят окончателните данни от Азия и Южна Америка за 2020-а, отбелязвайки най-слабия резултат за индустрията през последното десетилетие. 

Международна асоциация на автомобилни производители най-сетне приключи доклада за шоковата за индустрията 2020 година. Очакваният спад в глобален мащаб беше от близо 12 на сто, но след финалните данни от Южна Америка стана ясно, че дефицитът при производството на нови коли през изминалата година е цели 16 %, което съответства на близо 78 мил. произведени бройки.

"Автомобилният сектор е изправен пред най-тежката си криза в световен мащаб", заяви президентът на Международната организация на производителите на моторни превозни средства (OICA) Фу Бинфен. Разбивка на данните на организацията е показала, че в Европа спадът е бил 21 %, докато в Северна Америка са произведени с 20 % по-малко автомобили. Най-голям е ударът за пазара в Южна Америка, където дефицитът за 2020 година е малко над 30 % спрямо предходната 2019-а. 

В Азия обаче, която представлява производството на половината от всички превозни средства в света, спадът е по-скромен - едва 10 %. Според експертите това се дължи на бързите темпове на възстановяване на компаниите на континента през втората половина на пандемичната 2020 година. Към края на миналия юни дефицитът в производството на нови автомобили в Азия е бил цели 21 %, показват данните. Това значи, че през втората половина на годината не само не е имало стагнация в сектора, но и отделни производители (предимно в Китай и Индия) са успели да наваксат част от дефицита, натрупан в началото на пандемията. 

В ЕС ситуацията изглежда обаче все още доста сложна. При произведени близо 22,5 млн. нови автомобила през 2019 година, имаме едва 18 млн. през годината на пандемията. При най-големия производител в Съюза - Германия, ситуацията е много по-лоша от средната за останалите страни членки. Немците са произвели с над 30 % по-малко автомобили през 2020 година. В общ брой произведени коли това значи спад от 7,8 млн. в предходната година, до едва 5,2 млн.

Китайското производство, което беше силно засегнато през първите месеци на 2020 г., се възстанови много бързо, се посочва в изявлението на OICA. Президентът Фу Бинфен изтъкна, че резултатите от 2020 година заличават целия растеж, постигнат през последното десетилетие.

Сега големият проблем е недостигът на компютърни чипове. В един нов автомобил има от 50 до 150 различни чипа, което ги прави един от ключовите компоненти. Една от компаниите, която в момента се сблъсква с този проблем, е Ford. Автомобилния гигант вече обяви, че е започнал да произвежда без някои от чиповете, от които се нуждае. Ford ще държат на склад тези недовършени превозни средства, докато очакват пристигането на липсващите чипове.

От Международната асоциация на автомобилни производители все още не правят прогнози колко време ще отнеме на пазара да се върне до стойностите си отпреди пандемията, но е ясно, че това няма как да стане през тази година. Според експертите, в зависимост от глобалното справяне с вируса, автомобилната индустрия ще има нужда от поне три до пет години, за да се възстанови до нива от края на 2019 година, когато беше отчетен и своеобразен рекорд за брой произведени автомобили в света.

Станимир Кронев

Станимир Кронев

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-добрият вариант за страната след изборите?